صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه سنگین تامین مواد اولیه تولید
هزینه سنگین تامین مواد اولیه تولید

«کسب و کار» بررسی می‌کند

هزینه سنگین تامین مواد اولیه تولید

افزایش قیمت ارز واردات خیلی از کالاها و حتی قاچاق آن را خارج از صرفه کرده، به همین دلیل کارشناسان معتقدند این امر یک فرصت طلایی برای تولید داخل ایجاد می‌کند که باید از آن استفاده کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت ارز واردات خیلی از کالاها و حتی قاچاق آن را خارج از صرفه کرد، به همین دلیل کارشناسان معتقدند این امر یک فرصت طلایی برای تولید داخل ایجاد می‌کند که باید از آن استفاده کرد.

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد که ایران تا پایان بهمن ماه ۲۸.۹۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار از کشورهای مختلف کالا وارد کرده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۹۶، از نظر وزنی ۱۷.۴۳ و از نظر ارزشی ۲۱.۴۷ درصد کاهش یافته است. همچنین برخی صحبت ها حکایت از کاهش میزان قاچاق در کشور دارد که از جمله آن کاهش شدید قاچاق لوازم خانگی و پوشاک است. این امر به تبع تولیدکنندگان داخلی را باید به تحرک بیشتری برای تامین بازار داخلی وادارد.

موضوع قاچاق و واردات بی رویه همواره به عنوان نکته اعتراضی فعالان اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان مطرح بوده است. البته کشش بازار داخلی به سمت این تولیدات به دلیل قیمت‌های پایین و همچنین گاها کیفیت مناسب‌تر عاملی در ترجیح کالای خارجی بر داخلی بوده است. اما افزایش نرخ دلار دقیقا موضوع را برعکس کرد. حالا هم کالای خارجی برای بازار داخلی بسیار گران تمام می‌شود و هم واردکنندگان انگیزه آنچنانی برای واردات آن ندارند. البته بازار کالای خارجی کماکان برای کسانی که قدرت خرید این کالا را داشته و البته کیفیت کالا را مد نظر دارند، جذاب است.

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی

خروج رقبای خارجی تولید

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و سودای دسترسی به سود آن در میان تولیدکنندگان، رقابتی شدید در میان آنها برای صادرات شکل گرفته است.  به همین دلیل تمایل به صادرات بیشتر از واردات شده است. صادرکننده تلاش می‌کند با صدور کالا حتی از مجاری غیرقانونی هم که شده منابع ارزی به دست بیاورد. اما اینکه تولیدکننده با کاهش ارزش پول ملی انگیز‌ ای برای تامین بازار داخلی دارد یا نه؟ جای بررسی دارد. طبیعتا بر اساس نوع تولید، پاسخ به این سوال متفاوت خواهد بود. برخی از کالاهای داخلی که توان صادراتی ندارد، به سمت بازار داخل روی پیدا می‌کند و تولیدکننده از طریق بازار داخلی به سود می‌رسد. اما مسئله اینجاست که تولید در شرایط فعلی هم  از جانب عرضه و هم تقاضا با محدودیت‌هایی روبرو است. مسئله تولیدکنندگان در موضوع عرضه این است که مواد اولیه به سختی فراهم می‌شود و هزینه سنگینی دارد. از سوی دیگر بازار داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به شدت راکد شده است. بنابراین حتی اگر تولیدکننده با نیت جذب مشتری بخواهد قیمت‌ها را پایین بکشاند، به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید، شدنی نیست. مگر آنکه تولیدکننده داخلی با داخلی سازی مواد اولیه کمبودها را جبران کند که کاری زمان‌بر است و یا از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده کند. با این وجود باید تاکید کرد که در حال حاضر کاهش واردات و قاچاق رقبای خارجی را از کشور خارج کرده و قدرت رقابت بیشتری به تولیدکننده بخشیده است که از آن در شرایط کنونی و با وجود به حاشیه رفتن برخی از کسب و کارها، تنها تولیدکنندگان تواناتر و قوی‌تر بهره می‌گیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.