صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / گلاب گیری به روش کهن
گلاب گیری به روش کهن

گلاب گیری به روش کهن

قسمتی از مزرعه موقوفه شوکت ‌آباد بیرجند با نام فدک زیر کشت گل محمدی رفته است، گل‌هایی که به برکت وقف بسیار باررور شده‌اند و درآمد حاصل از فروش آن‌ها در سرفصل‌های تعیین شده در وقف‌نامه که یکی از آن‌ها توسعه فعالیت‌های قرآنی است، استفاده می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, یکی از موقوفات شاخص در سطح استان، موقوفه محمد ابراهیم و محمد اسماعیل شوکت الملک است که روستا و زمین‌های اطراف و باغ و عمارت شوکت‌آباد را در بر می‌گیرد.
موقوفه باغ و عمارت شوکت‌آباد در ۵ کیلومتری شرق بیرجند، کنار جاده بیرجند-زاهدان در روستای شوکت‌آباد قرار دارد. باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند با وسعتی در حدود ۸٫۵ هکتار با شماره ۲۳۶۳ در سال ۱۳۷۸ هـ . ش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
احداث این باغ مربوط به دوره قاجار و از املاک امیر اسماعیل خان شوکت ‎ الملک بوده و به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می ‎ شده و به دلیل آنکه وی وارث و فرزندی نداشت اموال او به برادرش محمدابراهیم خان رسیده است.
تاکنون طرح‌های متفاوتی برای استفاده از این موقوفه ارائه شده که یکی از این طرح‌ها استفاده از ظرفیت مزرعه برای کشت گیاهان دارویی بوده است.
قسمتی از مزرعه این موقوفه با نام فدک زیر کشت گل محمدی رفته است، گل‌هایی که به برکت وقف بسیار باررور شده‌اند و درآمد حاصل از فروش آن‌ها در سرفصل‌های تعیین شده در وقف‌نامه که یکی از آن‌ها توسعه فعالیت‌های قرآنی است، استفاده می‌شود.
همراه با مسئولان اوقاف وارد این مزرعه موقوفه می‌شویم، عطر گل‌های محمدی تمام فضا را پر کرده بود و بانوانی که از ساعت ۷ صبح مشغول چیدن گل محمدی بودند.
با آنان هم کلام شدم، از رزق حلال گفتند و از کاری که از صبح خیلی زود در مزرعه و در خنکای نسیم عطر محمدی همراه روزهای زندگیشان شده است.
پا به پای هم در میان بوته‌ها حرکت کرده و مشغول چیدن گل‌ها می‌شوند، هر از چند گاهی نیش زنبور عسل آزارشان می‌دهد اما همچنان مصمم به کارشان ادامه می‌دهند.
می‌گویند از صبح در این مزرعه به کار مشغول می‌شوند و براساس وزن گل‌هایی که جمع می‌کنند پول می‌گیرند.
گلاب گیری به روش کهن
محمود نخعی، مسئول مزرعه الگویی فدک نیز با بیان اینکه سال گذشته از این مزرعه یک تن و ۲۷۰ کیلو گل تر محمدی برداشت شد، اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی بیشتر گلاب‌گیری‌ها به صورت سنتی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در یک هکتار مزرعه گل محمدی کاشت شده که نیم هکتار آن به بهره‌وری رسیده است، افزود: قیمت یک کیلو گل محمدی ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو غنچه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.
مسئول مزرعه الگویی فدک با بیان اینکه برداشت در این مزرعه به صورت برداشت گل و غنچه است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم در خراسان جنوبی صنایع فرآوری گل محمدی راه‌اندازی شود.
نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی
نخعی با اشاره به اینکه در این مزرعه گل‌ها را خشک کرده و به فروش می‌رسانیم، افزود: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی ما در این مزرعه گل‌ها را خشک می‌کنیم و بعد به فروش می‌رسانیم.
مسئول مزرعه الگویی فدک یادآور شد: خام فروشی گل محمدی باعث می‌شود که ارزش افزوده این گیاه از استان خراسان جنوبی خارج شود، اظهار کرد: ایجاد واحدهای اسانس گیری و عرق گیری موجب ایجاد اشتغال می‌شود.
پیش بینی برداشت ۲.۵ تن گل محمدی از مزرعه موقوفه شوکت‌آباد بیرجند
حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی می‌شود طی امسال از مزرعه وقفی فدک شوکت آباد ۲.۵ تن گل محمدی برداشت شود.
وی افزود: شش دانگ مزرعه و قنات شوکت آباد وقفی است و این موقوفه دو وقف نامه به نام محمد ابراهیم و امیر اسماعیل شوکت الملک دارد که ۳۷ نیت در دل آن قرار گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده این منطقه بهترین آب و هوا و خاک را برای پرورش گل محمدی دارد و امسال با افزایش مساحت سطح زیر کشت سومین سال برداشت از این محصول را داریم.
بخشی‌پور ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی امسال از مزرعه وقفی فدک شوکت آباد ۲.۵ تن گل محمدی برداشت شود.
وی تصریح کرد: اکنون با همکاری جهاد کشاورزی، ۱۰۰ هکتار از اراضی در مجموعه شوکت آباد به شیوه نوین آبیاری می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای برداشت گل محمدی ۴۰۰ کارگر مشغول به کار می‌شوند و به طور متوسط در روز بین ۱۰ تا ۱۵ نفر کارگر، کار برداشت گل محمدی را در این مزرعه انجام می‌دهند.
بخشی‌پور اظهار کرد: هزینه حاصل از فروش گل محمدی این مزرعه طبق نیات واقف مزرعه در مواردی مانند ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی خرج می‌شود.
وی تصریح کرد: امکان سنجی کشت گیاهان دارویی با همکاری جهاددانشگاهی و جهاد کشاورزی در زمین‌های موقوفات در حال بررسی است و اکنون موضوع کشت یک هکتار گیاهان دارویی در شوکت‌آباد را در دست اجرا داریم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: سعی ما بر این است که در سال‌های آینده کار عطر گیری و عرق گیری گیاهان را در شوکت‌آباد انجام دهیم.
با تلاش‌های اوقاف و همچنین بهره گرفتن از نظریات علمی و اقتصادی متخصصان امر، اکنون موقوفات استان در مسیر احیا و توسعه قرار گرفته است و این همان امری است که این کشور برای تحقق رونق تولید به آن نیاز دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.