صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعلل در بهره گیری از فناوری بلاک چین
تعلل در بهره گیری از فناوری بلاک چین

روزانه بیش از ۳ میلیون حمله به سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود

تعلل در بهره گیری از فناوری بلاک چین

ایجاد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی سیاستی مهم در بحث ایجاد مشاغل جدید و بهبود اوضاع اقتصادی کشورها است اما یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت امنیت سایبری است که می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در زمینه کسب و کار اینترنتی قانونی باشد. در واقع برای توسعه این فضا نیاز به امنیت وجود دارد و بدون امنیت نمی‌توان توسعه و رشد داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه با توجه به آمارهای منتشر شده روزانه ۳ میلیون حمله به سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود که امنیت سایبری را زیر سوال برده است. به گفته کارشناسان امنیت مسئله مهمی است و نباید صرفاً از نگاه پلیسی و نظامی به آن نگاه کرد. ما در کسب و کارهای نوین نیز نیاز داریم که پیکربندی یک کسب و کار استانداردهای خاص خود را داشته باشد به دلیل اینکه حجم زیادی از اطلاعات مردم در این فضا ثبت می‌شود و اگر در این فضا امنیت وجود نداشته باشد ممکن است که هکرها و مجرمان فضای مجازی با نیت‌های مختلف اطلاعات خصوصی کاربران و حتی خود کسب و کارها را به دست بیاورند. در این رابطه کارشناس امنیت پلیس فتا می گوید: نظارت پلیس فتا بر فضای مجاز‌ی بصورت ماتریسی است و نمی‌توان گفت که پلیس فتا باید بر تمام موارد نظارت داشته باشد.  سرهنگ علی محمد رجبی در گفتگو با برنامه «چالش» گفت: زمانی که یک کسب و کار مجوز کار می‌گیرد باید روند کاری را بصورت کامل و سالم انجام دهد و پلیس نمی‌تواند به طور مداوم روند نظارتی بر آن داشته باشد مگر اینکه موجب تخلف شود که پلیس وارد عمل شده و کار را متوقف می‌کند.

وی رتبه بندی در حوزه کسب و کار را برای این حوزه الزامی دانست و از ارائه مدل امنیتی توسط پلیس فتا خبر داد و افزود: به زودی مدل امنیتی پلیس فتا رونمایی خواهد شد که با شروع آن بسیاری از جعل و تخلف از این فضا گرفته می‌شود.کارشناس امنیت پلیس فتا گفت: در حال حاضر یک کسب و کار اینترنتی با قدمت کارکرد ۱۰ ساله با یک کسب و کار اینترنتی با قدمت ۲ روزه تراکنشی یکسان دارند و این یک مشکل بزرگ برای این فضا محسوب می‌شود.رجبی در خصوص اقدامات پلیس فتا در پیشگیری از جرائم اینترنتی افزود: پلیس فتا در مرکز تشخیص پیشگیری از جرائم سایبری در ۳۴ استان و ۱۷۴ شهر بصورت شبانه روزی با تمام تجهیزات و نیروی انسانی در حال رصد و پایش فعالیت‌های وب سایت ها، کانال‌ها و کلیه فضای مجازی است. سرهنگ رجبی با اشاره به تلاش بی وقفه پلیس فتا و اطمینان بخشی به مردم گفت: پلیس فتا به مردم اطمینان می‌دهد که در فضای سایبری تمام تلاش خود را می‌نماید. وی افزود: توصیه من برای کسب و کار‌های خانگی این است که به جای درگیری در فرآیند IT برای فروش محصولات خود از پلتفرم‌های اشتراکی استفاده نمایند.کارشناس امنیت پلیس فتا به رادیو اقتصاد گفت: ما درصدد هستیم که اپلیکیشن‌ها را بستری امن کنیم تامردم به سهولت و اطمینان به کسب و کار بپردازند.سرهنگ علی محمد رجبی در پایان ضمن اشاره به پیشرفت فضای مجازی کسب و کار افزود: با چند صد برابری استارت آپ‌ها ظرف چندسال اخیر این نکته قابل تامل است که پلیس فتا فضای امنیتی را طوری مدیریت نموده که کسب و کار‌ها در محیط سالم با یک روند پر شتاب به فعالیت خود ادامه دهند.

شفافیت استثنایی با بکارگیری بلاک چین

فرامرز اطیابی، کارشناس امنیت شبکه

به دلیل توسعه فعالیت های اینترنتی در کشور که همگام با تمام دنیا جلو می رود حملات اینترنتی نیز رسد بسیار زیادی داشته است. این حملات مانند دزدی ها و کلاهبرداری های فضای واقعی است اما با این تفاوت که دست هکرها کمی بیشتر برای سواستفاده ها باز است و کلاهبرداران بیشتری در این فضا فعالیت می کنند. فضای سایبری و اینترنتی امروز میزبان هزاران سایت و کسب و کار است که فعالیت خود را در بر این بستر آغاز و ادامه داده اند. متاسفانه با اینکه پیشرفت های زیادی در مورد فضای مجازی و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی را شاهد هستیم در رابطه با تامین امنیت آنها و جلوگیری از سواستفاده هکرها از کاربران اینترنتی و اطلات شخصی و بانکی آنها مشکل داریم.

تعدا حملات اینترنتی که روزانه شاهد آن هستیم بسیار زیاد است و خسارات زیادی را به کسب و کارها و کاربران و مشتریان آنها وارد می کند. روزانه سه میلیون حمله اینترنتی تعداد بسیاری قابل توجهی است که به مراتب هزینه های بسیاری را برای مقابله نیاز دارد. استفاده از آنتی ویروس هایی که اصلی نیستند و قانون کپی رایت را رعایت نکرده اند می تواند یک دلیل برای آسیب پذیری زیاد این کسب و کارها باشد. این نمونه ای از ضعف سایبری بوده و از این دست عوامل بسیار دیده شده است. بنابراین هکرها از ضعف کسب و کارها در این موارد سواستفاده می کنند و با اجرای حملات سایبری خسارات زیادی را متوجه آنها می کنند.

امروز تامین امنیت سایبری یکی از مشکلات پیش روی کسب و کارهای اینترنتی است و به دلیل اینکه کمتر توجهی به آن می شود هزینه های زیادی را برای کسب و کارهای مجازی ایجاد می کند. به هر ترتیب باید چاره ای برای این اتفاق وجود داشته باشد که بهترین و به صرفه ترین آنها استفاده از فناروی بلاک چین است. فناوری بلاک‌چین به سرعت می‌تواند اکثر مشکلات مربوط به امنیت سایبری را حل کند. به عبارت کامل تر شفافیت استثنایی این فناوری آن را کاملا امن کرده و مزیتی خوب برای کاربران و تهدیدی جدی برای مجرمان سایبری است. اما اجرایی نشدن آن و بی توجهی به پیاده سازی این فناوری هم جای تحلیل دارد. در ایران همواره سالها بعد از اینکه یک فناروی مفید در دنیا عرضه می شود استفاده از آن در دستور کار قرار می گیرد. متاسفانه تعلل در واردات فناوری وجود دارد. اگر همزمان با واردات کالاها و محصولاتی که در کشور وجود دارد به واردات فناروی هم اهمیت داده می شد امروز شاهد حملات میلیون ها هکر به کسب و کارهاس اینترنتی نبودیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.