صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز
افزایش  ریسک سرمایه گذاری  در  بازار  ارز

«کسب و کار» نوسانات نرخ دلار را بررسی می‌کند

افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز

کسب و کار نیوز- هرچند نوسانات در بازارها چه بازار سکه و طلا امری عادی شده است اما به اعتقاد کارشناسان این نوسانات در بازار ارز با توجه به دخالتی که بازار ساز در بازار داشته، نباید عادی شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  انتظار کارشناسان از بانک مرکزی به عنوان مداخله گر مهم در بازار ارز، کنترل قیمت‌ها است. اما برخی نیز معتقدند عدم کاهش نرخ ارز توسط بانک مرکزی و یا تثبیت قیمت ارز، ریشه در احتیاط بانک مرکزی در رابطه با ذخایر ارزی دارد که در تنگنا قرار گرفته است. به عبارتی بانک مرکزی توان کاهش نرخ ارز را دارد اما به دلیل ذخایر کم ارزی با احتیاط رفتار می‌کند.هرچند نوسانات در بازارها چه بازار سکه و طلا امری عادی شده است اما به اعتقاد کارشناسان این نوسانات در بازار ارز با توجه به دخالتی که بازار ساز در بازار داشته، نباید عادی شود. انتظار کارشناسان از بانک مرکزی به عنوان مداخله گر مهم در بازار ارز، کنترل قیمت‌ها است. اما برخی نیز معتقدند عدم کاهش نرخ ارز توسط بانک مرکزی و یا تثبیت قیمت ارز، ریشه در احتیاط بانک مرکزی در رابطه با ذخایر ارزی دارد که در تنگنا قرار گرفته است. به عبارتی بانک مرکزی توان کاهش نرخ ارز را دارد اما به دلیل ذخایر کم ارزی با احتیاط رفتار می‌کند.
بررسی های موجود نشان می‌دهد ورود به بازار ارز با توجه به کنترل قیمتی آن توسط بانک مرکزی حداقل برای دلالان تازه کار و کسانی که از ریسک به شدت فراری‌اند، صرفه‌ای ندارد و خیلی از دلالان حرفه‌ای نیز از نوسانات بازار به شدت صدمه دیده‌اند.
حجم ‏فروش دلار ‏نیز قابل توجه بوده است. به طور مثال، صرافی ملی روز سه شنبه حدود ۴۰۰ هزار یورو خرید داشت در حالی که فقط ۹ هزار ‏یورو ‏فرخت. این صرافی همچنین ۱۵۶هزار دلار خرید داشت در حالی که فقط ۸۰ هزار دلار آمریکا را فروخته بود. به بیان ساده ‏تر، با ‏وجود جوسازی ها، مردم دو برابر میزان خرید خود دلار فروختند. ‏
بر اساس گزارش‌های موجود، در تداوم حضور و نقش‌آفرینی صرافی‌های بانکی در بازار ارز، امروز یکم خرداد ۹۸ نرخ هر دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۳,۹۵۰ تومان رسید. بر این اساس نرخ خرید هر دلار نیز در این صرافی‌ها ۱۳,۸۵۰ تومان تعیین شده است.همچنین قیمت خرید هر یورو در صرافی‌های بانکی ۱۵,۷۵۰ تومان و قیمت فروش نیز ۱۵,۸۵۰ تومان است.
این تغییر نرخ در صرافی‌های بانکی در شرایطی است که دیروز نرخ دلار در بازار آزاد برای مقاطعی از روز، مجدداً از مرز ۱۴ هزار تومان گذر کرد و به همین دلیل، سیاستگذار نرخ را به منظور کاهش آربیتراژ، نسبت به پایان معاملات روز گذشته، افزایش داده است.
هرچند دلالان مترصد فرصتی برای اوج‌گیری دوباره نرخ دلار هستند، اما کارشناسان عقیده دارند این موضوع با دخالت درست بانک مرکزی و مدیریت صحیح بازار میسر است. به اعتقاد آنها در نوسانات بازار بانک مرکزی نباید برنامه خود را تنها بر واکنش بگذارد، به این صورت که وقتی قیمت بالا رفت، عرضه و را افزایش دهد و وقتی قیمت پایین آمد عرضه را کاهش دهد، بلکه باید کنشگر این بازار، بانک مرکزی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.