صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازارسازی برای استارت آپ ها در دوران تحریم
بازارسازی برای استارت آپ ها در دوران تحریم

سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل شروع مجدد تحریم‌ها از فعالیت در ایران کنار کشیده اند

بازارسازی برای استارت آپ ها در دوران تحریم

کسب و کار نیوز- بسیاری از شرکت های فعال و بزرگ استارت آپی ایران در یکی دو سال گذشته به خصوص بعد از اجرایی شدن برجام تلاش های گسترده ای را برای همکاری های مشترک با استارت آپ های خارجی، شروع کردند و در کنار این تعدادی از آن ها توانستند با جذب سرمایه گذاری خارجی استارت آپ های خود را به شدت توسعه دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما اتفاقی که حالا با بازگشت تحریم ها ممکن است رخ دهد، خروج این سرمایه گذاری ها و افزایش ریسک سرمایه گذاری در استارت آپ های ایرانی است که عملا باعث می شود تا توسعه استارت آپ های ایرانی با مشکل رو به رو شود و حتی آن ها گام هایی به عقب بردارند. در این زمینه معاون تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رابطه گفت: وضعیت کنونی کشور با یک سری فشارهای خارجی همراه شده است، قطعا هیچکس نمی تواند تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور و نیز اینکه این فشارها می تواند برروی اقصاد ما تاثیر بگذارد را انکار کند، کوچکترین فشارها بر شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها این است که بعضی از این شرکت ها برای تولیدات دانش بنیان خودنیاز به مواد اولیه ای دارند که از خارج کشور وارد می کنند.

پیمان صالحی ادامه داد: در تمام دنیا به این صورت است که شرکت ها یا نیاز دارند که ماده ای را از خارج بخرند و یا ارزی را جابجا کنند، در این زمینه شرکت های ایرانی نیز مستثنی نیستند و در این زمینه اگرچه دولت دارد این کمک را به شرکت های دانش بنیان می کند که بتواند این جابجایی ارز ایجاد شود، اما شرکت ها کماکان با این مشکل مواجه هستند. این مسئول اظهارکرد: با این حال در کنار اثرات منفی این تحریم ها، اثر بسیار مناسب این فشارها برداشتن یک نگاه واقع بینانه برای استفاده بهینه از نیروی انسانی داخل ایران و استفاده ازمنابع خدادادی مثل معادن، محیط طبیعی و گیاهی داخل کشور است. اکنون با توجه به این شرایط استفاده بهینه از این منابع دارد انجام می شود به این صورت که ما می توانیم مواد اولیه ای که نیاز داریم را با منابع موجود در کشور استفاده کنیم.

به طور مثال منابع نفت و گاز و بسیاری از مواد اولیه پتروشیمی کشور می تواند ماده اولیه خوبی برای سنتز یک ماده اولیه دارویی باشند کما اینکه در چند سال اخیر مواد اولیه دارویی بسیاری را با استفاده ازمواد شیمیایی که در کشور داشتیم ساختیم. رضا الفت نسب سخنگوی کسب و کارهای مجازی نیز گفت: در سال‌های گذشته در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی سرمایه‌ها بیشتر از سوی سرمایه گذارهای خارجی تأمین شده که اکنون با محدودیت‌هایی مواجه شده است. سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل شروع مجدد تحریم‌ها تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در کشور بخصوص در حوزه کسب و کارهای آنلاین که جزء سرمایه گذاری‌های پرخطر هست، خواهند داشت.

نقش استارت آپ ها در تحریم

مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات

تحریم ها با تمام سختی ها و مشکلاتی که برای تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها به وجود آورده می تواند فرصت‌های طلایی بسیاری را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار ‌دهد. امروز کسب و کارهای نوین و استارت آپ های فعال در کشور با توسعه و رشد غیرقابل انکاری روبرو شده اند و فعالیت آنها در حوزه های بسیاری گسترش پیدا کرده است. این کسب و کارها توانسته اند جایگاه خود را به عنوان تسهیل گر در توسعه اقتصادی به ثبات برسانند. اقتصاد ایران می تواند با فعالیت استارت آپ ها به دورانی بازگردد که شاید امروز تصور تحقق آن بسیار مشکل است. البته در مسیر فعالیت این کسب و کارها مشکلات بسیاری وجود دارد که اعمال تحریم ها نیز بر مشکلات موجود دامن زده است. تاثیر تحریم ها بر این کسب و کارها غیرقابل انکار است چراکه داشتن روابط ببن المللی و سرمایه گذاری خارجی از مهم ترین شروط بقای این شرکت هاست. هم چنین در تامین مواد اولیه نیز مشکلاتی بوجود خواهد آمد که تاثیر آن در تولید و عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نمود پیدا می کند. البته جای امیدواری است چراکه  فضایی که در حال حاضر به وجود آمده گذرا به نظر می‌رسد و این باور وجود دارد که همیشه وضعیت به این شکل نمی‌ماند.

از طرفی دیگر کسب و کارهای نوپا در جاهایی از بازار ورود می‌کنند که بکر و برای تولید کسب و کار مؤثر و خوب است. بنابراین حتی اگر تحت تأثیر شرایط اقتصادی موجود قرار بگیرند هم می توانند پیشرفت های خوبی داشته باشند. حوزه فعالیت استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بکر و خاص است و مشتریان منتظر تولید محصول و خدمت هستند تا در صورت بازارسازی مناسب جذب تولیدات این شرکت ها شوند. داشتن بازار مناسب برای تولیدات استارت آپ ها و دانش بنیان ها و هم چنین فین تک ها در شرایط تحریم می تواند جبران خسارات دیگر حوزه ها باشد و ارزآوری حوزه هایی را که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته اند را پوشش دهد. در حال حاضر با وجود وضعیتی که وجود دارد و تحریم هایی که مجدد بازگشته اند باید بستر و زیرساخت فعالیت و توسعه این کسب و کارها را بهبود بخشید تا هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی شناخت در رابطه با این شرکت ها و محصولات تولیدی آنها بیشتر و بیشتر شود.

رویدادهای نمایشگاهی هم یکی از موثرترین و با کیفیت ترین راه حل هایی است که می تواند ایران را به دنیا معرفی کند. به عبارتی حضور در فضای نمایشگاهی می‌تواند در راستای توسعه بازار کمک زیادی به استارت آپ ها کند. هرچند هزینه های حضور در این نمایشگاهها با وجود نوسانات ارزی ممکن است برای تمام این کسب و کارها ممکن نباشد اما حمایت های دولتی و اقدامات موثر معاونت علمی در این باره وجود دارد تا زمینه حضور برای شرکت ها فراهم شود. بودن در فضای این رویدادها به دلیل حضور شرکت های قدرتمند و بنام خارجی و سرمایه گذاران می تواند راه را برای تبادلات بین المللی باز کند و سرمایه گذاران را برای فعالیت در ایران تشویق نماید. هنگامی که سرمایه گذار خارجی می تواند رو در رو با کسب و کار مرتبط با خود مذاکره و گفتگو کند شرایط همکاری و درصد موفقیت آن بسیار بیشتر از مکاتبات کتبی خواهد بود. همچنین یادگیری تعاملات بین المللی و جذب سرمایه گذاری با حضور استارتاپ ها در نمایشگاه های بین المللی محقق می شود. به همین دلیل هم باید با کمک به شرکت‌ها و فراهم کردن زمینه صادرات محصولات، به دنبال توسعه سریع زیرساخت‌های اصلی باشیم تا بتوانیم به توسعه بازار کمک کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

سیاست دولت افزایش تخصیص ارز برای واردات خودرو است/ تعرفه‌ها مانع اقتصادی بودن خودروهای وارداتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.