صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی با داده های فضایی
افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی با داده های فضایی

دستاورد استارت آپ ایرانی؛

افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی با داده های فضایی

محققان در تیم استارت اپی موفق به کسب اطلاعات برای پایش به هنگام محصولات کشاورزی و به کارگیری داده‌های ترکیبی سنجش از دور و داده‌های زمینی برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سارا میرشکاری مجری طرح در یک تیم استارت آپی گفت: سازمان‌های مختلفی قبل و هنگام وقوع بلایای طبیعی وظیفه پیش بینی سازماندهی و مدیریت این نوع حوادث را بر عهده دارند اما دانش و فناوری می‌تواند این فرایند را تسهیل کند.وی با بیان اینکه یکی از این پدیده‌ها سیل است، گفت: به علت وسعت جغرافیای وقوع سیل، بررسی میزان خسارت به زمین‌های کشاورزی به صورت سنتی بسیار زمانبر است.

وی افزود: در همین راستا ما توانستیم در تیم استارت اپی خود با استفاده از تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور، میزان خسارت زمین‌های کشاورزی در استان‌های خوزستان و لرستان را در ظرف مدت کوتاهی برآورد کنیم. میرشکاری در مورد کارکرد اصلی پروژه گفت: در واقع این طرح، یک دستیار هوشمند برای زمین‌های کشاورزی است که با پایش به هنگام محصولات کشاورزی و به کارگیری داده‌های ترکیبی سنجش از دور و داده‌های زمینی راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

این محقق ادامه داد: داده‌های دریافتی از ماهواره‌های سنجش از دور یا پهپادهای طیفی در الگوریتم اختصاصی توسعه داده شده توسط تیم پردازش شده و خروجی آن به صورت توصیه‌هایی از قبیل تعیین زمان کاشت، کود دهی، آبیاری، آفت کشی، زمان برداشت و … ارائه می‌شود. راه حل ارائه شده در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و آسیب رسانی کمتر به محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.فارغ التحصیل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: دانش طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش از دور در اختیار برخی از کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، هند و چند کشور اروپایی است که اخیراً ایران نیز به جمع این کشورها پیوسته است.وی ادامه داد: اما در حوزه تحلیل و بهره برداری از داده‌های ماهواره‌ای انحصار خاصی وجود ندارد. کشورهایی مثل کانادا و هلند پیشرو هستند و تیم ما نیز تسلط خوبی روی آن دارد.

وی عنوان کرد: فناوری سنجش از دور می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی، حمل و نقل، مدیریت شهری، بلایای طبیعی، گردشگری، بیمه و… تحولی اساسی ایجاد کند.میرشکاری با اشاره به اینکه خدمات این تیم به صورت مستقیم کشاورزان را مورد هدف قرار داده افزود: مشتریان دیگر بصورت B۲B و B۲G می‌توانند از دانش ما استفاده کرده که شامل شرکت‌های کشت و صنعت و نیز نهادهای دولتی برای تصمیم سازی های بالادستی هستند.به گزارش مهر، این طرح در محل کارخانه نوآوری آزادی به نتیجه رسیده و سازمان فضایی ایران روی آن سرمایه گذاری کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.