صفحه اصلی / سرخط خبرها / دخالت در امور استارت آپ‌ها

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش‌بنیان اتاق ایران

دخالت در امور استارت آپ‌ها

سرمقاله

یکی از مشکلات بزرگ استارت آپ‌ها، خلا قانونی است. یک استارت آپ‌ها که هنوز ثبت نشده و یا بسیار کوچک است، از مجموعه محدودی از افراد تشکیل شده که معمولا هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. اما اخیرا آیین‌نامه‌ای در هیات دولت به ابتکار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از استارتاپ‌ها تدوین شده است که قدم خوبی برای استارتاپ‌هایی است که شرکت نشده و یا ثبت شده اما بسیار کوچک هستند. از جمله مزیت‌های این آئین نامه حمایت‌های مالیاتی و بیمه ای و حل مشکل قانونی استارت آپ‌هاست.
موضوع دیگر حمایت مالی از استارت آپ‌هاست که خوشبختانه دولت هم از این نظر با فعالان هم عقیده است و آن این است که حمایت مالی از استارت آپ‌ها به دلیل ماهیت پرریسک استارت آپ‌ها نباید در قالب تسهیلات باشد. وگرنه با شکست استارت آپ‌ها که خیلی هم محتمل است، نه تنها تسهیلات پرداختی به آنها از میان می‌رود، بلکه این کسب و کارها بدهکار هم می‌شوند.
در موضوع حمایت مالی آنچه مورد تاکید است، وصل کردن استارت آپ‌ها به صاحبان سرمایه‌ها از طریق نهادهایی مثل اتاق بازرگانی است. نکته دیگر حل مشکلاتی است که سازمان‌ها برای استارت آپ‌ها به وجود می‌آورند. معمولا سازمان‌هایی که خود را محق دخالت در امور استارت آپ‌ها می دانند و یا به دلیل رقابتی که با آنها دارند، به مانع‌تراشی برای استارت آپ‌ها دامن می‌زنند. از آنجایی که رتبه فضای کسب وکار ما به طور کلی پایین است، این فضا نباید وجود داشته باشد، بلکه باید زمینه برای استارت آپ‌ها به عنوان نقطه امید سرمایه‌گذاری کشور، فراهم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.