صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / شاهد گسترش دخالت در قیمت گذاری ها خواهیم بود
شاهد گسترش دخالت در قیمت گذاری ها خواهیم بود

خوانساری در دومین نشست دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

شاهد گسترش دخالت در قیمت گذاری ها خواهیم بود

نمایندگان بخش خصوصی در دومین نشست خود در اتاق تهران، با هدف بهبود فضای کسب‌وکار، حتی در شرایط سخت اقتصاد داخلی و فشار تحریم‌ها، بر اتخاذ و پیگیری سه استراتژی «نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌های کلان»، «توسعه روابط تجاری با همسایگان» و «نتیجه‌محور شدن اقدامات اتاق» تاکید کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی در دومین نشست خود در اتاق تهران، با هدف بهبود فضای کسب‌وکار، حتی در شرایط سخت اقتصاد داخلی و فشار تحریم‌ها، بر اتخاذ و پیگیری سه استراتژی «نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌های کلان»، «توسعه روابط تجاری با همسایگان» و «نتیجه‌محور شدن اقدامات اتاق» تاکید کردند.

دومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دور نهم، به نوعی آغاز به کار رسمی نمایندگان پارلمان بخش خصوصی پایتخت بود؛ جلسه‌ای که دستور آن مشخص کردن کمیسیون‌های مشورتی برای کلید زدن کار کارشناسی در حوزه‌های مختلف اقتصاد تلقی می‌شود.

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، پس از آن که در نخستین جلسه خود رئیس و اعضای هیات رئیسه را انتخاب کردند، در این نشست به بحث و بررسی در مورد تعداد کمیسیون‌های مشورتی و عناوین و موضوعات تحت پوشش آنها پرداختند تا در نهایت اتاق تهران دوره نهم خود را با ۱۱ کمیسیون مشورتی ادامه دهد. تعداد کمیسیون‌های مشورتی در دوره گذشته ۸ کمیسیون بود که این دوره با ایجاد ۳ کمیسیون جدید، افزایش قابل توجهی در تعداد کمیسیون‌های مشورتی رخ داده است.

هم‌چنین در این نشست واحدهای مختلف اتاق تهران، گزارشی از عملکرد و وظایف خود به اعضای هیات نمایندگان ارائه دادند و از برنامه‌های پیش روی خود گفتند.

بنگاه‌ها اقتصادی فشار بیشتری متحمل می‌شوند

در آغاز این نشست، رئیس اتاق تهران به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش رو و همچنین اقداماتی که اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی باید انجام دهند، پرداخت. مسعود خوانساری با اشاره به شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته گفت: سال ۹۷ را با همه فراز و نشیب‌هایش پشت سر گذاشتیم که سال سختی برای اقتصاد کشور بود. تورم نقطه‌به‌نقطه بر اساس آمارهای منتشرشده، به حدود ۵۰ درصد رسید و پیش‌بینی‌ها و روند پیش روی اقتصاد حاکی از افزایش این نرخ است. هم‌چنین با توجه به این که در سال جاری فروش نفت کاهش پیدا خواهد کرد به طور قطع به درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه نخواهیم رسید. این در حالی است که بودجه انبساطی بسته‌ شده و سال ۹۸ با کسری بودجه مواجه می‌شویم. نتیجه طبیعی این مساله استقراض از بانک مرکزی یا چاپ اوراق قرضه است که منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

خوانساری در ادامه مباحث تحلیلی اقتصادی خود به مساله رشد اقتصادی کشور پرداخت و گفت: سال گذشته رشد اقتصادی حدود ۵ تا ۶ درصد منفی بود و در سال ۹۸ هم رشد اقتصادی منفی خواهد بود. یعنی در پایان سال حجم اقتصاد کشور نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ کوچک‌تر خواهد شد. مشخص است که فشار تحریم‌ها بر اقتصاد در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود و پیش‌بینی این است که فشارهای بیشتری بر بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه‌های تجارت خارجی و مبادلات بانکی وارد شود. علاوه بر این شاهد اثرات منفی کاهش منابع دولتی هم از محل فروش نفت و هم درآمدهای گمرکی و سایر درآمدهای دولت در ماه‌های آینده و فشار بر بخش خصوصی به‌خصوص در حوزه‌های تولیدی و توزیعی خواهیم بود.

خوانساری افزود: افزایش فشار مالیاتی نکته مهمی است؛ در بودجه سال ۹۸ درآمدهای مالیاتی افزایش پیداکرده است، در حالی که می‌دانیم درآمد بسیاری از بنگاه‌ها نسبت به سال ۹۷ و ۹۶ کاهش می‌یابد اما متأسفانه در بودجه، افزایش درآمدهای مالیاتی لحاظ شده است. هم‌چنین فشار تأمین اجتماعی حتماً در ماه‌های آینده روی فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌ها برای کسب درآمد بیشتر، افزایش پیدا خواهد کرد. و در کنار همه پیش‌بینی می‌شود که شاهد گسترش دخالت‌ها در قیمتگذاری‌ باشیم که با خود مسائل و تبعات دیگری مانند احتکار و کم‌فروشی را به دنبال دارد که خود چالش‌های دیگری است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ شاهد تعطیلی بسیاری از واحدها و بنگاه‌ها بودیم و پیش‌بینی این است که در سال ۹۸ هم به دلیل تحریم‌ها و رکود تقاضا بنگاه‌های بیشتری رو به تعطیلی بروند. نتیجه‌گیری همه این بحث‌ها این خواهد بود که احتمالاً شاهد افزایش نارضایتی هم در کل جامعه و مردم و هم در حوزه فعالیت فعالان اقتصادی باشیم.

تقدیر از سخنان رهبر انقلاب

رئیس اتاق تهران در ادامه از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسئولان کشور در ارتباط با مسائل اقتصادی تشکر کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که همین ماه در ۲۴ اردیبهشت با مسئولان نظام داشتند، بر مساله اقتصاد تاکید بسیاری داشتند و حل مسائل اقتصادی را اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی عنوان کردند. من فکر می‌کنم بسیاری از مسائل و مطالبی که در سال‌های گذشته به آن‌ها اشاره‌ کرده‌ایم در سخنرانی و صحبت‌های ایشان کاملاً مورد توجه و عنایت قرارگرفته بود. توجه به اینکه معیشت مردم و حل چالش‌های اقتصادی کشور باید در اولویت قرار بگیرد مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. ایشان اشاره به این داشتند که اقتصاد ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب و قوی دارد و باید تلاش شود که از بحث تحریم‌ها و مشکلاتی که پیش‌آمده عبور و تحریم‌ها را تبدیل به یک فرصت کنیم و خیلی از مشکلات ساختاری که در اقتصاد ایران وجود دارد را با اتکا به مردم، جوانان، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی حل کنیم.

با روزهای سخت‌تری روبه‌رو هستیم

مسعود خوانساری در ادامه به وظایف اتاق تهران در شرایط کنونی اقتصادی اشاره کرد و گفت: هیات نمایندگان این دوره شرایط سخت‌تری را از دور قبل خواهد داشت و همه ما، به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، با روزهای سخت‌تری روبه‌رو هستیم و باید تلاش بیشتری برای عبور از شرایط کنونی داشته باشیم. اتاق تهران باید در این شرایط مسئولیت بیشتری عهده‌دار شود و دولت هم باید قبول کند که هر چه بخش خصوصی بیشتر به حاشیه رانده شود ضرر آن به مردم، اقتصاد و خود دولت خواهد رسید. مهم‌ترین خواسته ما در شرایط کنونی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، اصلاح فضای کسب‌وکار است که باید در اولویت اول اتاق بازرگانی، دولت و سران قوا قرار گیرد. فکر می‌کنم اگر فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند می‌توانیم از بخش عمده‌ای از مشکلات کشور عبور کنیم.

او در ادامه گفت: دوره جدید هیات نمایندگان اتاق تهران را در شرایطی در دوره جدید آغاز کرده‌ایم که نمایندگان بارأی بسیار بالا و کم‌سابقه‌ای به اتاق راه پیدا کردند و این نشان‌دهنده اعتمادی است که تشکل‌ها، اعضای اتاق و صاحبان کسب‌وکار به منتخبان داشتند. همین مساله فرصت خوبی است که تلاش بیشتری کنیم تا از این ظرفیت ممکن استفاده کنیم تا پاسخگویی این اعتماد باشیم.

رئیس اتاق تهران گفت: دور هشتم را در اتاق تهران با اقدامات و نتایج خوبی به پایان رساندیم؛ کارهای خوبی را در دوره پسابرجام انجام دادیم و با کشورهای دیگر ارتباطات بسیار خوب برقرار کردیم که اگر بحث تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا رخ نمی‌داد قطعاً به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کردیم. در دوره هشتم تعداد اعضا از ۱۴ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر رسید و همین فراگیرتر شدن اعضا نشان از مقبولیت عملکرد اتاق دارد. گسترش فعالیت‌های اتاق در حوزه حل مشکلات کسب‌وکار باعث شد یک رابطه و اعتماد دوطرفه بین اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی ایجاد شود. اتاق خانه همه گروه‌های مختلف بخش خصوصی است؛ این چیزی است که هم ما به‌عنوان اعضا هیات نمایندگان باید قدر آن را بدانیم. در شرایط کنونی همه فعالان بخش خصوصی خود را عضو خانواده اتاق بدانند و با همدیگر تلاش کنیم تا مشکلات کنونی را حل کنیم.

سه استراتژی اتاق تهران در دوره نهم

مسعود خوانساری در ادامه به ۳ استراتژی اصلی اتاق تهران در دوره نهم اشاره کرد و گفت: اولین استراتژی ما گسترش حضور و نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌های قوا و تسریع در ایجاد اجماع در حوزه‌های اقتصادی است. اگرچه بسیاری از مطالب و پیشنهادهای ما در چند سال گذشته از سوی دولت و مجموعه نظام مورد توجه قرار گرفت اما بیشتر به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه، صدور بخشنامه‌های متعدد یا تصمیمات موردی که گرفته می‌شد، بیش از اینکه تصمیم سازی انجام دهیم به کارهای روزمره و واکنش به تصمیماتی که گرفته می‌شد، می‌پرداختیم. تصورم این است که اگر این دوره بتوانیم در تصمیم‌سازی‌ها موثر باشیم، اثرگذارتر عمل خواهیم کرد. با توجه به شرایط کشور و مشکلات موجود، تصور می‌کنم دولت هم ناگزیر است دست خود را بیش از گذشته به سمت بخش خصوصی دراز کند و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

او دومین استراتژی اتاق را در حوزه بین‌الملل دانست و گفت: در بخش بین‌الملل استراتژی ما تمرکز بر ارتباط با کشورهای همسایه که دارای مرزهای زمینی با آنها هستیم و کشورهایی است که آماده همکاری با ما در دوران تحریم هستند.

رئیس اتاق تهران سومین استراتژی پارلمان بخش خصوصی در دوره جدید را نتیجه‌محور شدن فعالیت‌های داخلی اتاق اعلام کرد و گفت: باید بتوانیم یکپارچگی بین کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران، معاونت بررسی‌های اقتصادی و روابط عمومی ایجاد کنیم. این هفته کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران فعالیت خود را آغاز می‌کنند. انتظار این است که روسا و اعضای کمیسیون‌ها حل مشکلات کسب‌وکارها را در اولویت کاری قرار دهند. قطعاً در کمیسیون‌ها موضوعات متنوعی مطرح خواهد شد اما باید تمرکز اصلی روی مسائلی باشد که در یک دوره کوتاه و میان‌مدت خروجی داشته باشد. کمیسیون‌ها از ظرفیت اتاق برای حل مشکلات، استفاده کنند. روسا و هیات رئیسه کمیسیون‌های اتاق باید به‌عنوان سخنگوی اتاق در آن زمینه تخصصی شناخته شوند. در انتخاب مساله و راهکارها کمیسیون‌ها باید با تشکل‌های مرتبط اجماع‌سازی کنند که درنهایت شاهد صدای واحد در بخش خصوصی باشیم. همچنین حضور فعال رسانه‌ها و شبکه‌سازی برای حل مسائل را حتماً باید کمیسیون‌ها و اعضا مورد توجه قرار دهند.

مسعود خوانساری در ادامه هدف‌گذاری نهایی اتاق در چهار سال آینده را این‌گونه بیان کرد: ما باید بتوانیم رتبه کسب‌وکار ایران را باوجود همه مشکلات و مسائلی که وجود دارد در چهار سال آینده ارتقا دهیم. اگر اتاق و قوای سه‌گانه دست‌به‌دست هم دهند می‌توان کارهای مهمی انجام دهیم، کما اینکه در دور قبل در خصوص رتبه ایران در رقابت‌پذیری توانستیم رتبه کشور را باوجود همه مشکلات ارتقا دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در در پایان سخنان خود گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند از فرصتی که به دلیل تحریم‌ها ایجادشده برای تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده و موانع را برطرف کنیم. مشکلات در کشور زیاد است اما اصلاً نباید ناامید شویم. امیدوارم با ترکیبی که در هیات نمایندگان اتاق تهران شکل‌ گرفته است و کمیسیون‌های مشورتی بتوانیم دوره موفقی را پیش رو داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.