صفحه اصلی / سرخط خبرها / دستکند زیرزمینی صالح‌آبادهمدان احتمالا در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است
دستکند زیرزمینی صالح‌آبادهمدان احتمالا در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است

یک باستان شناس:

دستکند زیرزمینی صالح‌آبادهمدان احتمالا در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است

کسب و کار نیوز : شعبانی با بیان اینکه در فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آبادهمدان ، 5 فضا، 3 دریچه و 3 راهرو خوانا سازی شد تصریح کرد : بر اساس سفالینه‌های اسلامی مکشوفه، به احتمال این مجموعه در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری, محمد شعبانی سرپرست هیأت کاوش امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت :مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آباد در شهر صالح‌آباد از توابع شهرستان بهار استان همدان در کنار جاده همدان کرمانشاه و حدود سه کیلومتری دو راهی همدان به سنندج و کرمانشاه قرار دارد.
او افزود:مجموعه فوق در زیر پشته‌ای طبیعی به ارتفاع حدود ۲ متر از جنس سنگ کنگلومرا و شیست آواری قرار گرفته است.
وی اظهار داشت :فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آباد با هدف شناسایی و خواناسازی فضاهای دستکند و تعیین وسعت آن، به انجام رسید.
این باستان شناس با بیان اینکه بعد از ۳۰ روز ، ادامه کاوش در این مجموعه به دلیل نفوذ آب به داخل یکی از فضاهای ارتباطی متوقف شد تصریح کرد :اما در مجموع طی این مدت ۵ فضا، ۳ دریچه و ۳ راهرو خوانا سازی شد که همگی در دل پشته صخره‌ای و به صورت دستکند در عمق حدود ۴ متری از سطح زمین ایجاد شده بودند.
این باستان شناس با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است تصریح کرد :در طول فصل نخست کاوش به دلیل عدم دستیابی به فضاهای بکر و دست نخورده، در مورد کاربری مجموعه نمی‌توان اظهار نظر کرد اما بر اساس سفالینه‌های اسلامی مکشوفه، به احتمال زیاد این مجموعه در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است.
مهدی آقاخانی دیگر سرپرست فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آباد نیزدر ادامه گفت : این فضاها در ابعاد و اندازه‌های متغییری قرار دارند اما در کل فضاها از ابعاد انسان‌واری برخوردارند.
او با بیان اینکه تقریبا تمامی فضاها در راستای غربی شرقی ایجاد شده‌اند اما جهت دقیق آن‌ها بر حسب ارتباط با فضای جانبی متفاوت است افزود: سقف این فضاها نیز بیشتر در حالت قوس‌دار قرار دارد.
به گفته این باستان شناس ، در داخل فضاها شواهدی از ساختارهای آخور مانندی وجود دارد که بعضا در سمت راست و یا چپ فضا و در دل دیواره آن کنده شده‌اند؛ این ساختارها گاهی در طول یک ضلع از دیواره فضا قرار دارند و گاهی تنها بخشی از آن را اشغال کرده‌اند.
او خاطر نشان ساخت : علاوه بر این ساختارها در هر فضا تعدادی چاله در دیوارها قرار دارد که احتمالا به عنوان محل قرارگیری پیه‌سوز به کار می‌رفتند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.