صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تجاری سازی ۸۰ هزار میلیاردی محصولات دانش‌بنیان
تجاری سازی ۸۰ هزار میلیاردی محصولات دانش‌بنیان

هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای نوین پرداخت می شود

تجاری سازی ۸۰ هزار میلیاردی محصولات دانش‌بنیان

در دنیای کنونی که دنیای فناوری و ارتباطات است کشور ما به رغم تلاش های بسیاری که دارد هنوز در تحقق اقتصاد نوآور به نتایج مثبتی آنطور که شایسته نام ایران است دست پیدا نکرده است. شرکت های دانش بنیان که بار تحقق اقتصاد دانش بنیان بر روی دوش شان است مشکلات بسیاری را پیش رو دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهم ترین مشکلات این شرکت ها کمبود منابع مالی و در مضیقه بودن با توجه به رکود و قیمت دلار در شرایط کنونی است که عملا باعث می شود آنان را به نوعی در لب پرتگاه قرار دهد. در این رابطه رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: برآوردها نشان می دهد تا پایان سال ۹۷، شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان، محصول و خدمات را تجاری سازی کرده اند. اسماعیل قادری‌فر درباره میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی و فناوری در شکل گیری زیست بوم نوآوری، تسهیل مسیر تجاری سازی محصولات و خدمات دانش بنیان است که برای اجرایی شدن این امر، برنامه‌های مختلفی در معاونت در حال پیگیری است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری افزود: تا پایان سال ۹۶ شرکت‌های دانش بنیان با وجود مشکلات اقتصادی زیادی که گریبان کشور را گرفته بود، توانستند حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشند. این میزان فروش در سال ۹۷، بیش از ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گفته قادری‌فر، این عدد فقط به فروش محصولات در داخل کشور محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از این میزان فروش به صادرات محصولات دانش بنیان نیز مرتبط می‌شود. وی عنوان کرد: ورود شرکت‌های دانش بنیان به عرصه اقتصاد کشور، نوید بخش تغییرات اساسی در اقتصاد سنتی بر پایه نفت است. تغییراتی که می‌تواند پایه‌های اقتصادی کشور را محکم‌تر و راه را برای ورود جوانان به عرصه‌های کلان اقتصادی باز کند و به عبارتی دیگر معنی دار شدن اقتصاد دانش بنیان در منظومه اقتصادی کشور را از یک اقتصاد خرد به اقتصاد کلان شاهد هستیم.

این در حالی است که معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال از طریق یکی از بانکهای کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده می شود. روح الله ذوالفقاری گفت: در راستای حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری حداکثری با شبکه بانکی، هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط اعطا خواهد شد. وی افزود: هدف از ارائه این تسهیلات کمک به ایجاد و حفظ ۵۰۰۰ شغل در شرکت های دانش‌بنیان با اولویت مناطق کمتر برخوردار بوده است.

تمرکز همه جانبه بر اقتصاد دانش بنیان

حمیدرضا فولادگر، کارشناس اقتصادی

در اینکه پیگیری مطالبات مردمی به خصوص تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان و حل کردن دغدغه‌های آنان تأثیر بسزایی در کاهش بیکاری، رونق اقتصادی کشور و وابسته نبودن به بیگانگان به همراه خواهد داشت شکی وجود ندارد. بنابراین توجه و رسیدگی به این شرکت ها برای رسیدن به نهایت بازدهی می تواند بحران بیکاری را تا حد زیادی کنترل کند. امروز دغدغه دولت و مجلس اشتغالزایی و ایجاد موقعیت های شغلی برای فارغ التحصیلات و به ویژه نخبگان است تا بدین وسیله از مهاجرت آنها به دیگر کشورها جلوگیری شود. وابستگی به کشورهای خارجی را امروز که واردات تامین کننده حجم بسیاری زیادی از نیازمندی هاست به وضوح مشاهده می کنیم بنابراین باید در جهت توسعه و رشد شرکت های دانش بنیان که محصولات و خدمات شان در دنیا مشتریان آماده دارد ضروری به نظر می رسد. در اوضاع اقتصادی امروز ایران برای کاهش وابستگی به دیگر کشورها و برای کاهش دادن تاثیرات تحریم ها باید شرکت های دانش بنیان را در اولویت رسیدگی و پیگیری ها قرار داد. به عبارت بهتر برای برون رفت از شرایط تحریم و فشارهای ناشی از آن باید توجه بیشتری به اقتصاد و محصولات دانش بنیان داشته باشیم.

اقتصاد دانش بنیان و فناور باید با شکل گیری این شرکت ها تحقق پیدا کند پس رسیدگی هر چه بیشتر و حمایت هر چه زیادتر شود کشور را سریعتر به سمت اقتصاد دانش بنسان هدایت خواهد کرد. پرداخت تسهیلات و حمایت از شرکت هایی با این مدل کسب و کار در دستور کار برنامه ششم اقتصادی قرار گرفته و باید بیشتر از این اقدامات برای این شرکت ها انجام شود. تمام نهادهای سیاست گذار و اجرایی باید نسبت به اجرای بهینه این سیاست ها تلاش لازم را داشته باشند چراکه تعلل هر کدام از این نهادها می تواند در رسیدن دانش بنیان ها به نتیجه مدنظر اختلال ایجاد کند. دانشگاه ها، وزات ارتباطات، وزارت صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، نفت و… از جمله دستگاه های متخصص اجرایی هستند که توان حمایت از شرکت های دانش بنیان را دارند که باید تلاش و حمایت های خود را از این مدل کسب و کارها بیشتر کنند. به طور کلی باید تمرکز برای راه اندازی و توسعه دانش بنیان ها افزایش زیادی پیدا کند و اگر بتوان تمام تمرکز را برای پیشرفت شرکت های مذکور گذاشت آن موقع است که شاید بتوانیم پا به پای دیگر کشورها صادرات به بازارهای خارجی داشته باشیم.

امروز در تمام دنیا راه اندازی و استفاده از خدمات و محصولات این کسب و کارها در دستور کار قرار دارد و کشورهای بسیاری را می شناسیم که ارزآوری برای اقتصاد را بر پایه همین محصولات و خدمات برنامه ریزی کرده اند. ارائه تسهیلات و معافیت های مالیاتی از جمله مواردی به شمار می رود که می توان از طریق آن زمینه سازی لازم برای توسعه فعالیت و صادرات شرکت های دانش بنیان را به انجام رساند. تنها این شرکت ها هستند که می توانند افزایش درآمد و رشد تولید ناخالص داخلی را رقم بزنند که برای تحقق این امر و اینکه این شرکت ها بتوانند با غول های بزرگ فناوری و شرکت های قدرتمند مشابه خود رقابت کنند لازم است که به میزان سرمایه‌ و دانش مدیریتی و فنی آنها افزوده شود تا توان رقابت با شرکت‌های رقیب را داشته باشند. بنابراین پرداخت تسهیلات از سمت سازمان های مرتبط و ارتقا سطح دانش فنی از سوی خود شرکت ها می تواند نام ایران را در این عرصه مطرح کند. در برنامه ششم توسعه نیز سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و دانش بنیان و تبدیل‌شدن آنها به قدرت‌های بزرگ اقتصادی تاکید بسیاری شده و انتظار داریم با همکاری تمام دستگاهها اقتصاد نوآور هر چه سریعتر تحقق پیدا کند. البته اهمیت  سرمایه گذاری خارجی را نیز نباید از یاد برد چراکه با این اتفاق علاوه بر کسب و تولید ثروت، از  انتقال دانش فنی و فناوری‌های روز دنیا نیز بهره‌مند خواهیم شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.