صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی؛ پایان اتحاد با برخی متحدان
معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی؛ پایان اتحاد با برخی متحدان

/گزارش/

معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی؛ پایان اتحاد با برخی متحدان

روزنامه نیوریورک تایمز در گزارشی نوشت که معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، باعث به خطر افتادن اتحاد با برخی متحدانش می‌شود.

تظاهرات اخوانی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در کویت اخوان‌المسلمین به طور شفاهی طرفدار آمریکا است. در عراق حزب سیاسی اخوان‌المسلمین از روند سیاسی مورد حمایت آمریکا طرفداری می‌کند. اما پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی سوالی ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه او با این اقدام چه کسی را مورد هدف قرار می‌دهد.

این سازمان اسلامی در مصر در سال ۱۹۲۸ تأسیس شد و هزاران گروه سیاسی و یا اجتماعی وابسته به این جنبش در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از انجمن‌ها و گروه‌ها در اروپا و آمریکایی شمالی حضور دارند و حتی در در کشور های متحد آمریکا مانند مراکش و اندونزی احزاب سیاسی وابسته به این گروه فعالیت می‌کنند. اگرچه بیشتر احزاب وابسته به اخوان‌المسلمین به طور آشکار منتقد سیاست خارجی آمریکا هستند اما دست کم در کویت، عراق و یمن حامی اهداف آمریکا هستند. بر همین اساس وارد کردن اخوان‌المسلمین در لیست گروه‌های تروریستی تنها برای برخی از متحدان آمریکا مانند مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که این گروه را تهدیدی برای ثبات کشورشان می‌بینند، خوشایند است. اما همین اقدام می‌تواند اتحاد با برخی از شرکا از جمله، ترکیه، قطر و اردن را به خطر اندازند.

کارشناسان بر این باورند که این اقدام می‌تواند آمریکا را وارد یک دشمنی جدید کند.

کریستین کوتز اولریشزن، کارشناس مؤسسه باکر در دانشگاه رایس هیوستن آمریکا اعلام کرد: با چنین اقدامی یک جنگ سرد جدید در منطقه ایجاد می‌شود. تمام شرکای نزدیک آمریکا مجبور می‌شوند در جبهه‌های جدید قرار گیرند.

قراردادن گروه اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی باعث ممنوعیت ورود اعضای این گروه به آمریکا می‌شود، در واقع هر کسی که از این گروه حمایت کرده و یا ارتباطی داشته باشد از کشور اخراج می‌شود.

ابراهیم منیر که یکی از چهره‌های شاخص اخوان‌المسلمین در مصر بوده و بعد از سرکوبهای شدید دولت مصر علیه اخوان‌المسلمین به لندن رفته است، می‌گوید: اخوان‌المسلمین یک سازمان نیست بلکه یک ایده فرامرزی است.

وی ادامه می‌دهد: ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با اخوان‌المسلمین همانند دیواری که می‌خواهد در مرز با مکزیک بسازد رفتار کند اما شما نمی‌توانید در مقابل یک ایده و یا تفکر دیوار بسازید.

البته در اخوان‌المسلمین و ایده اصلی آن ابهاماتی وجود دارد که همین مسئله باعث می‌شود تعابیر مختلفی از این تفکر در گروه‌های مختلف در سراسر جهان وجود داشته باشد.

براساس قانون آمریکا زمانی می‌توان یک سازمانی را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرد که خشونت مستقیمی علیه منافع ملی آمریکا انجام دهد. اما هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که اخوان‌المسلمین مصر چنین کاری انجام داده باشد.

البته ممکن است برخی از گروه‌های وابسته به اخوان‌المسلمین مانند حماس علیه آمریکا تهدید محسوب شوند اما آمریکا در حال حاضر این گروه را تحریم کرده است.

اگر این پیشنهاد عملی شود، برای اولین بار آمریکا یک جنبش عمومی محبوب را که میلیون‌ها طرفدار در میان جهان اسلام دارد، در لیست گروه تروریستی قرار می‌دهد. در حالی که در گذشته تنها گروه‌های کوچک و سری همانند القاعده در این لیست قرار گرفته بودند.

در میان متحدان آمریکا حزب حاکم ترکیه از نظر ایدولوژیکی به اخوان‌المسلمین بسیار نزدیک است.

در اردن پادشاه عبدالله نیز به یک حزب وابسته به اخوان‌المسلمین نزدیک بوده و در قطر نیز این گروه بسیار فعال است.

همچنین کشورهایی مانند بحرین، مراکش، تونس، اندونزی، مالزی و کنیا که متحد آمریکا هستند همگی احزاب سیاسی دارای ریشه‌های اخوان‌المسلمین را به رسمیت شناخته‌اند. در حال حاضر این احزاب و دولتها در برابر پیشنهاد ترامپ سکوت کرده‌اند.

البته یکی از دلایل این سکوت آن است که آنها نمی‌خواهند در جبهه مقابل با کاخ سفید قرار گیرند و تنشها افزایش یابد.

در ترکیه یاسین آکتای، سیاستمدار نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یادداشتی در روزنامه‌ای اعلام کرد: پیشنهاد تحریم اخوان‌المسلمین می‌تواند باعث کاهش بیشتر اعتبار آمریکا شود. این اقدام حتی این تلقی را می‌تواند ایجاد کند که این جنگ نه تنها علیه این سازمان نیست بلکه علیه اسلام است.

در اردن یک حزب سیاسی دارای تفکر اخوان‌المسلمین ۱۶ کرسی در پارلمان دارد. پادشاه اردن در برابر درخواستهای عربستان سعودی و امارات مبنی بر معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی مقاومت کرده است.

عامر سبیله، تحلیل گر سیاسی در امان اعلام کرد: اقدام آمریکایی‌ها اردن را در مقابله مستقیم در برابر آمریکا قرار می‌دهد.

همچنین در بحرین که میزبان بزرگترین پایگاه دریایی آمریکا است، حزب اخوان‌المسلمین یکی از احزاب حامی پادشاهی این کشور است.

برخی از کارشناسان در واشنگتن اعلام می‌کنند که احزاب اخوان‌المسلمین همگی در جنبشها و گروه‌های سیاسی پارلمانی غیر خشونت آمیز حضور دارند و اعلام اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی می‌تواند پیام بدی به جوانان منطقه بدهد.

میشل دون، تحلیلگر مؤسسه کارنگی می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که هیچ اقدامی به اندازه این اقدام ترامپ بتواند تمام تلاشی را که ما برای تشویق جوانان می‌کنیم که از خشونت دوری کرده و به مسیرهای صلح آمیز بازگردند، خراب کند.

اما به طور کلی، در طول بیش از ۹۰ سال تاریخ این حزب، این سازمان همواره تحت فشار از سوی دولت مصر بوده است.

منیر که از جوانی به اخوان‌المسلمین در مصر پیوسته است، ۱۶ سال به خاطر سرکوبهای جمال عبدالناصر، رئیس جمهور وقت مصر در زندان بود.

اکنون اخوان‌المسلمین مصر نیز با سرکوب از سوی عبدالفتاح سیسی مواجه است. او توانست پس از یک کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ و سرنگونی دولت محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر بر سر کار بیاید. او ده‌ها هزاران نفر از حامیان اخوان‌المسلمین را به زندان انداخت و هزاران نفر را کشت.

منیر می‌گوید: اکنون هدف اصلی این گروه تأمین حمایت برای خانواده‌های کشته شدگان و یا زندانیان است.

وی می‌گوید: تنها هفت سال پیش یکی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا درباره آینده دموکراتیک مصر ۴۰ دقیقه گفت‌وگو کرد.

منیر می‌گوید: بسیار تعجب آور است. این مقام عصام حداد، مشاور امینت ملی وقت مصر و یکی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین بود که اکنون به مدت شش سال به خاطر جرایم سیاسی در زندان است.

او ادامه می‌دهد: عصام حداد برای گفت‌وگو به کاخ سفید رفته بود؛ آیا این یک بازی است؟!

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.