صفحه اصلی / اسلایدر / بازارها در انتظار اینستکس
بازارها در انتظار اینستکس
Dices cubes with the words SELL BUY, uptrend stacks of golden

«کسب و کار» بررسی می‌کند

بازارها در انتظار اینستکس

راه‌اندازی اینستکس که تقریبا آخرین نقطه امید کشور ما با کشورهای اروپایی برای گذر از بن بست تحریم است در حالی هنوز بلاتکلیف باقی مانده است که وضعیت بازارهای مالی نشان از خوش بینی به آینده این کانال مالی و راه‌اندازی آن دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، راه‌اندازی اینستکس که تقریبا آخرین نقطه امید کشور ما با کشورهای اروپایی برای گذر از بن بست تحریم است در حالی هنوز بلاتکلیف باقی مانده است که وضعیت بازارهای مالی نشان از خوش بینی به آینده این کانال مالی و راه‌اندازی آن دارد.
بعد از اولتیماتوم ایران به طرف های حاضر در برجام، کشورهای اروپایی از زمینه‌سازی برای راه‌اندازی اینستکس خبر دادند و در همین راستا فدریکا موگرینی پس از نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی ضمن تاکید بر ضرورت ادامه حیات توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد نخستین تراکنش سازوکار مالی اروپا برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس»انجام می‌شود این مسئله تاثیر خود را چه به طور مستقیم و غیرمستقیم در کاهش قمیت‌ها در بازارهای مالی نشان داد. به طوری که تحت تاثیر آن طی روزهای اخیر سکه از ۵ میلیون تومان به مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و طلا به مرز گرمی ۴۰۰ هزار تومان رسید. البته قیمت‌ها در بازارهای مالی همچنان با نوسان روبرو است. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان این مسئله به طور ناخودآگاه ریشه در امیدی دارد که بازارهای مالی به آینده مذاکرات با کشورهای اروپایی و حتی توافق با آمریکا، دارند که البته با شک و تردید نیز همراه است.
به اعتقاد کارشناسان روند کاهشی قیمت‌ها در بازار و افت و خیزها حاکی از شک و تردیدی است که بازارهای مالی نسبت به آینده ارتباط کشور با کشورهای اروپایی و روند مذاکره با آمریکا و آینده برجام دارند. به هر ترتیب این تردید باعث شده که میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تا حدودی کاهش پیدا کند.
اینستکس یا INSTEX مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchanges به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است. اینستکس در پاریس و در چارچوب قوانین فرانسه ثبت شده است. غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس نیز سهامداران اصلی آن هستند اما دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای جهان از جمله چین و روسیه نیز می‌توانند وارد آن شوند. سرمایه اولیه این شرکت ۳ هزار یورو است که از سوی وزارت اقتصاد فرانسه تأمین شده است.
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی
افق روشن مذاکرات با اروپایی‌ها
رشد قیمت‌ها در بازارهای مالی از تحریم‌ها و محدودیت‌های حاصل از آن ریشه گرفته است. به همین دلیل جز از طریق رفع این محدودیت‌ها، حل نخواهد شد. یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های تحریم بحث نقل و انتقالات پولی و بانکی است. طبق صحبت‌هایی که کشورهای اروپایی داشته و وعده هایی که به دولت ما داده‌اند ، ما در برجام خواهیم ماند و اینستکس به عنوان کانال مالی ارتباط با این کشورها راه اندازی خواهد شد. بازارهای مالی تحت تاثیر این امید که البته وجود دارد، قرار دارند و در انتظار تحقق وعده‌های اروپایی ها هستند. به همین دلیل بازار سکه، طلا و ارز تحت تاثیر این مسئله روند کاهشی قیمت‌ها را در پیش گرفته‌اند و پیش بینی می‌شود، آینده این بازارها با راه‌اندازی اینستکس بسیار روشن باشد. کشور ما به یک کانال مالی برای ارتباط با اروپایی ها نیاز دارد و به نظر می‌رسد این کانال دیر یا زود راه اندازی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.