صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بانوی ایرانی جاودان در تاریخ ریاضیات و سالروزی که شادی‌بخش است
بانوی ایرانی جاودان در تاریخ ریاضیات و سالروزی که شادی‌بخش است

به بهانه سالروز تولد "مریم میرزاخانی" و "روز جهانی زنان در ریاضیات"؛

بانوی ایرانی جاودان در تاریخ ریاضیات و سالروزی که شادی‌بخش است

فردا (۲۲ اردیبهشت) سالروز تولد ریاضیدان فقید "مریم میرزاخانی" است که روز جهانی "زنان در ریاضیات" نام گرفته است. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و نخستین زنی که موفق به دریافت مدال فیلدز اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) در سال ۲۰۱۴ شده بود، ۴۲ سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد و در سن ۴۰ سالگی پس از ۴ سال مبارزه‌ با بیماری سرطان، از دنیا رفت؛ اما نام او در تاریخ ریاضیات جاودانه شد.

روز جهانی زنان در ریاضیات

به گزارش کسب و کار نیوز، مدال فیلدز یا نشان فیلدز جایزه‌ای است که از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یک بار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی “جان چارلز فیلدز” در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود. مرحوم “مریم میرزاخانی”، نخستین ایرانی و نخستین زن دریافت‌کننده این نشان (معادل جایزه نوبل در ریاضی) در تاریخ ۷۸ ساله آن است که این جایزه را در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) و همزمان با افتتاحیه کنگره بین‌المللی ریاضیدانان در سئول کره جنوبی دریافت کرد.

بعد از میرزاخانی، “کوچر بیرکار” تبعه کرد ایرانی ساکن بریتانیا نیز دومین فرد ایرانی بود که موفق شد این نشان را در دور بعدی اتحادیه جهانی ریاضی (ریو دوژانیرو، ۲۰۱۸) از آن خود کند.

اولین “گرامیداشت روز زنان در ریاضیات”، فردا ۲۲ اردیبهشت همزمان با سالروز تولد “مریم میرزاخانی” و روز جهانی “زنان در ریاضیات” در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی از ساعت ۱۸ تا ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.