صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / نیازمند بازخوانی شاهنامه‌ هستیم
نیازمند بازخوانی شاهنامه‌ هستیم

مدیر کل ارشاد خراسان رضوی:

نیازمند بازخوانی شاهنامه‌ هستیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نیازمند بازخوانی شاهنامه هستیم، زیرا نیازمند توجه مجدد به اخلاق حکیمانه و اخلاق قهرمانانه هستیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, جعفر مروارید در مراسم اعطای نشان عالی فرهنگی و هنری فردوسی که در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: روز ملی فردوسی همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی در نظر گرفته شده زیرا در زمانه کنونی نیازمند هر دو هستیم.
وی ادامه داد: ما هم نیازمند فردوسی و هم تاکید و توسعه زبان فارسی هستیم؛ نیازمند فردوسی هستیم چون نیازمند حماسه هستیم. آثار حماسی فراوانی در طول تاریخ تدوین شده که یکی از معروفترین آثار اثر حماسی هومر است اما شاهنامه که اثر حماسی فردوسی است نه‌تنها بخاطر شکل حماسی آن بلکه بخاطر محتوای آن امروز مورد تکریم و تاکید قرار می گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شاهنامه به خوبی و با یک هارمونی متناسب عزت را در کنار خرد و غیرت را در کنار اخلاق قرار می‌دهد. هم از شادمانی‌های ایرانیان و هم از سوگواری‌ها سخن می‌گوید. شاهنامه چکیده تجربه‌های اخلاقی و حکمت عملی ایرانیان است؛ ایرانیانی که با الهام گرفتن از قرآن و عترت هویت ایرانی اسلامی خود را توسعه دادند. شاهنامه هویت ایرانی اسلامی ماست.
مروارید با تاکید بر اینکه نیازمند بازخوانی شاهنامه هستیم، زیرا نیازمند توجه مجدد به اخلاق حکیمانه و اخلاق قهرمانانه هستیم، گفت: ملت ایران در طول تاریخ معروف به ملتی بودند که حسن اخلاق را داشتند؛ اخلاق در عرصه‌های فردی خانواده و سیاست. ما نیازمند گفت‌وگو هستیم. شاهنامه به خوبی گفت‌وگو را به ما یاد می‌دهد. ما نیازمند گفت‌وگوی میان نسلی، بینا ادیانی و بینا فرهنگی هستیم. شاهنامه اتحاد زبان فارسی و توسعه مفاهیم اخلاقی را به ما یاد می‌دهد.
وی افزود: زبان فارسی را شاهنامه حفظ و احیا کرده. زبان فارسی زبان انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی است. تاکیدی که مقام معظم رهبری بر زبان فارسی دارند تاکید بر تمدن ایرانی است که از اسلام الهام گرفته است. ما اگر بخواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را معرفی کنیم در درجه اول باید زبان فارسی را معرفی کنیم. زبان فارسی در کنار شاهنامه آن چشم‌اندازی را تشکیل می‌دهد که در سطوح مختلف هنری و فرهنگی نیازمند معرفی آن هستیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: شاهنامه نه تنها در سطح نخبگانی تاثیرگذار است بلکه در سطح عمومی و سطح ادبیات عامه و معرفی رسومات متداول اجتماعی هم الهام بخش است.
امید روزی را داریم که فردوسی همانند مولوی در سطح نخبگانی، هنری و عمومی توسعه پیدا کند.
مروارید یادآور شد: خیلی خوشحالم که امسال روز پاسداشت زبان فارسی و فردوسی در خانه خودش یعنی در دانشگاه فردوسی درحال برگزاری است. دانشگاه و حوزه مأمن اصلی فرهنگ در جامعه ما هستند. امیدوارم کرسی شاهنامه پژوهی به همت خردسرای فردوسی یک کرسی بین‌المللی و در سطح عالی و فاخر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.