صفحه اصلی / اسلایدر / رانت‌ اطلاعاتی دلالان بازار لاستیک
رانت‌ اطلاعاتی دلالان بازار لاستیک

تکاپو برای احتکار به دنبال پیشنهاد افزایش 40درصدی قیمت‌ تایر افزایش یافت

رانت‌ اطلاعاتی دلالان بازار لاستیک

بسیاری از کارشناسان معتقدند که به هم ریختگی کنونی وضع بازار لاستیک به دلیل سیاست های حمایتی دردسر ساز دولت از تولیدات داخلی و ممنوعیت واردات لاستیک های خارجی است. زیرا تولیدات داخلی توان تامین کل نیاز کشور را ندارند و نهایتا ۷۰ درصد نیاز را پوشش می دهند و اینکار صرفا باعث کمبود لاستیک و عدم تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر زمزمه گرانی لاستیک در بازار پیچیده و دلالان به زوش های مختلف سعی در متشنج کردن بازار لاستیک دارند. آنها دستبه احتکار مجدد این کالا زده اند و زمزمه گرانی و نبود لاستیک بازار را تهدید می کند اما در همین زمینه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اعلام اینکه با تمام مشکلات همچنان عرضه لاستیک با کمی تأخیر به نمایندگی‌ها انجام می‌شود، گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاده و کارخانجات تغییرات قیمتی در محصولات خود انجام نداده‌اند. مصطفی تنها با اشاره به اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی در شرایط خاصی قرار دارند، اظهار داشت: به لحاظ تأمین مواد اولیه و حتی تولید با مشکل روبه‌رو هستیم، به نحوی که کارخانه‌های لاستیک بعضاً به جای سه شیفت یک شیفت کار می‌کنند که این موضوع اصلاً خوب نیست. وی با اعلام اینکه با تمام مشکلات همچنان عرضه لاستیک با کمی تأخیر به نمایندگی‌ها انجام می‌شود، افزود: تعدادی از کارخانجات حتی فروش مستقیم لاستیک دارند، به این صورت که علاوه بر ارسال لاستیک به نمایندگی‌ها، مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌صورت مستقیم از طریق اینترنت لاستیک‌ مورد نیاز خود را خریداری کنند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در خصوص افزایش قیمت تایر در سطح بازار، گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاده و کارخانجات تغییرات قیمتی در محصولات خود انجام نداده‌اند؛ البته افزایش هزینه‌های تولید و مشکل تجاری و مبادلات بانکی عاملی شد تا تولیدکنندگان هر روز با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند به همین جهت ما درخواست افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت‌ها را مطرح کرده‌ایم که موضوع در حال بررسی است. تنها در رابطه با حضور تایرهای قاچاق در سطح بازار نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: بله متأسفانه چنین موضوعی وجود دارد که باید نظارت بر بازار تقویت شود؛ اما باید این نکته را متذکر شوم که کارخانجات به هیچ عنوان تخلف نکرده و اگر کارخانه‌ای قیمت محصولات خود را افزایش داده با آن برخورد خواهد شد.

دلال بازی در بازار لاستیک

عباس حلوایی، عضو انجمن لاستیک

بازار لاستیک تحت تاثیرعوامل بسیاری دچار هرج و مرج و بهم ریختگی شد که تا به امروز آثار آن هنوز در بازار وجود دارد. به دنبال افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه نه تنها در رابطه با لاستیک های خارجی بلکه لاستیک های تولید داخل نیز گرانی رقم خورد. قیمت مواد اولیه ای که ازخارج وارد می شد افزایش بسیاری پیدا کرد و تولیدکنندگان را وادار به گرانتر کردن قیمت تمام شده محصول کرد. به عبارتی تایر‌های خودروهای وارداتی و سنگین از محل واردات تامین می‌شود و نرخ آنها به‌طور مستقیم به دلار بستگی دارد و از طرفی مواد اولیه لاستیک‌هایی که در داخل تولید می‌شود، وارداتی است، بنابراین هرگونه تغییر بهای دلار بازار، قیمت‌ها را در بازار بالا و پایین می‌کند.

در این مدت دلالان نیز از موقعیت پیش آمده استفاده کرده و به احتکار لاستیک های وارداتی و داخلی مشغول شدند. به همین دلیل در برهه های از زمان در سال گذشته شاهد نایاب شدن و گرانی بیش از اندازه لاستیک خودورها به ویژه خودروهای سنگین بودیم.هم چنین لاستیک های قاچاق نیز توسط دلالان و واسطه ها وارد بازار شد تا پول بیشتری از فروش این لاستیک ها که اغلب تاریخ مصرف گذشته بودند به جیب دلال ها برود. برای این افراد نبود لاستیک در بازار بهترین موقعیت برای فروش لاستیک های قاچاق بود و به دلیل عدم نظارت و ضعف مسوولان امر، بازار به دست دلالان قیمت گذاری و مدیدریت شده است. هم چنین نرخ لاستیک‌های قاچاق ۲۰ تا ۳۰‌درصد ارزان‌تر از سایر لاستیک‌هاست که به دلیل نبود لاستیک در بازار این محصولات بسیار گرانتر هم به فروش می رسند. امروز هم که پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک داده شده دلالان به دلیل داشتن رانت های اطلاعاتی زودتر از نتیجه باخبر خواهند شد و احتکار مجدد لاستیک کلید خورده است. این اتفاق منجر به بهم ریختگی بازار بعد از آرامش نسبی خواهد شد و به همین دلیل گرانی در بازار بیداد خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.