صفحه اصلی / اسلایدر / واگذاری زمین دولتی به انبوه‌سازان
واگذاری زمین دولتی به انبوه‌سازان

«کسب و کار» ابزارهای رونق بخش دولت برای بازار مسکن را بررسی می‌کند

واگذاری زمین دولتی به انبوه‌سازان

واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از بازار تعهدی با تخفیف ۳۰ درصدی سه ابزاری است که وزیر راه و شهرسازی در بسته جدی رونق مسکن خبر از آن داده است. هدف از این طرح افزایش عرضه در بخش مسکن است که به تناسب عرضه و تقاضای بازار مسکن کمک شایانی خواهد کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از بازار تعهدی با تخفیف ۳۰ درصدی سه ابزاری است که وزیر راه و شهرسازی در بسته جدی رونق مسکن خبر از آن داده است. هدف از این طرح افزایش عرضه در بخش مسکن است که به تناسب عرضه و تقاضای بازار مسکن کمک شایانی خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش قمیت مسکن، عرضه زمین به انبوه‌سازان است که سهمی بالای ۵۰ درصد در هزینه تمام شده مسکن دارد. با این حال کارشناسان معتقدند حتی افزایش عرضه نیز تا مادامی که شرایط اقتصاد کلان در وضعیت ناپایدار فعلی است به کاهش قمیت‌ها کمک چندانی نخواهد کرد.
در راستای ابلاغ بسته رونق مسکن محمد اسلامی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌‌ها دستور داد که با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی با مشارکت بخش خصوصی به کار گیرند.

«اقدام ملی» طرح جدید سیاستگذاران در حوزه مسکن است که به منظور رونق این بخش و بر اساس تقویت هر دو طرف عرضه و تقاضا تدوین شده است.

بنابر این گزارش، در برنامه اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در مدت ۲ سال و تا سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این برنامه مهمترین موضوع کاهش هزینه مسکن در قیمت تمام شده است.

با توجه به این‌که زمین بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، در برنامه «اقدام ملی» سیاستگذار تلاش کرده تا با واگذاری زمین‌های دولتی به سازندگان، هزینه ساخت را در این طرح کاهش دهد. همچنین علاوه بر زمین‌های وزارت راه وشهرسازی بر اساس دستورالعمل رئیس جمهوری تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند تا زمین‌های دولتی را برای ساخت و ساز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از «بازار تعهدی» با تخفیف ۳۰ درصدی، بخشی از برنامه بسته جدید رونق مسکن است.

۶ بسته تأمین مالی و ۶ بسته تأمین سرمایه که بانک مسکن تدوین کرده است، از جمله پیشنهادهای مطرح شده در طرح اقدام ملی است.

راه اندازی «بازار تعهدی» مصالح بخش دیگری از طرح اقدام ملی است که براساس آن، قراردادی ما بین بانک مسکن، بنیاد مسکن و شرکت تأمین مصالح ساختمانی امضا می‌شود. ساز وکار بازار به این صورت خواهد بود که سازندگان نیاز مصالح سالانه خود را اعلام می‌کنند و شرکت تأمین مصالح را به‌صورت عمده خریداری می‌کند که قیمت آن تقریباً ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار است.
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن
بسته رونق مسکن، هدفمند باشد
پرداخت وام با سود صفر درصد و قرض‌الحسنه برلی ساخت مسکن نه تنها اثر آنچنانی در بازار مسکن ندارد، بلکه غیرممکن است و صرفا سودی به دریافت کننده می‌رساند و نه مردم. مگر آنکه بابت طرح های اجتماعی و با تامین مسکن اقشار ضعیف و خاص باشد. اما اعطای زمین به متقاضیان نزدیک به ۶۰ درصد هزینه ساخت مسکن را تامین خواهد کرد و از این نظر کمک موثری برای افزایش ساخت و ساز است. موضوع عرضه زمین به سازندگان به طور کامل در اختیار دولت است و اگر دولت اراده کند، اجرای آن هم شدنی است. اما بابت مصالح باید تاکید کرد، این بخش ۳۰ درصد هزینه ساخت مسکن را شامل می شود و در کنار عرضه زمین به انبوه ساز، بخش عظیمی از هزینه ساخت را پوشش خواهد داد. منتهی باید تاکید کرد این اقدام دولت باید هدفمند باشد. یعنی قراردادهای مشخص با سازندگان بسته شود و هدف مشخصی از ان طرح دنبال شود. با این حال باید تاکید کرد، این بسته تضمینی به رونق بازار مسکن نخواهد داد چرا که به هر حال قیمت مسکن تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی است و تا مادامی که شرایط اقتصادی ناپایدار و نامطمئن است، رونقی در بازار حاصل نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.