صفحه اصلی / اسلایدر / رانت در بازار آرد چند نرخی
رانت در بازار آرد چند نرخی

قیمت نان‌های صنعتی تا ۲۰ درصد افزایش یافت

رانت در بازار آرد چند نرخی

افزایش قیمت روغن، شکر، مواد بهبوددهنده و سایر مواد اولیه که از سال گذشته آغاز و تا به امروز هم ادامه دارد در نهایت منجر به افزایش قیمت نان صنعتی تا 20 درصد شد. شغل نانوایی صنعتی این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان بازمی‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه نان های صنعتی کشور در رابطه با افزایش قیمت نان های صنعتی گفت: قیمت انواع نان صنعتی در سال جاری ۵ تا ۲۰ درصد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه آنها افزایش یافته است. محسن لزومیان رئیس اتحادیه نان های صنعتی کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی دو نوع آرد در اختیار نانوایان قرار می گیرد که شامل کاملا یارانه ای و آرد نیمه یارانه ای است اما آردی که در اختیار کارخانجات نان صنعتی قرار می گیرد، آرد نیمه یارانه ای است. وی افزود: تمام تولید کنندکان در سال جاری افزایش هزینه داشتند که تولید کنندگان نان صنعتی نیز شامل این امر می شوند اما قدرت خرید مردم متناسب با آن افزایش نیافته است.

رئیس اتحادیه نان های صنعتی کشور ادامه داد: حدود ۳۰ درصد صنایع تولید کننده نان صنعتی به دلیل شرایط بد اقتصادی در سال گذشته تعطیل شدند و برخی دیگر از آنها نیز شرایط خوبی ندارند و تنها برای حفظ برند خود به تولید ادامه می دهند. وی تصریح کرد: صنایع تولید کننده نان نمی توانند افزایش قیمتی متناسب با افزایش هزینه های تولید خود داشته باشند زیرا مردم قدرت خرید آن را ندارند؛ از طرفی نانوایان سنتی را در کنار خود داریم که در صورت افزایش قیمت، قدرت رقابت ما از دست می رود. لزومیان با بیان اینکه قیمت انواع صنعتی در سال جاری ۵ تا ۲۰ درصد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه آنها افزایش یافته است گفت: قیمت نان های سفید مانند نان ساندویچی و فرانسوی که مصرف عام دارند ۵ درصد و نان های مغزدار، جو و چاودار افزایش قیمت بیشتری داشته اند به طوری که قیمت نان مغز دار ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. وی یادآور شد که قیمت انواع نان صنعتی بر اساس مصوبه دولت نرخ رقابتی است و شامل قیمت گذاری دولت نمی شود. لزومیان اظهار داشت: باتوجه به اینکه آرد نیمه یارانه ای دریافت می کنیم امکان صادرات نان های صنعتی وجود ندارد و در صورتی که بخواهیم با آرد آزاد( ورود موقت) نیز صادرات داشته باشیم توان رقابت با کشورهای همسایه را نداریم. رئیس اتحادیه نان های صنعتی کشورگفت: تولیدکنندگان نان های صنعتی در واقع حالتی پیمانکاری دارند و آرد های دولتی را تبدیل به نان کرده و به مردم تحویل می دهند و اجازه صادرات نان های تولید شده از  آرد های یارانه ای را نخواهند داشت .

نقش پر رنگ شدن تأثیر قیمت آرد بر قیمت نان

علیرضا مروت پور، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران

هزینه های واحدهای پخت نان صنعتی افزایش زیادی داشته است و این در حالی است که این واحدها از رانتی که به عرضه آرد دولتی با قیمت های متفاوت بوجود آمده گله مندند. با این وجود افزایش قیمتی برای این محصولات نداشته ایم تا اینکه با توجه به نوع نان این افزایش قیمت اعمال خواهد شد. هزینه های بیمه و مالیات مانند دیگر واحدهای صنفی این کسب و کارها را نیز دچار مشکلات بسیاری کرده است. عرضه آرد دولتی هم امروز در بازارها با قیمت های مختلفی دیده شده که بر مشکلات دامن می زند. دولت باید در این زمینه راهکاری را ارایه می داد که این کار انجام نشد و همین امر موجب شد تا نان ارزان قیمت به دست اقشار کم درآمد نرسد. همین امر هم دلیل ادامه تفاوت ها در قیمت آرد بوده است. در کشور ما گندم را از مناطق و اراضی کشاورزی در سراسر کشور جمع آوری می کنند و به همین خاطر هیچ گونه جداسازی ای صورت نمی گیرد و کیفیت آرد به گونه ای که باید باشد نیست بنابراین این مشکل هم وجود دارد که باید برای گرفتن آرد مرغوب باید در انتظار ماند. به هر ترتیب این افزایش قیمت در حالی اجرایی خواهد شد که هزینه های زیادی از سال گذشته و به دلیل اتفاقاتی که شاهد آن بودیم به اصناف وارد شده است و صنف نان صنعتی نیز تاثیر زیادی از این اتفاقات گرفته است.

دولت باید بر بازار آرد و گندم نظارت بیشتری داشته باشد. در بخش گندم باید نظارت بدین گونه باشد که کشاروز ملزم به تولید گندم باکیفیت تر شود و در رابطه با بازار آرد نیز باید تلاش هایی برای حذف آرد چند قیمتی شود تا سهم تمام واحدها آرد به یک قیمت باشد. البته باید به این نکته هم اشاره شود که آرد تنها یک عامل برای افزایش قیمت نان نیست. به جرات می توان گفت که هفتاد مورد در افزایش قیمت این محصول نقش دارند اما علت پر رنگ شدن تأثیر قیمت آرد بر قیمت نان این است که دولت‌ می‌خواهد مسئولیت خود را به دوش تولیدکننده بیاندازند در حالی که اگر قیمت آرد تنها عامل افزایش قیمت باشد و سایر موارد تأثیرگذار در قیمت نان ثابت بماند، نان اصلاً گران نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.