صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / مذاکرات روسیه برای ازسرگیری صادرات ترانزیتی نفت
مذاکرات روسیه برای ازسرگیری صادرات ترانزیتی نفت

مذاکرات روسیه برای ازسرگیری صادرات ترانزیتی نفت

معاون نخست وزیر روسیه درباره ازسرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله ترانزیتی دروژبا با همتای بلاروسی خود مذاکره کرد اما گفت‌وگوها نتیجه بخش نبود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, الکساندر لوشنکو، رئیس جمهور بلاروس هفته گذشته اعلام کرد کشورش به دلیل آلودگی نفت روسیه با هزینه‌های عظیمی روبروست و انتظار دارد خسارتش از سوی روسیه جبران شود، با این همه مکانیزم جبران خسارت و مسئول پرداخت آن مشخص نیست.
مختل شدن صادرات نفت روسیه به دلیل آلودگی نفتی، بازارهای جهانی نفت را متلاطم کرد و مسکو را ناچار کرد تولید نفت خود را به حدود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه اخیر است.
بلاروس مسیر ترانزیت اصلی خط لوله دروژبا (دوستی) است. پالایشگاه نفت موزیر بلاروس در کنار این خط لوله که به دو بخش تقسیم می‌شود، یک هاب مهم به شمار می‌رود. یکی از انشعابات این خط لوله به لهستان و آلمان و دیگری به اوکراین، مجارستان و اسلواکی می‌رود.
اپراتورهای این خط لوله از اوکراین، روسیه، بلاروس و سایر کشورها سه شنبه هفته جاری یک مذاکرات بحران در براتیسلاو برگزار کردند اما این دیدار توافقی در برنداشت و مذاکرات قرار است روز پنج شنبه در مسکو ادامه پیدا کند.
بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که تأثیر آلودگی نفت این خط لوله بر تولید پالایشگاه‌های اروپایی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که معادل حدود دو درصد از نیاز اروپا برای نفت است.
شرکت خط لوله “ترانس نفت” روسیه شرکت‌های تولیدکننده نفت را مقصر آلودگی اخیر خط لوله دروژبا خوانده است.
بحران آلودگی نفت روسیه، روابط میان مسکو و مینسک را تیره کرده است زیرا بلاروس نخستین کشوری بود که آلودگی نفت روسیه را اعلام کرد و هشدار داد این نفت ممکن است به تجهیزات پالایشگاهی آسیب وارد کند. این نفت به کلرید ارگانیک آلوده شده که برای افزایش تولید نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما سطح بالای آن خطرناک بوده و ممکن است به تجهیزات پالایش آسیب بزند. میزان مواد شیمیایی موجود در نفت خام روسیه، بالاتر از حد مجاز بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.