صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / وجود مشکل حمل و نقل برای محصول چغندر در خوزستان
وجود مشکل حمل و نقل برای محصول چغندر در خوزستان

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش عنوان کرد:

وجود مشکل حمل و نقل برای محصول چغندر در خوزستان

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: برداشت این محصول معمولاً در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود اما متأسفانه امسال به دلیل مشکلاتی که در بحث حمل و نقل وجود دارد، شرایط برداشت برای کشاورزان دشوار شده است و این مساله می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, عبدالرحیم رحیمی‌نیا  با اشاره به اهمیت کشت چغندر قند در خوزستان اظهار کرد: سیاستگذاری کلان کشور و وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای آن است که برای خودکفایی کشور در بحث شکر، کشت چغندرقند پاییزه با توجه به کم بودن مصرف آب و حجم بالای تولید توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه خاستگاه تولید چغندرقند پاییزه استان خوزستان است، افزود: از سال ۹۲ کشت این محصول در استان آغاز و توسعه پیدا کرد. اکنون ۸ کارخانه قند در این زمینه فعال هستند و با کشاورزان استان قرارداد بسته اند و چغندرقند پاییزه کشاورزان را خریداری می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش تصریح کرد: با توجه به بحث تورمی که در اقتصاد به وجود آمده، هزینه‌های کشاورزان برای کاشت، داشت و برداشت این محصول استراتژیک بالا رفته است. همچنین تغییراتی که در شرایط آب و هوایی امسال به وجود آمد، باعث شد تا هزینه‌های کشاورزان افزایش پیدا کند.
رحیمی نیا عنوان کرد: با توجه به افزایش حجم بارندگی‌ها، نیاز به تغذیه این گیاه افزایش پیدا کرد و همچنین شاهد رشد بیماری‌های قارچی در مزارع چغندر بودیم. در این زمینه علاوه بر این موضوعات بارندگی‌ها باعث شد تا عملیات داشت در مزارع انجام نگیرد یا به سختی و با کیفیت پایین انجام شود.
وی ادامه داد: برداشت این محصول معمولاً در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود اما متأسفانه امسال به دلیل مشکلاتی که در بحث حمل و نقل وجود دارد، شرایط برداشت برای کشاورزان دشوار شده است و این مساله می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به دنبال داشته باشد.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با بیان اینکه کامیون برای حمل چغندرهای برداشت شده از مزارع استان به سمت کارخانه‌های قند وجود ندارد، گفت: با توجه به هزینه‌هایی که کشاورز برای تولید محصول خود انجام داده اما هنوز برداشتی از مزارع انجام نگرفته است. اکنون هوا نیز رو به گرم‌تر شدن است و این مساله باعث شده تا بوی گندیدگی برخی از مزارع چغندر به مشام برسد.
رحیمی نیا با بیان اینکه اگر شرایط به همین شکل باشد، بحران برای چغندرکاران به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: نگران معیشت کشاورزان هستیم و در این زمینه امیدواریم شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بتوانند نسبت به برداشت و سپس انتقال تولیدات خود به کارخانه‌های قند اقدام کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.