صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایران بازار مصرف دست‌چندم تجهیزات پرداخت
ایران بازار مصرف دست‌چندم تجهیزات پرداخت

از طریق واردات سخت‌افزارهای پرداخت درآمدهای نجومی کسب می شود

ایران بازار مصرف دست‌چندم تجهیزات پرداخت

بازار سخت افزار که تامین کننده نیاز بسیاری از صنایع و سازمان ها بخصوص صنعت بانکداری است به دلیل نوسانات نرخ ارز و عوامل دیگر دستخوش تغییر و تحول بسیاری شده است. امروز در صنعت بانکداری کشور مشکلات بسیاری وجود دارد که تولید و تامین تجهیزات پرداخت مهم ترین آنهاست. به دلیل افزایش نرخ ارز واردات کارتخوان ها، خودپردازها و مواد اولیه ساخت و تولید آنها با مشکل روبرو شد و برخی از ایت تجهیزات هنوز در گمرک معطل مجوزهای ترخیص هستند. این حرکات به نوعی تحریم داخلی است که در کنار تحریم های خارجی کار را برای تولید و واردات تجهیزات پرداخت مشکل کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که فعالان بازار معتقدند که تقاضا برای خرید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت افزایش بسیار زیادی داشته است و مناقصه‌های متعددی توسط بانک‌ها به‌خصوص به‌منظور خرید خودپرداز، خودپرداز غیرنقد و دستگاه کارتخوان برگزار می‌شود، اما یک نکته مهم در مناقصه‌ها وجود دارد؛ اینکه بانک‌ها در وضعیت متلاطم ارزی از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان سخت‌افزارهای بانکی انتظار دارند تا برای یک بازه زمانی ۶ ماهه، قیمت تمام‌شده سفارش را در قرارداد تضمین کنند. البته با التهابات ارزی و مشکلات در واردات و تامین مواد اولیه قابلیت تضمین قیمت در قرارداد وجود ندارد و بسیاری از این مناقصه‌ها با شکست روبرو می‌شود.

به گزارش راه پرداخت، برای حل این مشکل چند راه‌حل وجود دارد؛ اول آنکه باید تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز شرکت‌های سخت‌افزاری تولیدکننده تجهیزات پرداخت از گمرک ترخیص و هرچه سریع‌تر فرآیند تولید با قدرت آغاز شود. فناپ‌پرداخت برای این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام داده تا بتواند نسبت به نیازهای بازار به‌وسیله تامین تجهیزات تولیدی پاسخگو باشد. دومین راهکار برای تامین بازار که یکی از موضوعات مهم صنعت سخت‌افزارهای بانکی به شمار می‌رود و علی‌رغم اهمیت، توجیه اقتصادی و تاکید اقتصاد مقاومتی تا به امروز چندان موردتوجه قرار نگرفته است؛ بحث زیرساخت تعمیرات تخصصی و نوسازی دستگاه به‌وسیله جایگزینی قطعات سخت‌افزاری فرسوده با قطعات نو است. با این راهکار می‌توان علاوه بر کاهش هزینه‌ها، دستگاه‌های فرسوده را به چرخه پرداخت بازگرداند و نیاز به تامین و جایگزینی با دستگاه‌های جدید را کاهش داد.

صنعت پرداخت کشور با مشکلات زیادی مواجه است

شاهین جوانمردی، معاون تولید سخت‌افزار شرکت فناپ‌پرداخت

از آنجایی که صنعت سخت افزار تامین کننده نیاز شبکه بانکی و به عنوان مثال خودپردازها و کارتخوان ها است اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به شرایط کشور محدودیت و سخت گیری‌هایی در زمینه واردات به‌درستی اعمال شده، اما همین مسئله شرکت‌هایی را که به‌صورت قانونی فعالیت دارند با چالش‌های بزرگی برای تامین مواد اولیه تولید روبرو کرده است. در واقع بسیاری از محموله‌ها حتی با وجود انجام ثبت سفارش، تایید وزارتخانه مذکور و تخصیص ارز همچنان به دلیل عدم تایید کارشناسان در گمرک باقی‌مانده که وضعیت تولید را آشفته کرده است. مواد اولیه ساخت دستگاه های مورد نیاز شبکه بانکی به دلایل مختلف وابسته به واردات است و این مشکلات کار را برای صنعت بانکداری سخت تر کرده است.

توانایی تولید برخی سخت افزارها در کشور وجود ندارد و به همین دلیل مجبور به واردات دستگاه های دست‌چندم خودپرداز و کارت خوان از کشورهای دیگر بخصوص ترکیه هستیم. به همین دلیل ایران در حال حاضر بازار مصرف دستگاه‌های دست‌چندم خودپرداز و کارتخوان شده است. صنعت سخت افزار یکی از مهم ترین صنایع است که صنایع وابسته بسیاری دارد. باید در تولید سخت افزاها درتمام صنایع به خودکفایی برسیم و این مسیر باید با حمایت دستگاه های متولی و مسول هموار شود. صنعت بانکداری یکی از مهم ترین صنایع در کشور است که کمبود و نبود دستگاهها و سخت افزارهای آن می تواند موجب عقب ماندگی و وابستگی شود. در حال حاضر که مواد اولیه ساخت این دستگاه ها در کشور تولید نمی شود و آن دسته از مواد اولیه وارداتی نیز درگیر بروکراسی های اداری هستند مجبور به واردات دستگاه های مورد نیاز شبکه بانکی شده ایم. به دلیل افزایش قیمت واردات دستگاه‌های باکیفیت و معتبر به‌ صورت آکبند و مشکلات و موانع تولید، بازار سخت‌افزارهای پرداخت ایران از جمله خودپرداز و کارتخوان به بازار مصرف دستگاه‌های دست‌چندم کشور ترکیه تبدیل شده است که صنعت پرداخت کشور را با مشکلاتی مواجهه کرده و در این میان برخی افراد از طریق واردات و فروش این دستگاه‌ها درآمدهای نجومی کسب می‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تاریخ‌های مهم مالیاتی اصناف اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز، اتاق اصناف تهران تاریخ‌های مهم مالیاتی برای سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.