صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۱۰ درصد از خانه های قم، خالی است
۱۰ درصد از خانه های قم، خالی است

۱۰ درصد از خانه های قم، خالی است

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بر اساس آمار سال 95 تعداد 45 هزار و 665 واحد، معادل 10 درصد از خانه های قم خالی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهندس داوود طلوعی عصر امروز در نشست بررسی علل گرانی مسکن و افزایش اجازه بها در قم عنوان کرد: کاهش تولید مسکن، نقش مهمی در افزایش قیمت خانه ها و اجاره بها دارد.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: بیش از ۵۰ درصد از خانه های شهر قم، عمر بالای ۲۰ سال دارند که به نسبت بافت فرسوده به کل شهر محاسبه می شود.
وی در مورد وجود خانه های خالی در قم اظهار کرد: در آمار سال ۹۰ تعداد خانه های خالی در قم، ۲۶ هزار و ۶۹۰ واحد گزارش شد اما بر اساس آمار سال ۹۵ تعداد ۴۵ هزار و ۶۶۵ واحد گزارش شد، که این رقم معادل ۱۰ درصد از خانه هاست، و نشان می دهد خانه های خالی رشد ۸۰ درصدی دارد.
طلوعی بیان کرد: به نسبت تعداد خانه های خالی در قم، حدود ۴۳ هزار مسکن مهر ایجاد شده است ولی همچنان با کمبود مسکن مواجه هستیم.
وی گفت: خانه های خالی در قم، عمدتا واحدهای لوکس است که سرمایه حساب می شود و مناسب بازار مسکن و قشر ضعیف نیست، البته تجرد گرایی بنا بر تغییرات ساختار فرهنگی نیز یکی از عواملی است که در آمار دقیق در شناسایی خانه های خالی تاثیر گذار است.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: تعیین مالیات بر واحدهای خالی، یکی از راهکارهایی است که می تواند این خانه ها را به چرخه مسکن اضافه کند، اما این طرح نیز موافقین و مخالفینی دارد.
وی بیان کرد: مخالفین این طرح می گویند تعیین تعرفه مالیاتی اثر منفی بر تولید مسکن دارد و تولیدکننده را از سرمایه گذاری در مسکن منصرف می کند، اما طرفداران نیز مالیات را موجب کاهش واحدهای خالی می دانند؛ به نظر می رسد باید شرایطی اتخاذ شود خانه هایی که برای فروش تولید می شوند از پرداخت مالیات معاف شوند.
طلوعی عنوان کرد: نباید سیاست های مالیاتی به کاهش تولید مسکن بیانجامد؛ زیرا موجب افزایش قیمت می شود و به ضرر مصرف کننده خواهد بود. متاسفانه در بازار مسکن، قیمت های هیجانی وجود دارد ومرجعی برای ساماندهی وجود ندارد؛ زیرا قانون مدنی از آن حمایت نمی کند و قوانین نیز توافق میان خریدار و فروشنده را به رسمیت می شناسد.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: سایت ها نیز نقش تعیین کننده ای در بازارها، به ویژه مسکن دارند و باید به خوبی کنترل شوند. در این سایت ها، قیمت عرضه شده مسکن اعلام می شود، نه قیمت معامله شده؛ به همین دلیل قیمت های کاذبی در سایت ها رقم می خورد که خود به خود قیمت مسکن و زمین را افزایش می دهد.
طلوعی افزود: گاهی قیمت گذاری ها تاثیر روانی دارد و قیمت ها را بالا می برد، باید دسترسی به سایت های معامله شده وجود داشته باشد و یا مرجع را تغییر دهیم و نگذاریم سایت هایی مورد اعتماد مردم باشد که اطلاعات غلط می دهند.
وی اظهار کرد: دو تقاضای مصرفی و سوداگرانه در بازار مسکن وجود دارد، وزارت شهرسازی طرح هایی همچون مسکن مهر را که نگاه تولید مصرفی داشت، ارائه داد و در این طرح بسیاری از افراد صاحب مسکن شدند.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: وزارت می تواند سازوکاری در تامین مسکن اقشار ضعیف داشته باشد؛ طرح جامع ملی مسکن برای قشر ضعیف مد نظرگرفته شده که به زودی ابلاغ می شود.
وی بیان کرد: متاسفانه مسکن یک کالای سرمایه ای شده و افراد پول را به کالایی تبدیل می کنند که با تورم عمومی همراه باشد. بنیاد مسکن به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن، به زودی با دریافت زمین ها، برای اقشار ضعیف مسکن می سازد.
وی در مورد نقش مشاورین املاک بر قیمت ها عنوان کرد: ممکن است برخی از مشاورین املاک با دلال بازی تاثیر منفی روی قیمت ها بگذارند، وظیفه نظارت بر این ها، بر عهده اصناف و صمت است تا مانع از دلال بازی شود.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که می تواند بر کاهش قیمت مسکن تاثیر بگذارد، بافت فرسوده است که از جمله سیاست های وزارت، نوسازی بافتها و ماندن ساکنین در این خانه های نوسازی شده است. وام و کمک های مالی درنوسازی بافت مسکن در چند ماه آینده اعلام می شود و با توجه به سیاست دولت در حمایت از بافت فرسوده، ارتقای کیفیت بافت های فرسوده را خواهیم داشت، به ویژه وجود ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده می تواند بخش زیادی از مشکلات مسکن را در روند نوسازی رفع کند.
طلوعی عنوان کرد: مسکن مهر شرایط خوبی داشت و مالکین نمی توانستند مسکن مهر را بفروشند؛ اما به مرور به دلیل شرایط اقتصادی بخش زیادی از این واحدها واگذار شد.
وی بیان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۳۶۶ هزار خانوار در قم داشتیم، ۴۳ هزار مسکن مهر که شامل ۱۵ درصد از اقشار می شد، احداث گردید.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم اظهار کرد: بازار مسکن به ۳ عامل ارز، تورم عمومی و تسهیلات وابسته است و باید این سه عامل را در کنترل قیمت ها در نظر گرفت.
طلوعی در مورد تولید مسکن بیان کرد: در سال ۹۶ کاهش پروانه ساخت و ساز نداشتیم و برای ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار متر مربع پروانه صادر شد، همچنین در سال ۹۷ برای ۱ میلیون و ۴۰۳ هزار متر مربع پروانه صادر شد.
وی در مورد اجاره نشینی ها گفت: در کنترل وضعیت اجاره، پیشنهاداتی وجود دارد؛ از جمله اینکه، اجاره نامه از یک سال به دو سال افزایش یابد، همچنین در تابستان که فصل جا به جایی هاست، نظارت افزایش یابد.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم عنوان کرد: اگر عرضه مسکن مناسب شود، اجاره نیز کاهش می یابد؛ هر چند گاهی حتی در رکود مسکن نیز، اجاره پایین نمی آید.
وی اظهار کرد: یکی از راهکارها این است که مسکن های اجاره ای نیز عرضه شود، این سیاست تا حدی می تواند قیمت ها را بشکند؛ مثلا به انبوه سازان امتیازاتی داده شود تا برای ۵ سال، واحدها را اجاره بدهند.
طلوعی گفت: دولت سامانه ای دارد و می داند چه کسانی از امکانات دولتی برای مسکن استفاده کرده اند، در واگذاری زمین و مسکن این ها مورد توجه قرار می گیرد؛ البته واگذاری زمین به تنهایی نمی تواند به تولید مسکن منجر شود
وی عنوان کرد: در سرشماری سال ۹۵ مشخص شد در کشور ۲۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۳ واحد داشتیم و در قم ۳۷۶ هزار و ۹۳۳ واحدمسکونی وجود داشت، اگر وضعیت مسکن ساماندهی شود افراد فاقد مسکن و اجاره نشین به شرایط بهتری دست پیدا می کنند

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.