صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / سود شیرینی که با شایعات تلخ می‌شود
سود شیرینی که با شایعات تلخ می‌شود

سود شیرینی که با شایعات تلخ می‌شود

با وجود مزایایی که گرده افشانی زنبور عسل برای محصولات و گیاهان باغی دارد، بسیاری از باغداران به اشتباه تصور می‌کنند زنبورها باعث انتقال بیماری به باغات آنان می‌شود، در حالی که این تصور بسیار اشتباه است چرا که گرده افشانی زنبور در باغات تنها فایده به همراه دارد و آسیب زننده نیست.

کلزا - زنبور عسل

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: بالغ بر ۲۵ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۶۷ تن عسل، ۱۱۰ کیلو ژله رویال و بالغ بر ۲۸۰۰ کیلوگرم موم تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برداشت عسل از تیرماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: در شرایط امسال که بارندگی‌ها خوب بوده است، زنبورها ابتدا اقدام به قوی‌سازی کندوی خود و تولید مثل می‌کنند و سپس به سمت تولید می‌رزوند، به همین دلیل تولید به تعویق می‌افتد.

اشرفی گل با اشاره به وجود ۶۴۵ بهره بردار و ۶۴۵ زنبورستان در استان، اظهار کرد: شهرستان بیرجند با ۱۲ هزار کلونی بیشترین کلونی را در سطح استان دارد.

وی ادامه داد: شهرستان خوسف با ۳۱۰۰ کلونی و شهرستان فردوس با ۲۱۰۰ کلونی زنبور عسل در رده‌های بعدی قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به درآمد خوب پرورش زنبور عسل، افزود: به دنبال توسعه این صنعت در استان هستیم و به همین منظور برای افرادی که بخواهند این کار را آغاز کنند، تسهیلات بانکی خوبی در نظر گرفته‌ایم.

اشرفی گل ادامه داد: بعد از احراز شرایط مورد نظر، به افراد تسهیلات می‌دهیم و پس از چند ماه زنبورداری و در صورت تصمیم برای ادامه کار تسهیلات می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در تیرماه هر سال سرشماری از زنبورستان‌ها از طریق جهاد کشاورزی انجام و در سامانه ثبت می‌شود، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ درصد در برداشت عسل رشد داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به شبهات ایجاد شده در مورد مضرات پرورش زنبور عسل در باغات، اظهار کرد: زنبور موجب انتقال بیماری به باغات نمی‌شود.

اشرفی گل یادآور شد: در بسیاری از مناطق از زنبوردار دعوت می‌شود تا گرده افشانی را در باغات انجام دهند چراکه این امر باعث کیفیت بیشتر محصولات می‌شود.

نباید از نظر دور داشت که اگر به کشاورزان و باغداران آموزش‌های لازم در خصوص مزایای پرورش زنبور عسل در باغات داده شود، این شبهات و نگرانی‌ها حل خواهد شد، نگرانی‌هایی که بی اساس بوده چراکه جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان خبره از وارد آمدن هرگونه آسیب به باغات جلوگیری می‌کند.

تهیه و تنظیم از زهرا حمیدی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.