صفحه اصلی / چند رسانه ای / اینفوگرافی / ۱۵شغل‌ رو به افول+اینفوگرافی
۱۵شغل‌ رو به افول+اینفوگرافی

۱۵شغل‌ رو به افول+اینفوگرافی

در حالی که در ماه مارس میلادی امسال، 196 هزار فرصت شغلی جدید در اروپا ایجاد شده اما اوضاع برای همه شغل‌ها چندان روشن نیست و در برخی از آن‌ها تعداد کارکنان رو به کاهش بوده است. در ادامه این مطلب به بعضی از این شغل‌ها و دلایل رو به افول بودن آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌کنیم.

۱- رانندگان قطار

پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۲۶ آمار افراد شاغل در این شغل تا سه چهارم کاهش داشته باشد. طبق آمارها، این شغل در فهرست ارائه شده به عنوان سریع‌ترین شغل در حال نابودی شمرده می‌شود. لکوموتیوران‌ها، وظیفه جابه جایی مسافران و بارها را در شبکه ریلی برعهده دارند. گاهی هم انتقال تجهیزات مهندسی به مکان‌های مد نظر توسط قطارها صورت می‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌ها، به زودی سیستم‌های رایانه ای و هدایت گرها جایگزین نیروهای انسانی شاغل در این حرفه خواهند شد.

۲- پارکبانان

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ آمار شاغلان در این حرفه با کاهش ۳۵ درصدی همراه باشد. این شغل شامل گشت‌زنی در محل‌های مشخص مانند پارکینگ های عمومی یا بخشی از یک شهر به منظور صدور قبض جریمه برای مالکان خودروهایی است که بیش از زمان مجاز یا به صورت غیرقانونی خودروی خود را پارک کرده‌اند. امروزه در شهرهای پیشرفته، به راحتی می توان با کمک دوربین‌های مستقر در شهر برای رانندگان قبض پارکینگ صادر کرد.

۳- حروف چین ها و ویراستاران

پیش‌بینی می‌شود تا کمتر از شش سال دیگر، آمار شاغلان در این حرفه با کاهش ۳۳ درصدی روبه‌رو شود. قبل از ورود نرم افزارهای ویرایش ، ویراستاری یک شغل بود اما سیستم عامل‌های جدید دارای سرویس دیکته با کیفیت بالا هستند به طوری که فقط باید جمله را با صدای بلند بخوانید تا تایپ شود. همچنین مشکلات املایی و گرامر در این برنامه تشخیص داده می شود و می‌توانید آن‌ها را به سادگی اصلاح کنید.

۴- تعمیرکاران ساعت

شاغلان در این حرفه، بیشتر تعمیر، تمیزکاری و تنظیم موتورهای انواع ساعت را انجام می‌دهند و بعضی معتقدند که هیچ وقت بیکار نخواهند شد اما طبق آمارها، این روزها همگی ما صاحب گوشی‌های هوشمند هستیم و بیشتر مردم برای زیبایی و به عنوان وسیله زینتی از ساعت استفاده می‌کنند بنابراین استفاده کنندگان فقط در صورت شکستگی بدنه یا شیشه ساعت(نه تمام شدن باتری‌اش یا کار نکردن آن!) به تعمیرکاران مراجعه می‌کنند. انتظار می رود که آمار این شغل با کاهش ۳۰ درصدی در شش سال آینده روبه‌رو شود.

۵- کنتورخوانان برق، آب، گاز و …

با وجود گسترش مترسنج‌های دیجیتال در همه جا، این حرفه قدیمی با افراد آموزش دیده خود که به صورت دستی اطلاعات را یادداشت می‌کنند، به راحتی جای شان را به فناوری های در دسترس امروزی می‌دهند. این روزها می‌توان اطلاعات را بدون حضور فیزیکی در محل از طریق اینترنت به دست آورد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۶ این حرفه تا ۲۱ درصد کاهش نیروی فعال داشته باشد.

۶- مشاغل مرتبط با خدمات پستی

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، بسیاری از کودکان حومه شهر روزنامه‌فروش بودند. امروزه بیشتر مردم برای پوشش خبرها به اینترنت وابسته هستند. افزایش استفاده از ایمیل باعث کاهش قابل توجه نامه‌های پستی می‌شود. به همین دلیل در سال‌های آینده به تعداد نامه‌رسان‌های کمتری نیاز است. افرادی که محموله‌های پستی را دسته‌بندی می‌کنند، کارمندان و پستچی‌ها به شدت در خطر جایگزینی با روبات‌ها و سیستم‌ها هستند و آینده روشنی را برای شغل شان متصور نیستیم.

۷- مشاوران حقوقی

شاید این مورد برای‌تان باورکردنی نباشد اما در آینده وکلای بسیار کمتری برای بررسی پرونده‌ها و مدارک و کارهای مربوط به آن به کار گرفته خواهند شد. امور قانونی نیاز به تجربه و تخصص کمتری خواهد داشت و بسیاری از آن‌ها با برنامه‌های مختلف رایانه ای اجرا خواهد شد. هم اکنون نرم‌افزارهای زیادی در بازارهای جهانی موجود است که می‌توانند به صورت هوشمند مشاوره حقوقی ارائه دهند و این برنامه‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند.

۸- صندوق‌دار‌ها

وقتی برای اولین بار دستگاه‌های فروش و دریافت وجه خودکار به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت، به دلایل متعدد نتوانست مورد توجه خریداران قرار بگیرد اما گسترش این دستگاه‌‌های خودکار را نمی‌توان نادیده گرفت. طبق تحقیقات، پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از دستگاه‌های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید در سال‌های آینده به ۷۵٫۳۱ میلیون دلار برسد که رشد چند ۱۰ برابری این سود را نشان می‌دهد و خود تهدیدی برای آینده شغلی صندوق‌دار‌ها به شمار می‌رود.

۹-  کارکنان فست‌فود

فست فود‌ها معمولاً منوی یکسانی دارند و تفاوت چندانی بین غذای آن‌ها وجود ندارد و دقیقا به دلیل همین ویژگی و بر اساس گزارش گاردین، احتمال دارد که آشپز‌های فست‌فود‌ها با آشپز‌های خودکار جایگزین شوند! برای مثال از سال ۲۰۱۷ در یکی از رستوران‌های فست‌فود کالیفرنیا به نام «کالی برگر» از یک روبات مجهز به هوش مصنوعی به نام Flippy استفاده می‌شود که برگر‌ها را برمی گرداند و آن‌ها را روی نان می‌گذارد و بسته‌بندی می‌کند. دقت این روبات بسیار بالاست و تا به حال هیچ خطایی از عملکرد او گزارش نشده است.

۱۰- فعالان حوزه جواهرسازی

شرایط اقتصادی مردم دنیا باعث شده تا رونق صنعت جواهرسازی در این سال‌ها با کاهش چشمگیری در دنیا روبه‌رو شود. طبق گزارش‌ها، میزان تعطیلی فروشگاه‌های جواهر در سال ۲۰۱۶، ۵۳ درصد افزایش داشته است. مهم‌ترین دلیل این مسئله این است که نسل جدید ترجیح می‌دهند پول خود را صرف تجربه آرزوهای دلخواهشان کنند تا خرید چیز‌های تجملی. همین مسئله جلوی رشد صنعت جواهرسازی را می‌گیرد و آینده خوبی را برای شاغلان این حرفه، متصور نیستیم.

۱۱- داوران ورزشی

بدون شک سیستم VAR مطمئن‌تر از چشم‌های غیرمسلح داوران در زمین ورزش است. تجربه تلخ خشونت فیزیکی، کلامی و رفتارهای غیراخلاقی برخی از طرفداران عصبانی و محدودیت‌های امکانات شغلی از جمله نگرانی‌هایی است که همواره داوران درباره شغل خود می‌گویند . احتمالا با بازنشسته شدن و کناره‌گیری داوران قدیمی، فیفا بیشتر به فکر جایگزینی این سیستم‌ها به جای داوران خواهد بود.

 ۱۲-کارمندان آژانس‌های مسافرتی

آژانس‌های مسافرتی در گذشته سرویس مهمی محسوب می‌شدند و هرکسی که قصد خرید بلیت داشت حتماً از آن‌ها استفاده می‌کرد. کارکنان این آژانس‌ها علاوه بر انتخاب پرواز‌های موجود، بلیت ها را هم برای تان رزرو می‌کردند و اطلاعات لازم مثل نقشه‌ها یا بروشور‌ها درباره سفرتان را در اختیارتان می‌گذاشتند. امروزه اما وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که تمام این کار‌ها را به سرعت، با تخفیف و رایگان برای شما انجام می‌دهند و نیاز مردم دنیا به این شغل را کمتر و کمتر کرده‌اند.

۱۳-کارمندان بانک

همین حالا هم دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند بسیاری از خدمات مورد نیاز مشتریان را پوشش دهند. همچنین بسیاری از کارهای بانکی این روزها توسط اپلیکیشن‌ها و نت بانک‌ها انجام می‌شود به همین دلیل این سیستم‌ها به تدریج جای کارمندان بانکی را به طور کامل خواهند گرفت. طبق پیش‌بینی‌ها، کارمندان بانک‌ها با احتمال بسیار بالای ۹۸٫۳ درصدی کار خود را به ماشین‌ها و روبات‌ها خواهند سپرد.

۱۴- تکنسین‌های درمان مشکلات تنفسی

این افراد به عنوان متخصصان و درمانگران تنفسی، مراقبت‌های تنفسی بیمار را تحت کنترل دارند. درصد کاهش پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۶ برای این شغل، ۵۶٫۳ درصد است. با وجود اختراع تجهیزات پزشکی برای سنجش میزان وخامت عود بیماری آسم (تنگی نفس) و همزمان ارزیابی این که بیمار نیاز به مراجعه فوری به اورژانس بیمارستان دارد یا خیر، تعداد شاغلان در این حوزه رو به کاهش است.

 ۱۵- نصب‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی در خودروها

این کارگران، تجهیزات صوتی، امنیتی و سیستم مسیریابی مورد استفاده در وسایل نقلیه را نصب و تعمیر می‌کنند. از آن‌جا که امروزه صنایع خودرو، مدل‌هایی را با سیستم‌های پیشرفته‌تر صوتی، امنیتی، سرگرمی و مسیریابی با کیفیت بالا و با نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به تولیدات قبلی تولید می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک این کارگران درخواست‌های کار کمتری خواهند داشت.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.