صفحه اصلی / سرخط خبرها / نمایش تمدن ایران و ۲۱ کشور دیگر در چین
نمایش تمدن ایران و ۲۱ کشور دیگر در چین

«شکوه تمدن‌های آسیا» را در چین ببینید

نمایش تمدن ایران و ۲۱ کشور دیگر در چین

«سنگ پی بنای داریوش هخامنشی» و ۱۴ اثر تاریخی دیگر از ایران، در کنار ۴۳۵ اثر تاریخی از کشورهای آسیایی در چین رونمایی شدند تا شکوه تمدن آسیا را به نمایش بگذارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, نمایشگاه «شکوه تمدن آسیایی» دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن اصلی موزه ملی چین در پکن و با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری چین، سفرای کشورها، مقامات سیاسی فرهنگی و محمد کشاورززاده – سفیر ایران در چین- گشایش یافت.
جبرییل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در آئین افتتاح این نمایشگاه به معرفی لوح یادبود «پی بنای کاخ آپادانای شوش» از داریوش اول پرداخت و در ادامه از ۲۲ ایالت تحت قلمرو هخامنشی نام برد و توضیحاتی پیرامون اولین امپراطوری جهان باستان داد.
وی با نمایش نقشه‌ای، این قلمرو را از گوشه چین تا یونان معرفی کرد و در ادامه ۲۲ ایالت تحت فرمانروایی داریوش با ۲۲ کشور شرکت کننده در این نمایشگاه را تقارن جالبی خواند.
او در ادامه چینی‌های آبی – سفید بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را که مهمور به مهر شاه عباس هستند را شاهدی مستدل بر روابط گسترده تجاری فرهنگی ایران و چین معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در زمان آغاز آئین گشایش این نمایشگاه، بعد از صحبت‌های وزیر فرهنگ وگردشگری این کشور و معاون وزیر فرهنگ و هنرهای زیبای کامبوج به نمایندگی از سایر کشورهای آسیایی این نمایشگاه افتتاح شد، همچنین ۱۴ کشور در سطح سفرا از کشورهای آسیایی در کنار وزیر فرهنگ و گردشگری، مدیر موزه ملی چین و نماینده یونسکو در چین و محمد کشاورززاده – سفیر ایران در جمهوری خلق چین – به احترام تمدن آسیایی به صورت نمادین در کنار تریبون ایستادند.
همچنین براساس برنامه تدوینی، نمایندگان موزه‌های شرکت کننده در کنار ویترین آثار خود به معرفی یک اثر منتخب برای وزیر فرهنگ و گردشگری چین و هیئت همراه وی در زمان دو تا سه دقیقه پرداختند.
در نمایشگاه «شکوه تمدن‌های آسیایی» ۲۲ کشور آسیایی با انتخاب ده تا بیست اثر تاریخی فرهنگی از سرزمین مادری خود، تلاش کردند تصویری قابل توجه از روابط فرامنطقه‌ای و فرهنگی خود از طریق یافته‌های باستان‌شناسی، آثار هنری و همچنین ارتباط با سرزمین چین به ویژه در امتداد جاده ابریشم ارائه دهند.
برای هرکدام از کشورهای شرکت‌کننده یک یا دو ویترین مستقل در نظر گرفته شده و از هر کشور نیز یک اثر برای گالری جاده ابریشم انتخاب شده است.
همچنین چیدمان آثار کشورها به ترتیب حروف الفبایی انجام شده که با کشور افغانستان آغاز و گالری آخر به آثار هنری معاصر چین اختصاص دارد.
در این نمایشگاه افغانستان، ایران، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن‌، تاجیکستان‌، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان‌، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور، لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر نیز به عنوان دو کشور مهمان از قاره‌های اروپا و آفریقا با آثاری مرتبط شرکت دارند.
در تابلوی ورودی نمایشگاه قاره آسیا این توصیف قرار داده شده است: «آسیا مکانی است که در آن خورشید طلوع می‌کند، با بزرگترین گستره جغرافیایی و بیشترین جمعیت ۰ بزرگترین تنوع قومی در جهان را داراست و محل تولد مهم‌ترین تمدن‌های باستانی، ازجمله بین النهرین، هند، چین و… است که در کنار حوضه رودهای بزرگ شکل گرفته‌اند. هنگامی که روابط انسان با طبیعت و انسان‌ها درجوامع را بررسی کنیم متوجه تمدن عمیق و متنوعی می‌شویم که محصول مشترک کشورها و مناطق قاره پهناور آسیاست.»
از نمونه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، می‌توان به سنگ پی بنای داریوش هخامنشی به عنوان قدیمی‌ترین اثر اشاره کرد، «ریتون سفالی» دماوند از دوره اشکانیان، «سردیس گچی حاجی‌آباد» فارس، «چینی‌های آبی سفید» از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی و «کره برنجی» به عنوان ابزار ستاره‌شناسی از دوره سلجوقی اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.