چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / چهل و ششمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
چهل و ششمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد

چهل و ششمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد

کسب و کار نیوز: به ریاست : محمد صادق مشایخ و با حضور اعضای کمیسیون :
سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور وزیر نفت در دولت اصلاحات
رمضانعلی صادق زاده – قائم مقام معاونت پژوهش و فن آوری وزارت صمت و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سید جلال ساداتیان-سفیر اسبق ایران در انگلستان
فرزانه مافی – عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
خاتون شهبازی- مدیر موسسه فرهنگی و کارآفرینی سی پال
مژده صفائی – کارشناس کارآفرینی مناطق آزاد
صورح واحدزاده- فعال حوزه کارآفرینی و پژوهشگر مناطق آزاد و جزیره قشم
محسن مصدق – متخصص بایو تکنولوژی و تحلیلگر بازار سرمایه
سینا عادلی-کارشناس حوزه کارآفرینی جزیره قشم
یاسر فیاض بخش – عضو بنیاد امید ایرانیان
منصوره حسینی- مسوول میز ارمنستان سازمان توسعه تجارت ایران
سید مجتبی سیادت-عضو باشگاه صاحبنظران انرژی ایرانیان
محمد حسین مرادی زاده-حقوقدان
شهرام خانزاده-استاد دانشگاه و متخصص بایومکانیک
عابدمشایخ-دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
با موضوع :
«ارائه طرحها و پروژه های اقتصادی-کارآفرینی جهت جزیره قشم به عنوان پایلوت»برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : در راستای توسعه جزیره قشم باید بر موضوع انرژی و ژئوپارک جزیره متمرکز شد و با بهرداری از این دو آیتم ، همچنین استفاده از امکانات سرزمینی و موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی آن با تفسیر و تبیین و تبلیغ امکانات مذکور قشم به جذب صنعتگران ، سرمایه گذاران و کارآفرینان پرداخت . لازم است با مدیریت دلسوزانه و هدفمند به شکوفایی جزیره استراتژیک قشم با هدف کلان توسعه اقتصادی کشور پرداخت.

در ادامه ، صورح واحد زاده ، پرزنتیشن تحقیقات میدانی جزیره قشم را ارائه نمود.در این پرزنتیشن به درآمد بالای قاچاق کالا در جزیره قشم به عنوان یکی از معضلات مهم جزیره اشاره شد.اما از حسنات جزیره به توسعه بوم گردی و صیادی و صنایع دستی اشاره گردید و نیز دیانت و مذهبی بودن مردم بومی قشم از دیگر نکات جزیره است.

وی توصیه کرد : شرایط جذب سرمایه گذاریهای کوچک و کم ریسک در جزیره قشم بالاست ، لذا جهت توسعه اقتصادی جزیره باید با استفاده از جذب سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیلهای طبیعی و جنگلی ، صیادی بومی ، پرورش میگو ، همچنین وجود منابع غنی گاز و نفت به توسعه اقتصادی جزیره پرداخت.همچنین وجود ژئوپارک منحصر بفرد جزیره قشم آنرا تبدیل به منطقه نوریستی به ویژه برای اروپاییان نموده است.در جزیره قشم صنایع دستی رونق دارد و باید از توسعه و همچنین صادرات محصولات صنایع دستی حمایت نمود.

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : استخراج گاز و انتقال آن به مین لند و استحصال در جزیره قشم الزامیست.فاصله منابع نفتی از نزدیکترین منابع نفتی در قشم حداقل ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر است.

وی افزود : قشم در حساسترین نقطه ژئوپلیتیکی جهان مستقر شده است. یکی از گرانترین سرزمینی است که می توانیم برای آن برنامه های مطلوب داشته باشیم.متاسفانه از پتانسیل خلیج فارس به ویژه جزیره قشم تاکنون بخوبی استفاده نشده است.لذا واجب اسیت جهت توسعه اقتصادی کشور جزیره قشم را به عنوان منطقه ای توسعه نیافته با پتانسیلهای بیکران در کشور توسعه داد.

رمضانعلی صادق زاده گفت : با استفاده از تجربه ای که از توسعه نامتوازن در شمال کشور ایجاد شد ، باید از این اشتباه استراتژیک بهره برداری کرد و به توسعه صحیح جزیره قشم پرداخت ، یعنی اینکه با حفظ بافت طبیعی منطقه قشم به توسعه همه جانبه آن بپردازیم.فقط به موضوع توسعه گردشگری نباید پرداخت.آمایش سرزمینی در جزیره قشم مشخص شده است.باید با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی منطقه به توسعه جزیره قشم پرداخت.

منصوره حسینی گفت : باید به جذب گردشگر سلامت و همچنین ایجاد و توسعه مراکز درمانی و بهداشتی در اولویت پرداخته شود.

فرزانه مافی گفت : باید از الگوی موفق توسعه در کشور جهت توسعه جزیره قشم پرداخت.ضمن اینکه از صندوق توسعه روستایی جهت پروژه های اجرایی و توسعه برنامه های اقتصادی باید تسهیلات دریافت نمود.

وی پیشنهاد کرد : باید با آموزش دادن نیروها جهت توسعه مناطق محروم و روستاها به ویژه جزیره قشم و نیز جذب سرمایه گذار اقدام نمود.

مژده صفائی گفت : از جاذبه های دیدنی جزیره قشم همچون دلفینها و جنگلهای متعدد و مناطق دیدنی این جزیره باید بهره برداری کرد و به توسعه صنعت توریسم در قشم پرداخت.

محسن مصدق گفت : باید به توسعه فازهای آب و برق و سیکل ترکیبی گاز و تصفیه خانه تبدیل آب شور به شیرین پرداخت.تولید مواد اولیه و های تکها در جزیره قشم باید مستقر و برپا شوند. همچنین می توان با الگو برداری از کشورهای توسعه یافته به ایجاد نیروگاه بزرگ انرژی خورشیدی در جزیره قشم اقدام نمود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و صنایع

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی در خصوص روند تأمین ارز در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.