صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کارخانه نوآوری؛ جولانگاه ایده‌های فناورانه
کارخانه نوآوری؛ جولانگاه ایده‌های فناورانه

کارخانه نوآوری؛ جولانگاه ایده‌های فناورانه

کارخانه نوآوری، از اصطلاحات تازه واردی است که همگام با شکل گیری زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش بنیان پا به عرصه گفتمان ملی کشور گذاشته است. کارخانجاتی که به تولید محصول به شیوه ای جدید می پردازد، محصولات دانش بنیانی که از ایده های نوآورانه سربرآورده اند و در این کارخانجات با تزریق اندیشه و کمی سرمایه به مرحله تجاری سازی می رسند.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاونت علمی و فناوری یکی از مهم ترین اهداف خود را بر اساس توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان بنا نهاده است. مفاهیمی که تا چند سال پیش برای مردم بیگانه و ناملموس بودند و تصوری از آنها نداشتند. اما با شکل گیری مفهوم نوآوری و فناوری در کشور، این اصطلاحات جدید در میان مردم و مسوولان جای خود را باز کرده اند. کارخانجات نوآوری ساختمان هایی قدیمی و بلااستفاده هستند که سالیان سال بدون هیچ کاربری گوشه و کنار شهرها خاک می خورند. ساختمان هایی بزرگ، عظیم و متروکه که به دلایل نامعلومی سالها تعطیل بودند و چرخشان نمی چرخید؛ اما زیست بوم نوآوری با رونق به اقتصاد دانش بنیان، چرخ این کارخانجات متروک را که دلیلی برای چرخیدن نداشتند را نیز به گردش درآورد و صدای زندگی و حیات را به این متروکه های فراموش شده برگرداند. شاید تصور همه از شنیدن اسم کارخانه، تصویر فضایی باشد که دود از دودکش های عظیم الجثه آن به آسمان کشیده شده است و کارگران زیادی خسته و عرق ریزان مشغول به تولید ماشین آلات، ابزار یا محصولات مختلفی هستند؛ اما این بار با مفهومی جدید از کارخانه روبرو هستیم. کارخانجاتی که محصول آن ایده و تفکر است و تعدادی جوان مستعد و آماده به کار چشم امید بسته اند به گونه ای جدید از اقتصاد، اقتصادی که انسان و اندیشه قوی افراد را هدف قرار داده است.

در این کارخانجات قدیمی که با حضور استارتاپ های جوان رنگ و بویی تازه گرفته اند و جوانی جوانان در تار و پود آنها رخنه کرده است، شور جوانی موج می زند. جوانانی که تازه پا به عرصه کار و فعالیت گذاشته اند و با ایده های نو و محصولات جدید قصد دارند، زندگی مردم را آسوده تر کنند و خود نیز به درآمدزایی برسند.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این کارخانجات را به مکانی برای گردهم آیی جوانان خلاق و ایده پردازی آنها تبدیل کرده است تا فضایی برای به فعل درآوردن ایده های نوآورانه خود داشته باشند. در این فضای تر و تازه شده با خلاقیت های جوانان، ایده پردازان و سرمایه گذاران یکدیگر را پیدا می کنند و مسیر را برای تجاری سازی محصولات و ایده های خود فراهم می کنند. ایده هایی که شاید اگر به پشتوانه این نوع حمایت ها جان نگیرند برای همیشه فراموش شوند.

چه بسیار ایده هایی که در این مکان پر و بال می گیرند و همای سعادتی می شوند برای صاحبان خود و اقتصاد کشور که سالها است با این نگاه تازه، رنگ و بویی استارتاپی به خود گرفته و از شیوه سنتی صرف خود درآمده است. اقتصادی که می تواند نسل آینده را از چاه عمیق و بی سرو ته یافتن شغل در آینده نجات دهد و آنها را به سمت خلاقیت، ایده پردازی و توکل و توسل به توانمندی های وجودشان سوق دهد.استارتاپ‌ها به عنوان یکی از عناصر مهم زیست بوم نوآوری و کارآفرینی همواره به دنبال محیطی پویا، خلاق و یکپارچه برای دسترسی به سرمایه‌های دانشی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی برای توسعه و رشد سریع و رسیدن به اهداف خود هستند. کارخانجات نوآوری بهترین فضا را برای فعالیت این استارتاپ ها فراهم می کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات: بیش از ۸۰ درصد از تلفن‌های همراه فیلترشکن دارند

به گزارش کسب و کار نیوز ، ستار هاشمی وزیر ارتباطات در یازدهمین همایش سالانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.