صفحه اصلی / سرخط خبرها / نقش استارت آپ ها در تحریم

مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات

نقش استارت آپ ها در تحریم

یادداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، تحریم ها با تمام سختی ها و مشکلاتی که برای تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها به وجود آورده می تواند فرصت‌های طلایی بسیاری را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار ‌دهد. امروز کسب و کارهای نوین و استارت آپ های فعال در کشور با توسعه و رشد غیرقابل انکاری روبرو شده اند و فعالیت آنها در حوزه های بسیاری گسترش پیدا کرده است. این کسب و کارها توانسته اند جایگاه خود را به عنوان تسهیل گر در توسعه اقتصادی به ثبات برسانند. اقتصاد ایران می تواند با فعالیت استارت آپ ها به دورانی بازگردد که شاید امروز تصور تحقق آن بسیار مشکل است. البته در مسیر فعالیت این کسب و کارها مشکلات بسیاری وجود دارد که اعمال تحریم ها نیز بر مشکلات موجود دامن زده است. تاثیر تحریم ها بر این کسب و کارها غیرقابل انکار است چراکه داشتن روابط ببن المللی و سرمایه گذاری خارجی از مهم ترین شروط بقای این شرکت هاست. هم چنین در تامین مواد اولیه نیز مشکلاتی بوجود خواهد آمد که تاثیر آن در تولید و عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نمود پیدا می کند. البته جای امیدواری است چراکه  فضایی که در حال حاضر به وجود آمده گذرا به نظر می‌رسد و این باور وجود دارد که همیشه وضعیت به این شکل نمی‌ماند.

از طرفی دیگر کسب و کارهای نوپا در جاهایی از بازار ورود می‌کنند که بکر و برای تولید کسب و کار مؤثر و خوب است. بنابراین حتی اگر تحت تأثیر شرایط اقتصادی موجود قرار بگیرند هم می توانند پیشرفت های خوبی داشته باشند. حوزه فعالیت استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بکر و خاص است و مشتریان منتظر تولید محصول و خدمت هستند تا در صورت بازارسازی مناسب جذب تولیدات این شرکت ها شوند. داشتن بازار مناسب برای تولیدات استارت آپ ها و دانش بنیان ها و هم چنین فین تک ها در شرایط تحریم می تواند جبران خسارات دیگر حوزه ها باشد و ارزآوری حوزه هایی را که تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته اند را پوشش دهد. در حال حاضر با وجود وضعیتی که وجود دارد و تحریم هایی که مجدد بازگشته اند باید بستر و زیرساخت فعالیت و توسعه این کسب و کارها را بهبود بخشید تا هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی شناخت در رابطه با این شرکت ها و محصولات تولیدی آنها بیشتر و بیشتر شود.

رویدادهای نمایشگاهی هم یکی از موثرترین و با کیفیت ترین راه حل هایی است که می تواند ایران را به دنیا معرفی کند. به عبارتی حضور در فضای نمایشگاهی می‌تواند در راستای توسعه بازار کمک زیادی به استارت آپ ها کند. هرچند هزینه های حضور در این نمایشگاهها با وجود نوسانات ارزی ممکن است برای تمام این کسب و کارها ممکن نباشد اما حمایت های دولتی و اقدامات موثر معاونت علمی در این باره وجود دارد تا زمینه حضور برای شرکت ها فراهم شود. بودن در فضای این رویدادها به دلیل حضور شرکت های قدرتمند و بنام خارجی و سرمایه گذاران می تواند راه را برای تبادلات بین المللی باز کند و سرمایه گذاران را برای فعالیت در ایران تشویق نماید. هنگامی که سرمایه گذار خارجی می تواند رو در رو با کسب و کار مرتبط با خود مذاکره و گفتگو کند شرایط همکاری و درصد موفقیت آن بسیار بیشتر از مکاتبات کتبی خواهد بود. همچنین یادگیری تعاملات بین المللی و جذب سرمایه گذاری با حضور استارتاپ ها در نمایشگاه های بین المللی محقق می شود. به همین دلیل هم باید با کمک به شرکت‌ها و فراهم کردن زمینه صادرات محصولات، به دنبال توسعه سریع زیرساخت‌های اصلی باشیم تا بتوانیم به توسعه بازار کمک کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.