صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه
احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه

احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه

کسب و کار نیوز: یک اقتصاددان ترک از احتمال تشدید رکود اقتصادی ترکیه خبر داد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اینان دمیر- کارشناس مسائل اقتصادی در بانک “نامورا” ژاپن در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ، از اثرگذاری کاهش اخیر ارزش لیر در برابر دلار بر روی رشد سه ماهه دوم اقتصاد ترکیه خبر داده است. طبق اعلام مرکز آمار، تولیدات صنعتی ترکیه در سه ماهه منتهی به ماه فوریه به رشد ۲.۱ درصد دست یافت که به معنای پایان شش ماه رشد منفی این بخش بود با این حال تولید سالانه صنعتی در ماه مارس ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر لیر از آغاز امسال تاکنون حدود ۱۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است که در این بین، دستور دادگاه عالی این کشور برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول پس از شکست حزب حاکم و جنجال بین آنکارا و واشنگتن بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه و تهدید آمریکا به تحریم ترکیه، این کاهش ارزش پول ملی را تشدید کرده است.

دمیر افزود: از اواخر ماه مارس به بعد، نوسانات بازار و تنش‌های سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی سه ماهه دوم سال اثر منفی گذاشته است.

رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته به منفی سه درصد رسید و تورم در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت.

ترکیه با کاهش ارزش لیر و نرخ تورم بالا رو به رو است که می‌تواند بحران اقتصادی این کشور را تشدید کند. آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با ۹.۴ میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است و از سوی دیگر این کشور ۱۷۷ میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا ۱۲ ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.