صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت فروش دارایی‌های داخلی در سطح بین‌المللی
فرصت فروش دارایی‌های داخلی در سطح بین‌المللی

دست کسب و کارهای نوین در استفاده از بلاک چین بسته است

فرصت فروش دارایی‌های داخلی در سطح بین‌المللی

صحبت ها و اظهارنظرها در رابطه با فناوری های نوین و به ویژه فناروی بلاک چین بسیار زیاد است اما واقعیت این سات که تا به امروز کشور ما تنها نظاره گر این فناوری بوده و هیچ نتیجه ای از بکارگیری آن نگرفته است. استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین به عنوان مهم ترین اکوسیستم فعال در کشور نیازمند بکارگیری این فناوری هستند اما دلیل عدم استفاده از این فناوری در این اکوسیستم نیز به ضعف اقتصادی باز می گردد. در این بین بانک مرکزی به عنوان رگولاتور پولی و بانکی کشور در خصوص بحث ارزهای رمزنگار تاکید داشت تا شرکت‌های فعال و توانمند بخش خصوصی به صورت محدود در این زمینه فعالیت و تمرین داشته باشند تا نتایح مناسبی از بررسی‌ها و پژوهش‌های بستر بلاک چین و رمز ارزها در کشور تولید شود که تا به امروز عملکرد مثبتی دیده نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود اعلام و تاکید بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ مبنی بر تغییر زیرساخت و جهت گیری به سوی کارت‌های EMV اما متاسفانه تا به امروز هیچ فعالیت اجرایی انجام نشد که باعث شده تا امروزه کشور با زیرساختی بسیار بزرگ از کارت‌های بانکی مگنت روبرو باشد که ضروری است تا هر چه سریعتر زیرساخت کارت‌های بانکی به سمت EMV مهاجرت کند. فعالان این حوزه بر این باورند که در حال حاضر برای انتقال وجه اگر مبلغ ۳ میلیون تومان را انتقال دهیم باید حدود ۹۰۰ تومان کارمزد بپردازیم، اما با فناوری بلاک چین و پول ایجاد شده بصورت رمز ارز یا امثال آن، کارمزد انتقال بسیار کمتر می‌شود. اگر این فضا عملیاتی شود قاعدتاً یک سری ابزارهای جدید مالی و سرمایه گذاری ارائه می‌شود و به جای اینکه سرمایه خود را در نظام بانکی قرار دهیم، می‌توانیم در این فضا سرمایه‌گذاری کنیم. چون در اینجا توکن‌هایی بوجود می‌آیند که نماد دارایی ما هستند و می‌توان توکن‌ها را به عنوان سرمایه خریداری و در عین حال آنها را مبادله کنیم، در این صورت هم سرمایه‌گذاری به جای ریال برای مشتری حفظ ارزش کرده است و هم هنگام مبادله هزینه‌های کمتری پرداخت می‌شود.

بلاک چین حلقه مفقوده تجارت جهانی و معاملات بین المللی است

ولی‌الله فاطمی؛ مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس، فعال بانکداری دیجیتال

فناوری یلاک چین را از هر بعدی بخواهیم تشریح و توصیف کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که استفاده و بکارگیری آن در اکوسیستم استارت آپی و نظام بانکی جز نتایج مثبت و پیشرفت و توسعه نخواهد داشت. تجربیات در دنیا نشان دهنده و مهر تاییدی بر این مدعاست. بنابراین تا دیر نشده باید برای اجرای بلاک چین و استفاده استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین دست به کار شد. با این فناوری می توان امنیت و ضمانت موفقیت این اکوسیستم را داشت. در کنار تمام مشکلاتی که بر سر راه راه اندازی، توسعه و تحقق اهداف استارت آپ ها وجود دارد باید این حرکت مثبت را اجرایی کرد تا بتوان پا به پای دنیا قدم برداشت. اما در اجرا شدن آن باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوان از امتیازات و امکانات آن استفاده کرد.

فناوری بلاک چین نباید به‌ صورت بومی شکل بگیرد زیرا مهم‌ترین دستاورد این تکنولوژی جهانی‌سازی معاملات و امکان خرید و فروش در سطح بین‌المللی برای کشور است. هم چنین با استفاده از بستر بوجود آمده بوسیله بلاک چین دارایی‌های داخلی به فرصت فروش و سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی دست پیدا می کنند که این موضوع می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد.

اگر قوانین اجرای بلاک چین در استارت آپ ها و نظام بانکی نوشته و مشخص باشد دست این اکوسیستم نیز در استفاده و بکارگیری آن باز خواهد بود و نتایجی که از بکارگیری آن به دست خواهد آمد تضمین کننده تغییر و تحول اقتصادی خواهد شد. امروز اقتصاد ایران به دلایل مختلف از تجارت جهانی عقب مانده و اشکالاتی که در این رابطه وجود دارد ارزآوری را دچار مشکل کرده است. بلاک چین و استفاده توام آن با رمز ارزها می تواند اقتصاد ایران را تا جهانی شدن همراهی کند. بلاک چین راه نجات و حلقه مفقوده تجارت جهانی و معاملات بین المللی است. کشورهایی که در نظام بانکی آنها تغییر و تحولات زیاد و بی سابقه ای ایجاد شده می توانند الگوی ایران در اجرای فناوری زنجیره بلوکی شوند تا این نظان سنتی دگردیسی کرده و به سمت فناوری های نوین و فین تک ها حرکت کند. متاسفانه تا اکنون نظاره‌گر این فن آوری بوده ایم اما با بکارگیری از فناوری بلاک‌چین می‌توانیم ارزش و اعتمادسازی را پایده کرده و نظام بانکی را در مرحله ای از پیشرفت قرار دهیم که توسعه اقتصادی را رقم بزند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.