صفحه اصلی / اسلایدر / تامین بازار لوازم آرایشی با قاچاق
تامین بازار لوازم آرایشی با قاچاق

"کسب و کار" واردات 70 درصدی لوازم آرایش- بهداشتی را بررسی می کند

تامین بازار لوازم آرایشی با قاچاق

به واسطه پر مصرف بودن لوازم آرایشی- بهداشتی در ایران انتظار می رود تولیدات این محصولات در کشور بالا باشد و حداقل پاسخگوی نیاز نیمی از مشتریان در بازار باشد. متاسفانه با حجمی که واردات این محصولات به کشور دارند تلاش هایی هم که برای رشد و توسعه صنعت لوازم آرایشی- بهداشتی در کشور شده را کمرنگ کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حجم بازار لوازم آرایشی بهداشتی که از نظر تولید ساده‌تر از دارو هست ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و سهم تولیدکنندگان داخل کمتر از ۳۰ درصد است. طاهره چنگیز داشت: بازار داروی ایران سالانه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است و از این میزان ۹۷ درصد عددی و ۷۰ درصد ریالی در کشور تولید می‌شود. وی افزود: بازار تجهیزات پزشکی مصرفی ۱۲ هزار میلیارد تومان است، از این ۱۲ هزار میلیارد تومان متاسفانه تنها ۳۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود، اگر توجه کنید الزاما همه این‌ها خاص نیستند مانند منسوجات مصرف در پزشکی که قابل تولید در داخل است.

امروز مهم‌ترین مشکل حمایت از صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق است.باید پذیرفت که لوازم آرایشی تولید داخلی فاصله زیادی با برندهای جهانی دارند و مردم هنوز برندها را دنبال می‌کنند، اما در لوازم شوینده مردم از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند و گرایشی به خرید برندهای بین‌المللی ندارد؛ ازاین‌رو واردات رسمی لوازم آرایشی هنوز برای بازار کشور لازم است زیرا بخشی از این لوازم در حوزه دارو و درمان هستند. با این حال قاچاق این محصولات زیاد است و آمار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی دقیق نیست، اما به نظر می‌رسد قاچاق ۲ میلیارد دلار لوازم آرایشی به واقعیت نزدیک‌تر است، چراکه تنوع محصولات در این بخش زیاد بوده و جزو محصولات گران محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیار قاچاق‌پذیر است.

ترجیح مصرف کنندگان برای خرید لوازم آرایشی خارجی

حمید مقیمی، دبیر انجمن لوازم آرایشى و بهداشتی

متاسفانه با وجودی که در کشور ما لوازم آرایشی- بهداشتی مصرف بالایی دارد اما سالیان سال است که واردات تامین کننده نیاز مصرفی است. ۷۰ درصد محصولاتی که در بازار وجود داشته و به فروش می رسد از طریق واردات تامین می شود و قاچاق هم سهم عمده ای در آن دارد. امروز بازار آرایشی- بهداشتی از طریق واردات بمباران شده است و هر کسی خود را واجد شرایط فعالیت در این زمینه می داند. این محصولات به دلیل اینکه با سلامت مردم سروکار دارند نمی توان واردات آن را به دست اشخاص واسطه و دلالی که تنها برای پر کردن جیب های خود فعالیت می کنند داد. این در حالی است که امروز فعالیت قاچاقچیان به دلیل سود بسیاری که فروش محصولات تقلبی دارد بیشتر شده و سلامت مردم به ویژه بانوان را تهدید می کند. در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار خارجی و به عبارتی وارداتی است که بیشتر از کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، سوئیس، ایتالیا و اسپانیا وارد می‌شود.

در این صنف ۷۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که ادامه این روند و افزایش حجم واردات می تواند تهدیدی برای این کسب و کارها باشد. در زمینه تولید لوازم آرایشی بهداشتی فعالیت های خوبی در کشور انجام شده که به دلیل وجود نمونه های خارجی آن توانایی پا گرفتن در بازار را پیدا نکرده اند. تلاش های زیادی برای خودکفایی در زمینه لوازم آرایشی وجود دارد و محصولات خوب و باکیفیتی نیز تولید شده که در حال حاضر مردم ترجیح می دهند از دستنفروشان لوازم آرایشی را خریداری کنند ولی از تولیدات داخلی استفاده نکنند. این اتفاق در حالی می افتد که این محصولات که در کنار خیابان عرضه می شود سلامت مصرف کننده را نشانه رفته اند و بیماری های زیادی مشتریان آن را تهدید می کند. آمار بی سابقه ای در رابطه با قاچاق لوازم آرایشی وجود دارد و نشان دهنده این است که ۹۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی که بصورت قاچاق به کشور وارد می شود تقلبی و بی کیفیت است. به دلیل نبود نظارت بر کیفیت آن، این اجناس را می توان جزء کالاهای تقلبی و بی کیفیت دانست و عمده کالاهای قاچاق در این صنف می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد که البته این اجناس با قیمت کمتر هم در بازار عرضه می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.