چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری
کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

کسب و کار نیوز: سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده برروی یافته های باستان شناختی حاصل از این گمانه زنی نشان می دهدکه پراکنش آثار عمدتاًدرنواحی جنوب وغرب آرامگاه متمرکز است تصریح کرد : آثاربدست آمده مربوط به دوران اسلامی هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری, یعقوب زلقی سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری امروز «سه شنبه » با اعلام این خبر ، هدف از انجام این پروژه را شناسایی آثارمربوط به دوره یا دوره‏های تاریخی وفرهنگی موجود درپیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری وگستره‏ آن اعلام کرد.
او گفت: در این پروژه پس ازتهیه‏ نقشه‏ آثار معماری و توپوگرافی محوطه، ۱۸ گمانه ( ۱۴ گمانه‏ ۱×۱ متر و۴ گمانه ۲×۲)با فواصل متناسب بامحدوده کاری جانمایی وکاوش شد.
زلقی در بیان دستاوردهای این پروژه به این موضوع اشاره کرد که اگرچه تفاوت دررنگ، بافت وترکیب مواد طبیعی باعث تشکیل لایه‎های متفاوت شده بود؛ امااین تفاوت درلایه‎های طبیعی لزوماً متناظرباتفاوت درلایه‏ها و دوره‏های فرهنگی وتاریخی نبوده است.
سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری تصریح کرد: به عبارت روش‏تر،همزمان با تغییردرلایه‎های طبیعی، دوره‏های فرهنگی تغییر نکرده‎اند.
او با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده برروی یافته های باستان شناختی حاصل از این گمانه زنی نشان می دهدکه پراکنش آثار عمدتاًدرنواحی جنوب وغرب آرامگاه متمرکز است گفت : آثاربدست آمده مربوط به دوران اسلامی هستند.
وی افزود : از این میان، سفالها عمدتاً متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری هستند که فعالیتهای سده های بعدی (قرون نهم تا یازدهم هجری) در زمینه‏ ساخت آثار معماری و تدفین، این سفالها را از بستر اصلی خود خارج کرده‎اند.
این باستان شناس خاطر نشان کرد : لازم به یادآوری است که سفال با لعاب سبز یک دست در اکثر گمانه‏ها در پایین ترین عمق و بر روی خاک بکر قرار دارد.
زلقی اظهار داشت : باتوجه به مشاهده سفالهای مربوط به پایین‏ترین لایه‏ها در گمانه ۱ این احتمال وجود دارد که سفالهای بدست آمده متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری نیز باشند.
سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: پژوهشهای اولیه برروی یافته‏های باستان شناختی ازمحوطه کاوش شده نشان می‏دهدکه معدودآثارمعماری شناسایی شده احتمالا مرتبط با تدفین وقبور تاریخی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد.
او با بیان اینکه گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد افزود :برای شناخت بهترازوضعیت آثارتاریخی پیرامون آرامگاه ، گمانه‏های ۱۷(درفاصله۱۰متری جنوب آرامگاه) و ۱۸(در۲۰متری غرب آرامگاه)ایجادشدند که دارای سازه‏های معماری قابل توجه ونیزتنوع سفالی ازنظرنقش،فرم و لعاب بودند.
زلقی تصریح کرد : بنابراین کاوشهای آینده برای کسب اطلاعات بیشترودقیق‏تردرمورداین محوطه بایددراین محل‏ها متمرکزشود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.