صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تامین مالی مشتریان محصولات دانش بنیان
تامین مالی مشتریان محصولات دانش بنیان

توسعه بازار کسب و کارهای نوین در دستور کار قرار گرفت

تامین مالی مشتریان محصولات دانش بنیان

حدود 10 هزار شرکت در حوزه فناوری و نوآوری در کشور فعال هستند که از این تعداد 6 هزار و 500 شرکت، واحد و مؤسسه دانش‌بنیان در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناری مستقر هستند و از این تعداد یک هزار و 350 شرکت مجوز دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما با توجه به آمار ارایه شده شرکت های دانش بنیان هنوز در بازاریابی و پیدا کردن مشتریان و خریداران محصولات خود مشکلات بسیار دارند و ضرورت دارد در این راه پر از مانع حمایت جدی وجود داشته باشد. معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این باره معتقد است که امروز عمده مشکل شرکت‌های دانش بنیان مشکل بازار است که بخشی از مشکلات به خود جوانان برمی‌گردد؛ چرا که ایده ندارند و محصول را تجاری نمی‌کنند و بخش دیگری از مشکل نیز سنگ اندازی برخی از دستگاه‌های اجرایی است. اما در همین رابطه رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به خریداران شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مالی ارزان قیمت می‌دهیم تا توسعه بازار شرکت‌ها را فراهم کنیم. محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری چه برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داشته است؛ اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال‌های قبل برنامه‌های ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و دارد، اما مهمترین برنامه این معاونت برای سال ۹۸ توسعه بازار این شرکت‌ها است.

صاحبکار در خصوص نحوه توسعه بازار این شرکت‌ها افزود: توسعه بازار از طریق شبکه سازی بین شرکت‌ها و احصاء نیاز‌هایی که در فضای صنعت و جامعه در کشور وجود دارند و ارائه آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان پذیر است. رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی فناوری ادامه داد: در همین راستا ما برنامه‌های متعددی برای تامین مالی خریداران در نظر گرفته‌ایم، در واقع ما به خریداران شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مالی ارزان قیمت می‌دهیم تا تحریک شده و از شرکت‌های دانش بنیان خرید نمایند. وی در خصوص واسطه‌های تبادل نیز تصریح کرد: واسطه‌های تبادل یکسری مجموعه‌هایی هستند که بین مجموعه خریدار و مجموعه تولید کننده ارتباط برقرار می‌کنند و ما برای حمایت از این گروه‌ها برنامه‌های مختلفی داریم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان از آن‌ها حمایت کنیم. وزیر بهداشت با اشاره به ضعف بازاریابی در شرکت های دانش بنیان، گفت: این شرکت ها باید برای بازاریابی مورد حمایت قرار گیرند و در کنار این شرکت ها، مجموعه هایی به عنوان مشاور، فعالیت کنند. بارها در بازدیدهایی که از استان ها داشتیم، تاکید داشتم که حتما در کنار شرکت های دانش بنیان، شرکت های مشاور در حوزه بازاریابی و صادرات فعالیت داشته باشد.

شرکت دانش بنیان با داشتن مشتری و خریدار محصول معنا پیدا می کند

فرید مر، پژوهشگر

تمام شرکت های دانش بنیانی که در ابتدای راه اندازی و تاسیس هستند باید بدانند که در وهله اول باید نیاز بازار را پیدا کنند و بدون مطالعه و پژوهش اقدام به راه اندازی شرکتی نکنند. چراکه شرکت دانش بنیان با وجود داشتن مشتری و خریدار پیش از تولید و ارایه محصول و با خدمت معنا پیدا می کند. هم چنین این شرکت ها باید برای پیدا کردن بازار و مشتری مورد نیاز خود تیم بازاریابی قوی داشته باشند و تمام شرکت محدود به تیم تاسیس کننده و تولید محصول نمی شود. محصولات و خدماتی که تولید و ارایه می شوند باید در نهایت فروخته شوند و اگر مشتری مورد نظر وجود نداشته باشد اصل شرکت زیر سوال خواهد رفت.

امروز یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در مراکز فناوری تولید محصولات با بازاریابی اندک است که تاکنون به این مهم توجه چندانی نداشته ایم اما باشد تا بعد از این بتوانیم با توجه به مشتریان و خریداران و ارایه مشوق ها بازار محصولات شرکت ها را توسعه دهیم. از بازار داخل می توان به بازارهای خارجی دست پیدا کرد. اگر توسعه بازار داخل با موفقیت انجام شود در بازاریابی بین المللی هم موفق خواهیم شد. مشوق ها و تسهیلات می تواند راهگشای این مشکل باشد. به طور کلی اصل دانش بینان و استارت آپ ارزآوری و ثروت آفرینی است و معنای این کسب و کارها با مشتری و خریدار کامل می شود. دانش بنیان و استارت‌آپ نباید در بازار داخلی محدود شود چراکه بسیاری از محصولات دانش‌بنیان ها در بازارهای بین المللی مشتری دارد. برای رسیدن به این مهم و بازارسازی بین‌المللی می‌توان از ظرفیت متخصصان و محققان غیرمقیم نیز بهره برد و دانش آنها را به کشور انتقال داد.

نتیجه اینکه شرکت های دانش بنیان مسوول خلق محصول و یا خدمتی می شوند که درنهایت باید به دست مشتری برسد. اگر سرمایه گذاری ها و تلاش هایی که قرار است یک ایده را به یک محصول تبدیل کند بدون نتیجه باشد و اگر محصول و خدمت تولید شده تقاضا نداشته باشد این سؤال مطرح می شود که اصلاً چرا تولید شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.