صفحه اصلی / اسلایدر / تقلب در معاملات طلای آب شده
تقلب  در معاملات  طلای آب شده

با افزایش ناگهانی نرخ طلا، خرید و فروش شمش طلا در بین مردم مرسوم ‌ شده است

تقلب در معاملات طلای آب شده

در نیمه نخست پارسال شاهد تلاطم های ارزی در کشور بودیم که نوعی سردرگمی در همه بازارها از جمله طلا، جواهر و سکه را رقم زد؛ تقاضا در بازار سکه و ارز تشدید شد و قیمت ها به صورت تصاعدی بالا رفت. با افزایش بی سابقه قیمت طلا در بازار خریداران مصنوعات طلا به سمت خرید طلای آب شده رفته اند و کمتر کسی دیگر می تواند با این رقم ها و قیمت ها مصنوعات طلا را خریداری کند. فعالان بازار طلا بر این اعتقادند که مهمترین پیش شرط برای ایجاد آرامش در بازار طلا، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور بویژه حوزه ارز است و مادامی که دولت در این زمینه موفق عمل کند، مردم نیز میلی برای تبدیل سرمایه به مسکوکات طلا ندارند.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه مدیرکل استاندارد تهران با اشاره بر امکان تقلب در طلای آب‌شده گفت: طلای آب‌شده به هیچ وجه مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران نیست. در بازدید از واحدهای طلاسازی در تهران، اظهارداشت: با توجه به افزایش ناگهانی نرخ طلا و استقبال گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در این صنعت، خرید و فروش طلای آب‌‎شده در بین عوام مرسوم‌شده و از آنجا که تنها مصنوعات طلای دارای کد شناسایی از سوی این اداره‌کل معتبر و قانونی است، ضرر و زیان ناشی از معاملات طلای آب‌شده متوجه خود خریدار است و از لحاظ قانونی امکان پیگیری و جبران زیان آن وجود ندارد. مدیرکل استاندارد تهران که به منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات تولیدکنندگان طلا از چند واحد طلاسازی بازدید کرد، افزود: بر اساس بررسی‌های بعمل‌آمده، معمولا عیار طلای ‌آب‌شده که در آزمایشگاه‌هایی غیر از آزمایشگاه‌های همکار استاندارد عیارسنجی می‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می‌شوند. طاهری ضمن تاکید بر اجباری بودن درج کد استاندارد بر روی مصنوعات طلا، از شهروندان خواست حتما مصنوعات دارای کد شناسایی استاندارد خریداری کنند.

هیچ‌گونه اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی به طلای آب شده تعلق نمی‌گیرد

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

متاسفانه به دلیل افرایش نرخ طلا و سکه در بازار که به دنبال رشد بی سابقه نرخ ارز اتفاق افتاده مردم به سمت خرید طلای آب شده رفته اند. به دلیل استقبال از طلای آب شده کلاهبرداری های بسیاری نیز اتفاق افتاده و شاکیان بسیاری در این رابطه وجود دارد. طلای آب شده از اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی هیچ کدام را ندارد و مردم به همین دلیل موافق به خرید این مدل طلا هستند غافل از اینکه ضرر و زیان زیادی متوجه آنهاست. هزینه خرید طلای آب‌شده و ضرر و زیان آن به علت مقدار و حجم زیادش بسیار بالاست و در این بین اتحادیه هم امکان رصد و پیگیری آن را ندارد.

افزایش نرخ طلا و نوسانات روزانه آن جایی برای خرید و فروش این کالا در بازار نگذاشته است و طلافروشان هم از این بابت و اتفاقاتی که مسبب آن افزایش نرخ ارز است رضایتی ندارند. استقبال از خرید طلا نیز بسیار کم است و خرید و فروشی هم که انجام می شود مربوط به کسانی است که مناسبت خاصی را پیش رو دارند و یا کسانی هستند که طلای آب شده خرید و فروش می کنند. در حال حاضر بازار خرید و فروش طلای آب‌شده غیرقانونی و زیرزمینی است و نمی‌توان آمار دقیقی از گردش مالی بازار به دست آورد اما باید گفت این بازار وجود دارد و خرید و فروش در آن رونق دارد. کلاهبرداران و دلالان طلا در شرایط فعلی به دلیل افزایش نرخ طلا و کم شدن قدرت خرید مردم وارد کار شده اند و در اماکن غیرقانونی و به صورت زیرزمینی خرید و فروش طلای آب شده را آغاز کرده اند و متاسفانه استقبال مردم هم بسیار زیاد است. در این اماکن طلای آب شده ای که در اغلب موارد عیار آن پایین تر استاندارد بازار است به خریدار فروخته می شود و به دلیل ماهیتی که طلا در آن حالت دارد نمی توان تشخیص داد که عیار طلای مذکور چند است. مردم با این تفکر که اجرت طلا پولی اضافه و زور است در بازار طلا از خرید مصنوعات طلا خودداری می کنند. متاسفانه امروز به دلیل افزایش قیمت طلا اجرت ها هم افزایش داشته و از طلا کمتر استقبال می شود.

نگاه مردم بابت پرداخت «اجرت ساخت» باید تغییر کند. نباید اینگونه تصور شود که این اجرت پولی اضافی است که طلاسازان از مردم می گیرند بلکه باید این نگاه را داشت که طلای ساخته شده شناسنامه دار است و حتی اگر نیم درصد ایراد داشته باشد، خریدار می تواند از طریق اتحادیه شکایت خود را پیگیری کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.