چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تکا پوی بنگاه ‌ها برای بقا
تکا پوی   بنگاه ‌ها   برای   بقا

«کسب و کار» رشد هزینه های تولید و ناکارآمدی تسهیلات را بررسی می‌کند

تکا پوی بنگاه ‌ها برای بقا

کسب و کار نیوز- در راستای حمایت از تولید و رونق آن، طبق شعاری که به سال جاری اختصاص پیدا کرده است، سران قوا نیز مصوباتی تصویب کرده تا بنگاه‌ها از آن بهره بگیرند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  بر همین اساس طبق گفته دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سه مصوبه جدیدی که توسط سران قوا جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران تصویب شده عبارت است از: مجوز به بنگاه‌های تولیدی برای تقسیط بدهی‌های بانکی از ۳ به ۵ سال به طوری که آن‌ها می‌توانند پس از دریافت مفاصا حساب مالیاتی کارت بازرگانی شان را تمدید و از خدمات بانکی استفاده کنند، دادن مهلت به شرکت‌هایی که حائز شرایط تبصره باشند تا پایان سال ۹۸ برای تجدید ارزیابی دارایی خودشان و معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه آنها، به تعویق افتادن برخی از اجراییه‌های بانکی و سازمان‌های خدماتی مانند تامین اجتماعی، گاز، برق و غیره مشروط به تایید برنامه تولید و اشتغال بنگاه با مجوز ستاد به مدت یک سال. در راستای حمایت از تولید و رونق آن، طبق شعاری که به سال جاری اختصاص پیدا کرده است، سران قوا نیز مصوباتی تصویب کرده تا بنگاه‌ها از آن بهره بگیرند. بر همین اساس طبق گفته دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سه مصوبه جدیدی که توسط سران قوا جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران تصویب شده عبارت است از: مجوز به بنگاه‌های تولیدی برای تقسیط بدهی‌های بانکی از ۳ به ۵ سال به طوری که آن‌ها می‌توانند پس از دریافت مفاصا حساب مالیاتی کارت بازرگانی شان را تمدید و از خدمات بانکی استفاده کنند، دادن مهلت به شرکت‌هایی که حائز شرایط تبصره باشند تا پایان سال ۹۸ برای تجدید ارزیابی دارایی خودشان و معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه آنها، به تعویق افتادن برخی از اجراییه‌های بانکی و سازمان‌های خدماتی مانند تامین اجتماعی، گاز، برق و غیره مشروط به تایید برنامه تولید و اشتغال بنگاه با مجوز ستاد به مدت یک سال.
اما آیا معضل تولید با معافیت‌های اینچنینی حل خواهد شد. همانطور که بررسی‌ها از شرایط کنونی بنگاه‌ها نیز نشان می‌دهد، تولید در حال حاضر شرایط سختی را سپری می‌کند. از یک سو افق مبهمی پیش رو دارد و از سوی دیگر با کمبود شدید سرمایه در گردش روبرو شده است. سه مصوبه فوق کمک موثری به بنگاه‌ها برای افزایش سرمایه و یا حل معضل هزینه‌ها می‌کند که از دید کارشناسان با توجه به شرایط کنونی اثربخش است اما گره‎گشا نیست.
از دید کارشناسان مهم‌ترین معضلی که در کنار کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌ها، وجود دارد، توقف فروش برخی از بنگاه‌ها و کاهش شدید آن است. به گفته کارشناسان در حالی که تولیدکنندگان طبق هزینه‌های روز روی کالا برچسب قیمت می‌زنند، اما به دلیل کاهش خرید و مصرف مردم هزینه آنها، جبران نمی‌شود. به عبارتی تولیدکننده به اندازه‌ای که تولید می‌کند فروش ندارد تا سود حاصل از آن را صرف تولید دوباره کند. از سوی بی ثباتی تولید باعث شده خیلی از تولیدکنندگان از تزریق دارایی و سرمایه خود و یا هر گونه تسهیلاتی که از جانب دولت به آنها تعلق می‌گیرد، به بنگاه واهمه داشته باشند و هر چند به گفته کارشناسان تسهیلاتی از بانک‌ها و یا دولت بگیرند اما آن را صرف تولید نکنند.
سید رضی حاجی آقا میری، فعال اقتصادی
تضمینی به ادامه حیات بنگاه ها نیست
با وجود نوسانات موجود و آینده مبهم اقتصاد، دلیلی برای سرمایه‌گذاری از جانب سرمایه‌گذاران جدید وجود ندارد و تولیدکنندگان سابق نیز از تداوم تولید و ادامه فعالیت خود واهمه و تردید دارند. به همین دلیل اگرچه تسهیلاتی به بنگاه‌ها برای کمک به وضع موجود، پرداخت شده اما پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از آن به سمت تولید نرود. یعنی این معافیت‌ها و این کمک‌ها به دلیل شرایط بی‌ثبات اقتصادی، تحرکی در موتور تولید ایجاد نمی‌کند. یعنی موثر است اما کافی نیست.
بنگاه‌ها و کسب و کارها از افزایش تولید و یا تولید در سقف و اندازه چند ماه پیش هم تردید دارند. هزینه‌های تولید مدام در نوسان است و کاهش فروش حاشیه سود تولیدکننده را پایین آورده و انگیزه کار بیشتر را از او گرفته است. بنابراین هر چند اقدامات کمکی سران قوا به تولید، به حل بخشی از معضل بنگاه کمک می‌کند، اما تضمینی به ادامه حیات بنگاه نمی‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.