صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / چهل و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
چهل و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد

چهل و پنجمین نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد

کسب و کار نیوز: به ریاست : محمد صادق مشایخ و با حضور اعضای کمیسیون :
سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان
فرزانه مافی – عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
غلامعلی ریاحی – حقوقدان و مشاور اسبق رئیس سازمان بازرسی کل کشور
حسین زمانی – کارشناس و تحلیلگر بازار بورس و سرمایه
قاسم خرمی – مدیرکل روابط عمومی وزارت صنایع در دولت اصلاحات
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
محسن مصدق – متخصص محیط زیست و نانو تکنولوژی
منصوره حسینی – کارشناس سازمان توسعه تجارت ایران
مژده صفایی – کارشناس امور مناطق آزاد و کارآفرینی
فائزه توکلی – مورخ و محقق پژوهشگاه علوم انسانی ایران
عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

با موضوع «هم اندیشی پیرامون تدوین پروژه های اقتصادی-کارآفرینی جهت جزیره قشم به عنوان پایلوت با هدف توسعه بازرگانی ملی»برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه عابد مشایخ گفت : بنا داریم طرحها و پروژه های قابل اجرا در جزیره قشم در مباحث توسعه توریسم ، گردشگری ، بوم گردی ، اشتغالزایی ، کارآفرینی ، خدمات صادرات محور و صنایعی که محصولاتشان در (مین لند) تولید نمی شود را تدوین و بصورت بسته های راهبردی و اقدام سریع تنظیم و تقدیم نهادهای مربوطه نماییم.
محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : مذاکراتی را با مسوولان ذیربط در حوزه توسعه اقتصادی و کارآفرینی در جزیره قشم صورت داده ایم تا بتوان برنامه های توسعه محور اقتصادی را در جزیره قشم به عنوان پایلوت اجرا نماییم.
مشایخ افزود : موقعیت ویژه ژئو پلیتیکی جزیره قشم این جزیره را به یک خطه استراتژیک کشور تبدیل نموده است . این جزیره چه به لحاظ نزدیکی به تنگه هرمز و موقعیت ویژه ترانزیتی ، نظامی و اقتصادی ، چه به لحاظ وسعت که بزرگترین جزیره خاور میانه است که حتی ۲٫۵ برابر کشور بحرین (که خود یکی از جزایر خلیج فارس همچون قشم است) می باشد و بالاخره به لحاظ ذخایر زیاد گاز و منابع و جنگلهای متعدد و… باعث شده است تا جایگاه با عظمتی به عنوان یک پتانسیل کلان ملی را در برداشته باشد.فلذا با توجه به آنکه تاکنون این جزیره متاسفانه توسعه نیافته مانده است ، عزم راسخ می طلبد تا با نگاهی دلسوزانه و تخصص محور به عرصه توسعه و شکوفایی این جزیره پرداخته شود تا بتوان از پتانسیل عظیم این جزیره به نحو مطلوب در راستای شکوفایی اقتصادی کشور بهره برداری کرد.
سید جلال ساداتیان گفت : می بایست با نگاه به موقعیت کشورهای منطقه و مقایسه آنها با قشم و بررسی مزیتهای جزیره قشم ، بر اساس قوانین و مطالعات میدانی به توسعه اقتصادی جزیره قشم پرداخت.
غلامعلی ریاحی گفت : مطالعات و بررسیها جهت جزیره قشم می بایست بر اساس قوانین و مدلهای بروز و زیر ساختهای اقتصادی صورت پذیرد.می بایست طرحهای ملی و دولتی در راستای توسعه جزایر کشور به ویژه جزیره قشم تنظیم گردد.
فرزانه مافی گفت : جمعیت روستایی جزیره قشم ۸۲۰۰ نفر است توازن بین جمعیت و امکانات روستایی و شهری در این جزیره برقرار نیست.فقر و معضلات در جزیره قشم فراوان است.می بایست در جزیره قشم به توسعه روستایی و ایجاد اشتغال پایدار پرداخت وتوریسم و بوم گردی را رونق داد.همچنین طرح محرومیت زدایی در جزیره باید اجرایی گردد.باید تاکید کرد هزینه تردد هوایی به قشم گران است که باید با تمهیداتی نرخ هزینه تردد هوایی به قشم را ارزان نمود.همچنین آیتمهای جاذب جهت سرمایه گذاری و پیشرفت برنامه های توسعه الزامیست.
مژده صفائی گفت : مشاغل فنی ، مکانیکی و صیادی در جزیره فشم رونق دارد . معضل بزرگ این جزیره وجود قاچاق گسترده کالاست که در آنجا بحرانزا است و باید به رفع این مساله در راستای شکوفایی و جاذبه های توریستی جزیره قشم پرداخت.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.