صفحه اصلی / سرخط خبرها / اولین جشنواره منطقه‌ای زیلو در میبد برگزار می‌شود
اولین جشنواره منطقه‌ای زیلو در میبد برگزار می‌شود

اولین جشنواره منطقه‌ای زیلو در میبد برگزار می‌شود

کسب و کار نیوز: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد از برگزاری اولین نمایشگاه و جشنواره منطقه‌ای زیلو در شهرستان میبد خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمدرضا دهقان‌مهرجردی در نشست هماهنگی اولین جشنواره منطقه‌ای در شهرستان میبد، اظهار کرد: اولین جشنواره و نمایشگاه زیلو و با هدف توسعه فروش و بازاریابی در قالب‌های مختلف با حضور هنرمندان ۱۰ استان کشور در شهرستان میبد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به وجود پتانسیل‌های خوب شهرستان میبد برای برگزاری جشنواره زیلو افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور «غدا هیجاوی» اولین جشنواره زیلو شهرستان میبد با دعوت از ده استان اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، خوزستان، تهران و کرمان در شهرستان میبد برگزار خواهد شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب شهرستان میبد در خصوص اسکان و تأمین منابع مالی امکان حضور هنرمندان دیگر استان‌ها نیز امکان پذیر خواهد بود.
دهقان مهرجردی تصریح کرد: این اولین جشنواره منطقه‌ای است که در یک شهرستان برگزار می‌شود و با توجه به جهانی شدن شهرستان میبد در حوزه زیلو، این فرصت برای معرفی شهرستان میبد به وجود آمده‌است که می‌تواند بازاریابی جدید با تولیدات بالا برای هنرمندان این صنعت رقم بخورد و نوید بخش اتفاقات خوبی برای شهرستان میبد است.
اولین دورهمی هنرمندان با «غدا هیجاوی»، تبلیغات گسترده اولین جشنواره منطقه شهرستانی در شهرستان یزد و میبد، حضور بازدیدکنندگان شهرستان‌های استان در این جشنواره مواردی بود که دهقان به آن اشاره کرد.
در این مراسم «علیرضا نقوی» شهردار میبد با بیان اینکه شهرداری همه گونه حمایت از این جشنواره و هنرمندان را برعهده خواهد گرفت از حضور شهرداری شهرستان میبد در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی اصفهان که از ۲۸ تا ۳۱ خرداد برگزار می‌شود خبر داد.
این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا زیلوی میبد را در سیطره جهان معرفی کند.
«محمد امامی» مدیر صندوق کارآفرینی امید استان یزد گفت: حمایت صندوق کارآفرینی امید در خصوص هنر و صنایع فراموش شده‌ای است که احیا شده است.
وی حمایت صندوق کارآفرین امید را در زمینه فروش، بازاریابی، طراحی و بسته بندی به عنوان یک پشتوانه محکمی برای هنرمندان شهرستان میبد دانست.
امامی، همچنین از اختصاص تسهیلات پنج میلیارد ریالی برای برترین رتبه‌های اول تا سوم جشنواره خبر داد و افزود: در سال گذشته پنج میلیارد تومان برای صنعت زیلو میبد از طریق صندوق کارآفرین جذب شده است که با ارائه تسهیلات قرض الحسنه از این هنر صنعت حمایت می‌شود؛ هدف صندوق کارآفرینی پشتیبانی از صنایع دستی است تا بتوان با آن اشتغال‌زایی به صورت گسترده کرد و تا مرحله فروش هنرمندان را حمایت کند.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز پیش از این گفته بود: لازمه توسعه میراث فرهنگی، همکاری هنرمندان، نخبگان و دولت است.
غدا هیجاوی در مراسم انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در بهمن ماه سال گذشته برگزار شده بود، اظهار کرد: لازمه توسعه میراث فرهنگی، همکاری هنرمندان، نخبگان و دولت است.
وی، آموزش زیلوبافی در مدارس و دانشگاه‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: مسؤولان فرهنگی و هنری باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش نسبت به نگهداری از این میراث ارزشمند اقدام کنند.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی افزود: در تحقیقات به دست آمده به ما ثابت شده که در میبد تمام افراد زیلو را نفس کشیده و به آن عشق می‌ورزند.
این مسؤول، پیشرفت درست و خلاقیت را از دیگر ضرورت‌های اجرایی در راستای نگهداری از زیلو عنوان کرد و ادامه داد: زیلو به عنوان یک فرش سلامت در جهان شناخته و معرفی شده است.
وی با بیان اینکه زیلو مانند دیگر میراث بشر مورد توجه انسان‌های امروزی است، تصریح کرد: مردم میبد باید با خلاقیت این مهم را بیش از پیش برای آیندگان حفظ و نسبت به انتقال این مهارت از نسل گذشته به نسل جدید اقدام کنند.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به اینکه مردم ایران در سطح جهان به عنوان مردمانی حامی میراث بومی خود شناخته شدند، گفت: از مردم میبد خواهش می‌کنم چون گذشته با نگهداری از زیلو این فرهنگ میراثی را حفظ و به مردم جهان معرفی کنند.

همچنین مطالعه کنید:

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احمدرضا فرشچیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.