صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / توسعه ابزارهای تامین مالی دانش بنیان ها
توسعه ابزارهای تامین مالی دانش بنیان ها

افزایش سرمایه‌گذاری‌های جسورانه با همکاری صندوق‌های نوآوری کلید خورد

توسعه ابزارهای تامین مالی دانش بنیان ها

جذب سرمایه برای یک شرکت دانش بنیان به عنوان شاه کلید تحقق اهداف به شمار می رود. امروز فعالیت هزاران شرکت دانش بنیان را در کشور شاهد هستیم که اکثر آنها به دلیل مشکل تامین سرمایه و سرمایه گذار مناسب از این فعالیت ها خراج شده اند و جز ضرر و زیان چیزی برابشان باقی نمانده است. در این رابطه باید معرفی طرح های دانش بنیان برتر به سرمایه گذاران با هدف ارتقای سطح علمی و تولید کالا در دستور کار قرار بگیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هم چنین سرمایه گذاری خطر پذیر یکی از اصول اساسی برای موفقیت محصولات دانش بنیان است و این نوع سرمایه گذاری بدین معنا نیست که سرمایه گذاران این بخش پول خود را بدون فکر خرج می کنند، بلکه سرمایه گذاری ریسک پذیر یک سرمایه گذاری هوشمندانه است که ریسک بالا و ارزش افزوده بالایی هم به دنبال دارد. در این رابطه سرپرست توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: یکی از اقدامات معاونت در حمایت از اقتصاد دانش بنیان کشور، تکمیل چرخه تامین مالی این حوزه است که این مهم با اقداماتی چون تسهیل مقدمات تامین مالی و تدوین شیوه نامه ارزشگذاری عملیاتی می شود. حسین اسفندیاری سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری به دنبال تحقق تکمیل چرخه تامین مالی حوزه دانش‌بنیان است. برای این هدف نیز اقدام به اجرای پایلوت چند طرح ارزشگذاری توسط کارگزاران منتخب کرده است.

وی افزود: در همین راستا در کمیسیون علمی هیات دولت پیشنهادی مبنی بر واگذاری سامانه ارزشگذاری دارایی های نامشهود به معاونت علمی ارائه شده و با هماهنگی دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه، نامه آمادگی معاونت برای قبول مسئولیت سامانه ارسال شده است. به گفته اسفندیاری، اعتبارسنجی، تجمیع اطلاعات زیست بوم فناوری، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی و استفاده از اطلاعات و ظرفیت‏های نهادهای تخصصی برای تهیه گزارشات اعتبارسنجی کلیه فعالان زیست بوم فناوری شامل معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتهای دانش بنیان، صندوق‏های پژوهش و فناوری و غیره از دیگر اقدامات این معاونت برای تکمیل چرخه تامین مالی حوزه دانش‌بنیان است. وی همچنین تصریح کرذ: توسعه استفاده از اعتبارافزاها در تجهیز منابع مالی نیز از دیگر اقدامات مهم معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در این زمینه نیز اقداماتی چون همکاری با شرکت کودیت کره جنوبی برای استفاده از تجربیات ضمانت اعتباری صورت گرفته است. اسفندیاری در ادامه بیان کرد: همچنین امکان قبول ضمانت نامه‏های صندوق‏های پژوهش و فناوری در تفاهم نامه با بانکهای کشاورزی و توسعه صادرات و امکان استفاده از صندوق‏های پژوهش و فناوری به عنوان رکن ضامن در بازار سرمایه نیز از دیگر اقدامات معاونت در این حوزه است. سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ادامه داد: همکاری در اجرایی شدن تامین مالی جمعی، توسعه سرمایه گذاری جسورانه از طریق همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های جسورانه بورسی و صندوق های پژوهش و فناوری از دیگر اقدامات معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه برای توسعه ابزارهای تامین مالی حوزه دانش بنیان است.

تفویض اختیار اتخاذ تصمیم های مالی

فرید نجات بخش، مدیرعامل شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان برای موفقیت بیشتر نیازمند حمایت هستند و اگر چه حمایت ‌هایی از آنها صورت می گیرد، اما کافی نیست. نمی خواهیم به طور کلی منکر حمایت هایی که انجام شده شویم اما این اندازه حمایت چه مالی و چه معنوی نمی تواند به اندازه ارزش این شرکت ها باشد. رشد اقتصادی را در گرو رشد و توسعه دانش بنیان ها عنوان کرده اند درحالی که این شرکت ها باید یک تنه در مقابل مشکلات و چالش هایی که برایشان وجود دارد و در مراحل بعدی فعالیت نیز بوجود می آید بجنگند. رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی با راه اندازی و حمایت از این شرکت ها قرار است اتفاق بیفتد بنابراین باید در ابتدا به الفبای شکل گیری شرکت های دانش بنیان معتقد باشیم و به این باور برسیم که امروز و در دنیای کنونی تنها این شرکت ها هستند که می توانند بار اقتصادی را به دوش بکشند.

امروز دنیا، دنیای دانش بنیان است و اگر فعالیتی که غیر از این کسب و کارهای نوین وجود داشته باشد و بخواهد شکل بگیرد محکوم به شکست است. تمام کشورهای دنیا به سمت دانش بنیان محود و استارت آپ محور رفته اند و امروز بیشترین حمایت ها را از این شرکت ها می کنند. سرمایه مهم ترین مشکل پیش روی شرکت هایی با این رویکرد است که قطعا نمی توانند به تنهایی آن را داشته باشند. مشکلات دیگری که بر سر راه وجود دارد توسط پارک های علم و فناوری تا حدودی برطرف می شود اما به این مهم باید بیشتر توجه شود.

گمتاسفانه آن طور که باید از ایده های نو استقبال نمی شود و در مسیر حرکت دارندگان آن سنگ اندازی وجود دارد و تامین سرمایه نیز یکی از این سنگ اندازی هاست که در بسیاری مواقع گرفتار کاغذبازی و سهم خواهی ها می شود. این باور وجود دارد که شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر توانسته اند با ساخت، تولید و بومی سازی تجهیزات در بخش های مختلف، اقتصاد کشور را در مسیر خودکفایی قرار دهند اما هنگام رسیدگی به مشکلات و البته تامین سرمایه و ارایه تسهیلات که می شود این شرکت ها تنها می مانند و بخش بسیاری از مشکلات در پی عدم تامین سرمایه بوجود می آید. بهتر است که اختیار اتخاذ تصمیم های مالی بیشتر به شهرک های علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری استان ها تفویض شود و همه چیز در تهران متمرکز نباشد چراکه تعداد بسیار زیادی از شرکت های دانش بنیان در استان های دیگر متمرکز هستند که باید برای انواع مجوزها به تهران مراجعه کنند و ارایه تسهیلات نیز باید با مجوز سازمان های متولی مستقر در تهران پرداخت شود. به هر ترتیب موانع و کاغذ بازی های زائد در صدور تائید و مجوز راه اندازی، ساخت و عرضه محصولات دانش بنیان وجود دارد و همین حرکات ایران را از نزدیک شدن به اقتصاد دانش بنیان و ارزآوری از طریق محصولات دانش بنیان دورتر می سازد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.