صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال مثبت بازار متشکل ارزی به دلار
سیگنال مثبت بازار متشکل ارزی به دلار

«کسب و کار» بررسی می‌کند

سیگنال مثبت بازار متشکل ارزی به دلار

روند کاهشی قیمت دلار در حالی ادامه دارد که برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند با اقدامات بانک مرکزی و البته راه اندازی بازار متشکل ارزی که به زودی انجام می‌شود، به زیر 10 هزار تومان هم برسد. البته بانک مرکزی در این راستا به دلالان و خریداران غیرواقعی هشدار داده و از آینده خوب بازار ارز و کنترل قیمت‌ها خبر داده است. با این حال یکی از پیش‌شرط های کاهش نرخ دلار از دید صاحب‌نظران تک‌نرخی کردن ارز و حذف رانت‌هایی است که به نوعی در هدر رفت منابع ارزی و به تبع افزایش نرخ دلار، تاثیر گذار بوده‌اند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، روند کاهشی قیمت دلار در حالی ادامه دارد که برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند  با اقدامات بانک مرکزی و البته راه اندازی بازار متشکل ارزی که به زودی انجام می‌شود، به زیر ۱۰ هزار تومان هم برسد. البته بانک مرکزی در این راستا به دلالان و خریداران غیرواقعی هشدار داده و از آینده خوب بازار ارز و کنترل قیمت‌ها خبر داده است. با این حال یکی از پیش‌شرط های کاهش نرخ دلار از دید صاحب‌نظران تک‌نرخی کردن ارز و حذف رانت‌هایی است که به نوعی در هدر رفت منابع ارزی و به تبع افزایش نرخ دلار، تاثیر گذار بوده‌اند.

در جریان روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت دلار در بازار آزاد با صرافی‌های بانکی به هم نزدیک شد و اکنون با اختلاف ناچیزی معاملات در جریان است.در جریان روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت دلار در بازار آزاد با صرافی‌های بانکی به هم نزدیک شد و اکنون با اختلاف ناچیزی معاملات در حال انجام بوده و نرخ به ۱۳,۷۵۰ تومان رسیده است.

هم اکنون نرخ هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳,۶۵۰ تومان و برای فروش ۱۳,۷۵۰ تومان است.

همچنین هر یورو برای خرید ۱۵,۵۵۰ تومان و برای فروش ۱۵,۶۵۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

رئیس کل بانک مرکزی طی روزهای گذشته به دفعات مردم را از ورود به بازار ارز و خریدهای هیجانی منع کرده و با اشاره به کاهش دو هزارتومانی قیمت طی دو هفته اخیر گفته است: توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز، وارد آن نشوند.

اصغر مشبکی کارشناس اقتصادی

امید بازار به بازگشت ارزهای صادراتی

در حال حاضر موضوع بازار متشکل ارزی و صحبت‌هایی که خبر از راه اندازی آن در آینده‌ای نزدیک می‌دهد، اثر مثبت خود را بر بازار ارز بر جای گذاشته است. به عبارتی روند کاهشی نرخ دلار، ریشه در سیگنال‌های مثبتی دارد که بازار متشکل ارزی به بازار ارز می‌دهد. البته باید تاکید کرد که بخشنامه جدید بانک مرکزی و اولتیماتوم به صادرات نیز در روند کاهشی نرخ دلار بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر هم از نظر حقوقی هم قضایی و رسانه‌ای و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی صادر کرده، فضایی را به نفع بازار ایجاد کرده و بر صادرکنندگان این فشار را وارد می‌کند که باید ارز صادراتی خود را به کشور برگردانند. در صورتی که پتروشیمی‌ها در بازگشت ارز صادراتی آنطوری که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده، تعجیل کنند، نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان هم خواهد رسید. منتهی باید تاکید کرد که راه‌اندازی بازار مشتکل ارزی باید توام با تک نرخی شدن ارز باشد. بنابراین هشدارهای بانک مرکزی و همچنین کنترل قیمت دلار و نویدی که به بازگشت ارزهای صادراتی داده می‌شود، روند کاهشی نرخ دلار را ادامه دار خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.