صفحه اصلی / اسلایدر / کارشکنی برای توقف طرح مالیات بر عایدی سرمایه
کارشکنی برای توقف طرح مالیات بر عایدی سرمایه

«کسب و کار» تدوین لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی می‌کند

کارشکنی برای توقف طرح مالیات بر عایدی سرمایه

التهاب بازار مسکن، ارز، خودرو و ...، ضرورت اجرای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را بار دیگر به میان آورده است و در همین راستا سرپرست سازمان امور مالیاتی هم از بررسی این طرح خبر داده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، التهاب بازار مسکن، ارز، خودرو و …، ضرورت اجرای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را بار دیگر به میان آورده است و در همین راستا سرپرست سازمان امور مالیاتی هم از بررسی این طرح خبر داده است.
مهم‌ترین مزیت اجرای این طرح خروج تقاضای کاذب و سرمایه‌ای از بازارهای مالی مسکن بازار مسکن، ارز و خودرو است. از دید برخی از مخالفان این طرح، مالیات بر عایدی سرمایه باعث عمیق‌تر شدن رکود و حتی بدتر شدن رشد قیمت‌ها در بازاری مثل بازار مسکن می‌شود.
با این حال با توجه به شرایط التهابی بازار ها و تاکیدی که کارشناسان بر ضرورت به کارگیری ابزارهای مالیاتی برای کاهش فشار به مصرف کنندگان و متقاضیان واقعی این بازارها دارند، طرح مالیات بر عایدی سرمایه بار دیگر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
در همین رابطه سرپرست سازمان امور مالیاتی، گفت: سازمان مالیاتی هم اکنون در حال بررسی وضع مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک، طلا، ارز و خودرو است.
محمد قاسم پناهی با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی هم اکنون بر روی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه کار کارشناسی انجام می‌دهد و در حوزه املاک، طلا، ارز و خودرو این مالیات می‌تواند وضع شود، البته با توجه به ساختار اجرایی کشور، فرهنگ اجتماعی و زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌توان تصمیم گرفت که این مالیات قابلیت اجرایی پیدا کند.

سرپرست سازمان امور مالیاتی، با تاکید بر اینکه اگر در اجرای هر قانونی زمینه اجرایی و فرهنگ اجتماعی آن دیده نشود شاید در اجرا با مشکل مواجه شود، افزود: سازمان امور مالیاتی با کلیات طرح نمایندگان درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافق بود، اما دستگاه‌های دیگر مخالفت و عنوان کردند که این طرح پخته نیست و تنها یک بعدی به مسکن پرداخته شده است.

پناهی ابراز امیدواری کرد که به زودی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تدوین شود و گفت: در حال حاضر بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا روی مابقی بازارها و دارایی‌ها به جز مسکن این مالیات وضع شود تا لایحه آن به صورت کلی ارائه شود.
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
هشدار به کسب و کارهای کاذب
این طرح البته به اسم دیگری قبلا هم وجود داشت. هدف از آن اخذ مالیات از سود و منفعت است. یعنی اگر سرمایه‌گذاری به سود می‌رسد، باید بابت آن مالیات پرداخت کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای این طرح و اهداف آن ممانعت از فعل و انفعالات اقتصادی کاذب است. یعنی دولت سعی دارد با اجرای این طرح جلوی خرید و فروش‌های کاذب را بگیرد اما در هر برهه افرادی به ویژه سودجویان و آنها که ذی نفع عدم اجرای این طرح بودند، با آن مخالفت می‌کردند. حالا هم معلوم نیست به دلیل این مخالفت‌ها به مرحله اجرا برسد یا نه. بدون شک با اجرای این طرح بانک‌ها اولین مخالفان خواهند بود. چرا که باید بابت املاکی که دارند پاسخ گو باشند. اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مانع از خرید و فروش‌های غیرهدفمند و افراد و باعث سوق دادن افراد به سمت سرمایه‌گذاری هدفمند و معنادار می‌شود. به عبارتی این مسئله مانع از سودآوری کسب و کارهای کاذب می‌شود و هشداری به آنها خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.