صفحه اصلی / اسلایدر / ارزان فروشی کتب قاچاق در بساط دست فروشان
ارزان فروشی کتب قاچاق در بساط دست فروشان

بازاری موازی با بازار کتاب فروشی ها ایجاد شده است

ارزان فروشی کتب قاچاق در بساط دست فروشان

چرخه کتاب متشکل از ناشر، پخش کتاب، نویسنده یا مترجم، کتابفروشی‌ها و مخاطب است که همه از کپی و دستفروشی کتاب ضرر می‌بینند. این روزها در جای جای پایتخت و بخصوص در خیابان انقلاب تهران شاهد حضور دستفروشان کتاب هستیم که درآمدزایی را از راه نادرست آن انتخاب کرده اند. گروه اول کسانی هستند که کتاب های کارکرده و به اصطلاح دست دوم را می‌فروشند. کتاب‌هایی که ناشر چاپ کرده و فروش رفته است و حالا با قیمت پایین‌تر فروخته می شود. گروه دوم کسانی هستند که علاوه بر کتب تاریخی و کتاب‌هایی با محتوای گمراه کننده و غیر اخلاقی، کتبی می فروشند که عیناً در بازار موجود است. آنها کتاب‌هایی که به تازگی معروف شده و فروش خوبی داشتند را به صورت کپی و البته با قیمت پایین‌تر می‌فروشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد یراقچی مدیر کارگروه کتاب فروشان اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، در خصوص تخفیف های بالای کتاب در میان دست فروشان کتاب گفت: این‌ها گروهی هستند که بیشتر کار قاچاق کتاب را انجام می‌دهند؛ یعنی کتاب‌های ناشران مختلف را که با موفقیت و استقبال مخاطبان روبرو می‌شود، کپی می‌کنند. این کپی یا دقیق مانند کتاب و با اسم همان ناشر بوده یا اسم ناشر را تغییر داده و برای همان کتاب مجوز می‌گیرند و زحمتی هم برای تالیف و ترجمه آن متحمل نمی‌شوند. یراقچی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این گروه‌ها شبکه‌ای بودند و جریان قاچاق کتاب را کنترل می‌کنند، گفت: این گروه‌های شبکه‌ای در همه جا نفوذ داشته و فعالیت آن‌ها محدود به خیابان‌ها نمی‌شود؛ در مترو، پایانه‌ها، پارک‌ها و … نفوذ کرده و بازاری موازی با بازار کتاب فروشی ایجاد کردند. کمیته صیانت اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تلاش بسیاری در این زمینه انجام داده و با همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه و شهرداری تهران تا حدودی جلوی این کار گرفته شده، اما این مشکل سراسری است و محدود به تهران نمی‌شود. حتی بعضی از شهرستان‌ها مرکز قاچاق کتاب هستند. حتی در نمایشگاه کتاب امسال هم برخی از غرفه‌ها که مربوط به شهرستان‌های خاصی بودند، کتاب قاچاق را عرضه می‌کردند البته این موضوع در نمایشگاه‌های شهرستان بیشتر دیده می‌شود. اما در این رابطه فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از برنامه‌ریزی برای ساماندهی دستفروشی کتاب خبر داد. سردار محمد کریم بیات درباره ساماندهی دستفروشان کتاب و مطالبات مطرح شده از سوی برخی از ناشران در این خصوص گفت: بحث ساماندهی کتابفروشان در حاشیه پیاده روها، جزو برنامه‌های میان مدت و درازمدتی که ما در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این افراد نیز ساماندهی خواهند شد.وی با بیان اینکه در برنامه ما هست که مکان‌هایی برای دستفروشان کتاب تعبیه شود، گفت: انشاالله با پیش‌بینی مکانی خاصی برای این افراد دستفروشان کتاب نیز به صورت تخصصی ساماندهی خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران درباره اینکه این افراد در چه فضاهایی ساماندهی می‌شوند، گفت: ساماندهی این افراد در مکان‌های فرهنگی و فضاهایی که مختص بحث‌های کتابفروشی و فرهنگی و…است خواهد بود و البته جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.بیات پیش از این از ساماندهی دستفروشان در محدوده چهارراه ولیعصر و سه راه جمهوری خبر داده و گفته بود که پیرو درخواست شهروندان به ویژه کسبه و ساکنان مناطق مرکزی تهران در مناطق ۶ و ۱۱ شهرداری، تصمیم بر آن شد تا طرحی برای ساماندهی دستفروشان اجرا شود و بر این اساس در محدوده چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو، سه راه جمهوری، چهار راه امیر اکرم و این محدوده طرح ساماندهی دستفروشان اجرا شد و دستفروشان در دو نقطه از همین محدوده در غرفه‌ها و فضاهای فروشگاهی ساماندهی شده‌اند.

ضرر و زیان میلیاردی به صنعت چاپ و نشر

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

این پدیده که بازار نشر و کتاب را فرا گرفته تهدیدی جدی به شمار می رود. نسخه‌های قاچاق کتاب گردش ده‌ها میلیارد تومانی دارند و در بساط دستفروش ها نیز دیده می شود. این دستفروش ها بدون تبعیت از قانون و اتحادیه اقدام به فروش کتاب های قاچاق و کپی می کنند که هم برای ناشران و هم برای کتابفروشان ضرر و زیان زیادی ایجاد کرده است. در این باره اقدامات زیادی توسط اتحادیه انجام شده که همکاری دیگر دستگاههای مسوول را نیز می طلبد. باید به اهمیت موضوع قاچاق کتاب بیش از پیش توجه کنیم چرا که گاهی اوقات اینطور برداشت می‌شود که در موضوع اغراق شده در حالی که این گونه نیست و گردش مالی این پدیده نشان می دهد که چه اتفاقات ناگواری در حال رخ دادن است. برای جلوگیری از ادامه این روند و ضرر و زیان میلیاردی به صنعت چاپ و نشر باید تمام سازمان های مرتبط وارد عمل شوند. جلسات بسیاری با این سازمان ها و به عنوان مثال قوه قضاییه برگزار شده اما تا حصول نتیجه باید تلاش های بیشتری انجام شود. آسیب‌هایی که این موضوع برای مولفان، مترجمان، ویراستاران و سایر حلقه‌های چرخه نشر دارد بسیار است چرا که این کتاب‌های پرفروش یک ناشر که معمولا مشمول قاچاق می‌شوند کل هزینه‌های فعالیت ناشر در طول یک سال را فراهم می‌کنند و اگر سود ناشر در این میان کاهش یابد ناشران بسیاری فعالیت شان کاهش پیدا می‌کند.

شبکه های قاچاق کتاب و افراید که اقدام به فروش کتاب های کپی شده و غیر اصل می کنند بسیار وسیع و گسترده است و درآمدهای کلانی را نیز عاید این شبکه ها می کند. این شبکه ها بسیار وسیع بوده و کتاب‌ فروشی‌های بسیاری را در شهرستان‌ها تغذیه می‌کند. این دستفروشی ها که اکثر آنها در خیابان انقلاب و فروشگاه های زیرزمینی هستند فعالیت زیادی در شبکه چاپ . نشر دارند و صنعت نشر را هدف قرار داده اند. امروز که وضعیت خرید کتاب با توجه به گرانی کاغذ در رکود است و سرانه مطالعه هم بسیار کاهش یافته این افراد با تخفیف های دور از انتظار و به دلیل اینکه این کتاب ها کپب بوده و اصل چاپ را ندارند مشتریان را جذی می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.