صفحه اصلی / اسلایدر / ماراتن قیمتی میوه های دستچین
ماراتن قیمتی میوه های دستچین

خرید و فروش چند باره واسطه ها بازار میوه را بهم ریخته است

ماراتن قیمتی میوه های دستچین

در حالی که میادین میوه و تره بار باید میوه را به حداقل قیمت و با توجه به اعلام ستاد تنظیم بازار بفروشند اما در حال حاضر قیمت هر کیلو توت فرنگی در میادین تره بار به 13 هزار تومان رسیده که نارضایتی مردم را از عملکرد این میادین داشته است. میادین میوه و تره بار و بنکداری برای این بود که کشاورز و تولید‌کننده بدون واسطه دسترنج خود را عرضه کرده تا سهم دسترنج خود را دریافت کنند و مصرف‌کننده هم بدون واسطه مواد مورد نیاز خود را تهیه نماید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما، چون برخی سود خود را در توزیع آن دیدند، آن را مصادره کردند و دست به ایجاد واسطه‌ها زدند و نام آن‌ها را دلالان گذاشتند. دلالان میوه، مدت‌های زیادی است که در میدان مرکزی میوه و تره بار فعال بوده و تلاش دارند تا هر روز نرخ گذاری دلخواهی را بر قیمت روز میوه و تره بار داشته باشند. برخی شاهدان عینی مدعی‌اند که این دلالان به طور آشکار جلو غرفه توزیع در میادین فعالند. این در شرایطی است که طی هفته‌های گذشته برخورد‌های متعددی از سوی اتاق اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت گرفته و قرار بر این بود که بساط این واسطه‌ها برچیده شود.

فعالان بازار میوه بر این اعتقادند که طی بیش از یک سال اخیر مواردی چون تحریم، سرما، عدم برنامه‌ریزی، صادرات بی‌ضابطه، احتکار، دلال‌بازی و ناتوانی مدیران جهت تنظیم بازار علت گرانی میوه و صیفی‌جات عنوان شده است، این در حالی است که با گشوده شدن پنجره‌های جدید جهت صادرات محصولات کشاورزی بیم آن می‌رود که ضمن افزایش قیمت محصولات کشاورزی در داخل کشور، زمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی آب بر در کشور نیز ایجاد شود و به نوعی بحران آب در کشور بیش از پیش بغرنج‌تر شود. از این رو به نظر می‌رسد که به دلیل شکنندگى ساختارى و بى‌برنامگى بازار، ممکن است که صادرات بدون برنامه باعث آشفتگى بازار داخلى شود، اما اگر برنامه‌ریزى صحیح وجود داشته باشد ارز زیادى نصیب کشور خواهد شد.

گرایش به سمت خرید دانه ای میوه

علیرضا شمس، فعال بازار میوه

دلالان در میادین مرکزی میوه و تره بار با خرید و فروش چند باره میوه باعث افزایش قیمت آن شده اند و اگر همین رویه ادامه یابد بزودی شاهد حذف برخی میوه ها از سبد خرید اقشار مردم بود. توت فرنگی، آناناس، موز، گوجه سبز و بسیاری از میوه های دیگر به دلایل مختلف به میوه های لوکس و گران قمیت تبدیل شده اند قیمت های بالایی دارند. البته در بازار میوه این روزها میوه های دیگر هم اگر بنا به دستچینی و انتخاب باشد با قیمت های بالایی فروخته می وشند. دلالان و واسطه ها این روزها در میادین میوه و تره بار فعالیت می کنند و وانت ها و کامیون های کوچک برای خارج کردن میوه ها و فروش آن به قیمت های بالاتر در بازار فعالیت دارند. در میادین میوه و تره بار روش به این شکل است که مشتری هر میوه ای که بخواهد از سبد و محل مربوطه برمی دارد و دستچین و غیردستچین وجود ندارد اما در برخی میادین شاهد افزایش قیمت میوه های دستچین هستیم. در بازار میوه رویه متفاوت است و برای میوه دستچین از همان ابتدا قوانین دیگری وجود داشت. با دستچین شدن میوه قیمت آن بالاتر می رود اما این روزها قیمت میوه های دستچین متفاوت است.

این موضوع شاید ربطی به افزایش نرخ ارز نداشته باشد اما کم و بیش از آن تاثیر گرفته است. برخی از این دلالان با خرید و فروش چندباره میوه ها آن ها را برای فروش به مرزها می رسانند و همانطور که در رابطه با سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی شاهد بودیم این اتفاق برای میوه های لوکس نیز می افتد. متاسفانه در شرایطی قرار داریم که گرانی میوه ها موجب دور از دسترس شدن آن برای مردم شده است.

امروز در بازار میوه خریداران به سمت خرید دانه ای و به تعداد اعضای خانواده گرایش دارند و خرید کیلویی میوه و صیفی جات کمتر شده است. به هر ترتیب ملاک در زمینه نرخ میوه، فاکتور مغازه دار به همراه سود متعارف و درصد قانونی پیش بینی شده است و اگر بر خلاف این باشد باید با تخلفات برخورد شود که مناسفانه عدم نظارت بر بازار موجب شده تا فروشندگان هر قیمتی که خواسته اند اعلام کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.