صفحه اصلی / اسلایدر / سیاست تشویقی برای موجران
سیاست تشویقی برای موجران

از تجربه های کشورهای پیشرو در صنعت اجاره داری استفاده شود

سیاست تشویقی برای موجران

در شرایطی قرار داریم که دیگر نمی توان درباره افزایش اجاره‌بها در مناطق مختلف اظهار‌نظر کرد اما در مجموع این رشد که به‌دنبال افزایش قیمت در اکثر گروه‌های کالایی رخ داده، از نرخ تورم بیشتر است. این افزایش قیمت‌ها البته در شهرهای بزرگ به‌مراتب بیشتر بوده و در کنار افزایش هزینه‌های زندگی، باعث شده که روزگار سخت‌تری بر مستأجران بگذرد. به گفته فعالان این بازار، افزایش اجاره در مرحله اول تابعی از قیمت ملک است و زمانی که قیمت ملک بالا می‌رود،طبیعتاً قیمت اجاره هم افزایش خواهد داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر اگر می‌خواهیم اقتصاد را در لایه‌های بالاتر مانند مسکن مهار کنیم، باید از پایین و اولین کالایی که وارد بازار می‌شود آغاز کنیم تا کنترل بهتر صورت گیرد. این در حالی است که برخی افراد برای ایجاد کمک‌هزینه زندگی اقدام به خرید و اجاره مسکن می‌کنند، زمانی که اقلام اساسی گران می‌شود، طبیعی است که اجاره موردنظر این فرد نیز برای تأمین هزینه‌ها بالا باشد. چهار بازار ارز، سکه، بورس و حامل‌های انرژی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار بر قیمت مسکن است. از آنجا که تولیدکنندگان مسکن با نگاه به بازار مواد اولیه، وارد بازار شده و خرید و فروش می‌کنند، همه این موارد نسبت به افزایش اجاره و مسکن اثرگذار است.

کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه با بیان اینکه افزایش اجاره‌بهای مسکن در ماه‌های اخیر متأثر از افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی است، گفت: در اقتصاد ایران، مسکن اجاره‌ای شبیه کالاست و بازار اجاره مسکن اگرچه از بازار خرید و فروش تأثیر می‌گیرد، اما شرایط متفاوتی دارد. وی ادامه داد: خرید و فروش مسکن امری است که می‌تواند سوداگران را وارد بازار کند، اما در بازار اجاره‌بها از آنجایی که صاحب ملک باید هزینه‌های نگهداری را بپردازد و از سوی دیگر، موجر بخشی از معیشت خود را به‌واسطه همین اجاره‌بها می‌گذراند و از آنجا که قیمت همه کالاها در این مدت سیر صعودی داشته و کالاهای اساسی حداقل ۴۰ درصد از ابتدای سال گران شده، بنابراین این گرایش که اجاره‌بها به همین میزان افزایش پیدا کند، طبیعی است.

دولت و مجلس به بازار اجاره بها ورود کنند

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک

بازار خرید و فروش مسکن به اندازه ای آشفته و به هم ریخته است که تاثیر زیادی بر روی بازار اجاره بها نیز گذاشته است. قوانین و مقرراتی که برای خرید و فروش مسکن وجود دارد جوابگوی وضعیت فعلی بازار نیست و ضرورت دارد دولت و مجلس برای بازنویسی قوانین مربوط به بازار مسکن به این حوزه ورود کنند. در یک سال گذشته عوامل زیادی در بازار مسکن که خرید و فروش و اجاره شامل آن می شود تاثیرگذار بوده اند که امروز شاهد نتایج منفی آن هستیم. در حال حاضر در فصلی قرار گرفته ایم که خانواده ها با توجه به تعطیلی مدارس اقدام به جابجایی و انتخاب مسکن مورد نظر خود می کنند اما بی نظمی در این بخش موجب شده تا مردم سرگردان باشند و نتوانند مسکن مورد نظر خود را پیدا کنند. بنابراین در این وضعیت انتظار داریم دولت و مجلس با ورود به این بخش به فوریت قوانینی طراحی و تصویب کنند که موجب نظم بخشیدن به بازار مسکن شود و مانع مداخله فردی یا دستگاهی شوند. افراد و دستگاه هایی که به هیچ عنوان ارتباطی با این بخش ندارند با ورود خود و دخاات در بازار مسکن شرایط نامناسبی را ایجاد کرده اند.

این افراد در دنیای واقعی و مجازی با اعلام قیمت های دور از واقعیت بازار مسکن را به هم ریخته اند و امروز دیگر نمی توان برای خرید و فروش و رهن و اجاره مرجع قانونی را ملاک قرار داد. همین امر نارضایتی را برای مردم و البته مشاوران املاک بوجود آورده و باید مرجعی به این بخش ورود کند که بتواند با تمام تخلفات و اعمال غیرقانونی مقابله کند. باید هر چه زودتر قوانینی نگاشته و به اجرا درآید که دست این افراد را از بازار مسکن کوتاه کند و اجازه فعالیت را فقط به متخصصان و افراد با سابقه دهد. متاسفانه با گران شدن و آشفتگی در بازار اجاره بها شاهد هستیم که دیگر کمتر کسی می تواند از عهده مبالغ بالای آن برآید و به همین دلیل باید سیاست های تشویقی برای کسانی در نظر گرفت که مسکن خود را در اختیار مستاجران قرار می دهند. بدین معنا که مسکن خود را برای رهن و اجاره به بازار معرفی می کنند. چندین بار اشاره کردیم که امروز اجاره نشینی به یک چالش تبدیل شده، زیرا صنعت اجاره غیرفعال است و یک راهکار برای آن اینکه باید به کسانی که خانه خود را برای اجاره گذاشته اند، یارانه داده شود و از ابزارهای تشویقی استفاده کنیم. در کشورهایی که رشد اقتصادی بالایی دارند و مشکل مسکن و اجاره بها حل شده است تجربه های زیاد و موفقی در این بخش دارند که باید برای سر و سامان دادن به بازار مسکن و اجاره بها از آنها استفاده کرد. امروز که صنعت اجاره بها در کشور ما غیرفعال شده باید با رجوع به طرح های موفق کشورهای دیگر رونق را به بازار برگردانیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.