صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / اعلام آمادگی برای واگذاری تولید داروهای بیوتکنولوژی به صنایع بزرگ
اعلام آمادگی برای واگذاری تولید داروهای بیوتکنولوژی به صنایع بزرگ

دبیر ستاد زیست فناوری مطرح کرد:

اعلام آمادگی برای واگذاری تولید داروهای بیوتکنولوژی به صنایع بزرگ

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در کشور گفت: ما آماده هستیم که تولید صنعتی داروهای بیوتکنولوژی را به شرکت‌ها و صنایع بزرگ واگذار کنیم. زیست فناوری یا بیوتکنولوژی علمی نوین است که در قرن بیستم رشد چشمگیر آن سبب شده که زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهد. این فناوری که مبتنی بر زیست شناسی است به‌طور روزافزون در صنایع مختلف همچون داروسازی، علوم غذایی، پزشکی و کشاورزی کاربرد پیدا کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، امروزه فراورده‌های مختلفی در زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند که حاصل به کارگیری دانش زیست فناوری و به خصوص فناوری تولید فراورده‌های نوترکیب است. محصولات نوترکیب که با دستکاری‌های ژنتیک و تغییرات DNA در موجودات مختلف همراه است موجب تحول عظیمی در تنوع فراورده‌های دارویی مورد مصرف شده‌است.فراورده‌های دارویی نوترکیب مولکول‌هایی با وزن مولکولی بالا هستند و عملکرد آن‌ها راندمان بالاتری نسبت به مولکول‌های داروهای شیمیایی دارد زیرا مولکول‌هایی هستند از جنس طبیعت. مواد اولیه دارویی، واکسن‌های نوترکیب و سیستم‌های نوین دارو رسانی و ژن رسانی با هدف دارو درمانی و ژن درمانی از جمله محصولات در حوزه نوترکیب به شمار می‌روند.

در کشور ما محققان توانسته اند از علم زیست شناسی در تولید داروهای نوترکیب بهره ببرند. بر اساس آمار مسئولان حوزه زیست فناوری، در حال حاضر ۲۲ داروی بیوتکنولوژی در بازار موجود هستند. همچنین داروهای نوترکیب دیگری در دست تولید هستند اما در این میان مشکلاتی همواره بر سر راه وجود دارد که دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به برخی از آنها اشاره کرده است. دکتر مصطفی قانعی با اشاره به ضعف تولید دارو در کشور از جمله داروهای بیوتکنولوژی اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما در کشور این است که تعداد کارخانه تولید کننده صنعتی برای دارو کم هستند که برای رفع این مشکل باید زیرساخت‌هایی به وجود بیاید.دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ما در فناوری تولید دارو به خوبی پیشرفت کرده ایم خاطر نشان کرد: ما آماده هستیم که تولید صنعتی داروهای بیوتکنولوژی را به شرکت‌ها و صنایع بزرگ واگذار کنیم تا شاهد این باشیم که داروهای نوترکیب ساخته دست محققان کشور به بازار وارد شوند و از این طریق بتوانیم ارزش افزوده داشته باشیم.

وی با بیان پیشنهادی برای رفع مشکل نداشتن کارخانه بزرگ برای تولید دارو در کشور گفت: پیشنهاداتی مبنی بر ورود صندوق نوآوری و شکوفایی برای رفع این مشکل شده است تا داروی‌های زیست فناوری تولید و به بازار برسد.قانعی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند در سود تولید دارو سهیم شود اما می‌تواند به عنوان یک زیرساخت برای تولید داروهای نوترکیب به میدان آید، گفت: امیدواریم که این معضل حل شود و بتوانیم داروهای بیوتکنولوژی را به تولید صنعتی برسانیم.دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تاکید کرد: ما آماده هستیم که تولید صنعتی داروی بیوتکنولوژی را به شرکتهای بزرگ واگذار کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.