صفحه اصلی / اسلایدر / ترکیه بازارهای صادراتی فرش ماشینی را از ایران گرفته است
ترکیه بازارهای صادراتی فرش ماشینی را از ایران گرفته است

«کسب و کار» گزارش می‌دهد

ترکیه بازارهای صادراتی فرش ماشینی را از ایران گرفته است

تخفیف‌های بی‌سابقه در بعضی از بازارها برای فروش فرش در حالی وجود دارد که مسوولان هزینه تمام شده تولید فرش ماشینی را بسیار زیاد عنوان می کنند. بنابراین چرایی وجود این تبلیغات و تخفیف های 40 و پنجاه درصدی مشخص نیست. امروز فروشگاه های زنجیره ای و هایپرهای درصد بالایی را در فروش فرش ماشینی به خود اختصاص داده اند. به گفته فعالان این بازار صنف فرش ماشینی به دو بخش تقسیم شده است؛ یکی خرده فروشان سطح شهری و دیگری هایپر فروشان. این درحالی است که هایپر فروشان با تبلیغات گسترده ۷۰ درصد بازار را گرفته‌اند و خرده فروشان سطح شهری را دچار مشکل کرده‌اند در حالی‌که اگر مردم از محله خودشان خرید را انجام دهند خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هایپرها با تعیین نرخ بالا برای فرش‌های خود و تبلیغات فراگیر درخصوص تخفیف‌های غیر واقعی و با استفاده از ناآگاهی مردم باعث ایجاد مشکل در کسب وکار و به هم ریختگی نظم بازار برای اعضای اتحادیه و جذب بخش عمده‌ای از بازار به سمت خود می‌شوند، به نحوی که قیمت‌های اعلام شده بعد از تخفیف‌ها به نرخ کف بازار و قیمت واحدهای صنفی می‌رسید و شکایات زیادی نیز از فعالیت این هایپرها به اتحادیه مورد نظر می رسد که با هماهنگی اتاق اصناف تهران و مکاتبه با مراجع ذی‌ربط تا حدودی این مشکل مرتفع شده است. متاسفانه به همین دلیل صادرات تولیدات داخلی هم به صورت مقطعی بوده و عمدتا افراد، بازار هدف را یافته و به فروش پرداخته‌اند به همین علت تاثیرات مطلوبی بر بازار نداشته و لازم است تا در این بخش مدیریت و اقدام‌هایی صورت گیرد تا افراد به صورت مستمر به صادرات فرش ماشینی بپردازند. دولت باید نگاه ویژه‌ای به بخش تولید فرش ماشینی کند و هم اکنون، به این تولیدکنندگان فرش ماشینی تسهیلاتی تعلق نگرفته و با توجه به اینکه این بخش از ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی برخوردار است باید حمایت از آن اولویت دولت شود.

ضرورت اختصاص یارانه مستقیم به تولیدکنندگان فرش

محمد هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت

بازارهای صادراتی فرش ماشینی به دلیل اینکه نرخ تمام شده کالا گران تمام می شود در معرض خطر است. به همین دلیل ترکیه توانسته بازارهای صادراتی ایران را در این زمینه از آن خود کند. قیمت تمام شده فرش ماشینی در ترکیه بسیار پایین تر از ایران است و حمایت هایی هم که در زمینه وجود دارد صادرات این کالا را در این کشور رونق داده است. دولت این کشور به کارخانجات تولید فرش یارانه مستقیم اختصاص داده و تولید داخلی را حمایت می کند. اگر برای صادرات و ارزآوری آن اهمیت قائل هستیم باید از تولید داخلی حمایت کنیم تا هم کیفیت و تنوع مطابق با سلیقه مشتریان باشد و هم قیمت تمام شده برای بازارهای صادراتی توجیه داشته باشد. ظرفیت های خوبی در زمینه فرش ماشینی در کشور وجود دارد و توسعه این صنعت بسیار سریع اتفاق افتاد.

اما این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش شدید فروش شده و به طور کلی فرش کالای درجه سوم محسوب می‌شود و مردم تا مجبور نباشند این کالا را تهیه نمی‌کنند. در حال حاضر که وضعیت اقتصادی مناسب نیست به طور طبیعی فروش فرش ماشینی کمتر می‌شود اما از آن طرف فروش موکت افزایش پیدا کرده و این یعنی خانواده ها به جای فرش دارد از موکت استفاده می‌کند مخصوصا این افزایش در شهرستان‌ها محسوس بوده است. مشکلات فرش ماشینی به همین زمینه محدود نمی شود و مشکلات داخلی اجازه رشد را گرفته است.

متاسفانه هایپرهای فروش فرش در کشور با تبلیغات اغوا کننده و تخفیف هایی بالا که مشخص نیست چرا و چگونه اعمال شده اند بازار فرش ماشینی را دچاز مشکل کرده اند. هایپر فروشان با تبلیغات گسترده که با برخی از آنها مخالف هستیم و به صورت کتبی این موضوع را به اتاق اصناف نیز اعلام کرده‌ایم ۷۰ درصد بازار را گرفته‌ و خرده فروشان سطح شهری را دچار مشکل کرده‌اند. تخفیف های غیرواقعی آسیب جدی به بازار فرش وارد کرده است و هایپرها به این روند ادامه می دهند. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی خرید و فروشی در بازار فرش نداریم و این اتفاقات هم مزید بر علت شده اند و اگر خریدی بخواهد انجام شود با مراجعه به این هایپرها انجام می شود و خرده فروشان ضرر و زیان زیادی دیده اند. خرده فروشان و اصناف نقش زیادی اقتصاد کشور و رشد آن دارند و امروز در حالی که باید به داد اقتصاد رسید این قشر با مشکلات زیادی روبرو هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.