صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نابسامانی قوانین و مقررات استارت آپ ها
نابسامانی قوانین و مقررات استارت آپ ها

کسب و کارهای نوین در مرحله شکل گیری از قوانین و مقررات معاف شوند

نابسامانی قوانین و مقررات استارت آپ ها

در شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی فعلی، استارت آپ ها، کسب و کارهای مجازی و همچنین مبتنی بر شبکه های اجتماعی می توانند بخوبی فعالیت کنند که لازمه آن خلاقیت و نوآوری هست. اما در مسیر فعالیت این کسب و کارها مشکلاتی وجود دارد که دست و پای آنها را برای ارایه محصولات و خدمات بسته است. قوانین و مقرراتی که برای کسب و کارهایی با ماهیت متفاوت نوشته شده برای کسب و کارهای نوین نیز به اجرا درآمده که تطابقی با مدل فعالیت آنها ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موسی ترابی پژوهشگر و کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران می گوید: در این رابطه پیشنهادی که می‌توانم در رابطه با تسریع رشد استارت‌آپ‌ها بدهم ایجاد یک محیط- که کاملاً از قوانین فعلی جامعه ایزوله است- می‌باشد، که ابتدا در این محیط رشد کرده و پا بگیرند سپس به خارج این محیط هدایت و با قوانین هدایتگری که برای آن‌ها وضع شده مواجه شوند نه با یک‌سری موانع. همچنین عاملی که برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها بسیار مؤثر می‌باشد وجود آموزشی است که باعث شود افرادی که مایل به ایجاد یک استارت‌آپ هستند از آن بهره ببرند و از تجربیات سایر ایجادکنندگان استارت‌آپ‌ها استفاده کنند تا در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و دچار اشتباهات کمتر شوند و زودتر به هدف دست یابند. به اعتقاد من باید دید ما نسبت به دانش، تکنولوژی و کسب و کار‌های نوپا عوض شود، به ویژه اگر می‌خواهیم به اهداف گام دوم انقلاب در حوزه اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی دست پیدا کنیم چاره‌ای جز تغییر نگرش نسبت به حوزه کسب و کار و مهم‌تر از آن چاره‌ای جز حذف قوانین دست و پاگیر نداریم.

بد نمی‌دانم از تجربیات خودم در این زمینه بگویم. اولین تجربه کارآفرینی من به سال ۸۵ برمی‌گردد؛ دقیقاً زمانی که من کارمند یک سازمان دولتی هم بودم. به‌رغم موفقت فنی و مالی در کسب و کاری که ایجاد کرده بودم از نظر محدودیت‌های قانونی، که مقرراتی غیرکارا و آسیب‌زننده بود، به مشکلاتی برخوردم و مجبور به انحلال شرکت شدم. البته در هر مرحله از زندگی شکست تلخ است، اما در کارآفرینی و کسب وکار شکست مقدمه‌ای است برای موفقیت و کسب تجربه‌ای تازه، برای همین هم شاید در روز‌های اول و مقطعی از زمان تلخ باشد، ولی موفقیت‌های آتی باعث می‌شود از آن شکست‌ها به عنوان تجربه‌ای باارزش یاد شود. به همین دلیل شاید شکست‌های کسب و کاری برای من تلخ بوده باشد، اما تجربیاتی که به من داده بسیار ارزشمند بوده و می‌توانم از آن‌ها در توسعه کسب و کارم استفاده کنم. شاید شعار باشد که شکست مقدمه پیروزی است، ولی برای کارآفرینی شکست‌ها می‌توانند تجربه خوبی برای رسیدن به موفقیت باشند. به طور حتم استفاده از تجربیات دیگران خیلی مفیدتر می‌تواند باشد، تا اینکه بخواهیم همه چیز را خودمان تجربه کنیم، چون هزینه زیادی برایمان خواهد داشت.

قبل از ورود استارت آپ ها مسیر را برای استفاده از آن هموار نشد

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس

استارت آپ ها به لحاظ موقعیتی که دارند باید در مرکز توجه قرار داشته باشند تا بتوانند با توجه به پتانسیل هایی که در آنها وجود دارد به ارایه محصولات و خدمات منحصر به فرد قدم بردارند. حمایت همه جانبه چه از دولت چه از مجلس و چه از سازمان های مرتبط لازم است تا بستر توسعه آنها فراهم شود. قوانین و مقررات متناسب با فعالیت و ماهیت جدید این کسب و کارها لازم است تا درگیر قوانین فعلی جامعه نشوند. این قوانین برای کسب و کارهای فیزیکی که ماهیتی کاملا متفاوت با کسب و کارهای نوین دارند نوشته و اجرایی شده است و هیچ گونه سنخیتی با استارت آپ ها ندارد.

استارت آپ ها پدیده جدیدی در فضای مجازی و بر بستر اینترنت هستند که هماهنگی آنها با قوانین فعلی سخت و غیرقابل اجراست. البته ناگفته نماند دلیل این نابسامانی ها در قوانین و مقررات مرتبط با این کسب و کارها به این دلیل است که قبل از ورود این پدیده به کشور مسیر را برای استفاده از آن هموار نشده و برای مشکلات و موانع و چالش های آن تدابیر لازم شکل نگرفته است. بنابراین با توجه به تحولات سریع و افزایش چشمگیر استارت آپ ها باید قوانین پاسخگو باشند و همچنین کار کارشناسانه دقیقی برای آن صورت بگیرد. از طرفی دستگاه های متولی این امور نیز باید پای کار بیایند و همکاری های لازم را انجام دهند. باید قوانین و مقرراتی درخور ماهیت این کسب و کارها نوشته شود تا بتوانند از پس آن بربیایند و مسیر توسعه برای آنها هموارتر شود.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.