صفحه اصلی / اسلایدر / تامین هزینه مسکن از بازار سرمایه
تامین هزینه مسکن از بازار سرمایه

مسئولان معتقدند می‌توان 70 درصد قیمت مسکن را از بازار سرمایه تامین کرد

تامین هزینه مسکن از بازار سرمایه

افزایش تسهیلات مسکن و همچنین اجرای طرح‌هایی که پاسخ‌گوی نیاز اقشار ضعیف باشد از جمله راهکارهایی است که به منظور تامین نیاز مردم به مسکن، مطرح می‌شود. اما از آنجایی که اجرای این کارها نیاز به فراهم بودن سایر مقدمات و آمادگی ارگان‌ها دارد، برخی از کارشناسان تامین تقاضای مسکن از مسیر بازار سرمایه را پیشنهاد می کنند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش تسهیلات مسکن و همچنین اجرای طرح‌هایی که پاسخ‌گوی نیاز اقشار ضعیف باشد از جمله راهکارهایی است که به منظور تامین نیاز مردم به مسکن، مطرح می‌شود. اما از آنجایی که اجرای این کارها نیاز به فراهم بودن سایر مقدمات و آمادگی ارگان‌ها دارد، برخی از کارشناسان تامین تقاضای مسکن از مسیر بازار سرمایه را پیشنهاد می کنند.
اینکه تا چه اندازه این کار قابلیت اجرا دارد و چه تضمینی برای حل مشکل خریداران می دهد؟ جای سوال دارد. اما از نظر کارشناسان این امر باعث افزایش هزینه متقاضیان مسکن شده و نرخ سود وام مسکن را افزایش می‌دهد. از دید کارشناسان منطقی‌ترین کار حذف تقاضای سوداگری از بازار مسکن با ابزارهای مالیاتی است.
در همین رابطه معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت:در بازار سرمایه می توان کاری کرد که تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را بتوان تامین و در اختیار متقاضیان مسکن قرار داد.
مازیار حسینی با بیان اینکه موضوع آوردن بازار سرمایه در کنار بازار پول یکی از سیاست هایی است که به دنبال آن هستیم گفت: بحث بازار سرمایه و استفاده از بازار سرمایه به عنوان ابزار مکمل در کشورهای پیشرفته مطرح بوده و هست پس ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه محدودیت پرداخت سقف وام مسکن وجود دارد ادامه داد:شورای پول و اعتبار اسفندماه پارسال با افزایش سقف تسهیلات ساخت موافقت کرد اما به نظر می‌رسد افزایش سقف وام که برای کلانشهرها ۱۰۰ میلیون تومان برای یک نفر و یا دو وام ۸۰ میلیون تومانی برای زوجین است، نتواند بخش عمده ای از سهم خرید مسکن را به خصوص با افزایش قیمت ها جبران کند.
حسینی تاکید کرد:اما در بازار سرمایه می توان کاری کرد که تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را بتوان تامین و در اختیار متقاضیان مسکن قرار داد.
افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن
کنترل تقاضای سوداگری در بازار مسکن
در شرایط فعلی سیاست‌های تحریک تقاضای مسکن، التهاب بازار را چندین برابر می‌کند. تامین مسکن متقاضیان از طریق بازار سرمایه باعث افزایش سود وام مسکن و گران‌تر شدن وام مسکن می‌شود و همین امر شروعی برای افزایش دوباره قیمت‌ها است. آنچه به معنای واقعی مشکل بازار را حل می‌کند، کنترل تقاضای سوداگری از بازار مسکن است. در مرحله اول باید سوداگری کنترل شده و تقاضای مصرفی از سرمایه‌ای جدا شود. به منظور انجام این کار دولت می‌تواند با راه اندازی سامانه اطلاعاتی، اطلاعات تمامی املاک کشور و صاحبان آن را جمع‌آوری کرده و بعد از آن به تفکیک تقاضای مصرفی از سرمایه‌ای بپردازد.
کنترل تقاضای سرمایه‌ای از طریق ابزار مالیاتی میسر خواهد شد. برای مثال بعد از راه‌اندازی سامانه ذکر شده توسط دولت و با شناسایی افرادی که چندین مسکن دارند، می‌توان از خانه‌های دوم به بعد آن فرد، مالیات گرفت. این امر باعث می‌شود که خرید مسکن به نیت سوداگری صرفه‌ای نداشته باشد. چرا که بابت آن مالیات اخذ می‌شود. دومین موضوع شناسایی افرادی است که قصد دارند به بازار مسکن ورود کنند. ابزار مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه سوداگری را از آنها خواهد گرفت و مانع ورود آنها می‌شود. بنابراین قیمت مسکن به شدت افت پیدا خواهد کرد.
۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد که ناشی از نبود چنین سیستم نظارتی و یا عدم اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. بازار مسکن نباید مقصد سرمایه گذاران باشد. همانطور که در کشورهای توسعه یافته نیز تقاضای سرمایه‌ای به شدت کنترل شده و به مرور از بازار حذف خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.