صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / دیاکوحسینی: ایران به دنبال بستن درهای دیپلماسی نیست

با اشاره به اقدام متقابل ایران

دیاکوحسینی: ایران به دنبال بستن درهای دیپلماسی نیست

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که فرصت ایران برای درخواستی که انتظار دارد معقول و منطقی است، تاکید کرد: خروج از برجام یا ماندن در برجام برای ایران یک مساله کلیدی نیست، در واقع ایران به دنبال فروپاشی برجام یا افزایش تنش نیست.

دیاکو حسینی

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم اخیر ایران در کاهش تعهدات خود نسبت به اجرای برجام و مشخص کردن زمان در این زمینه برای اقدام کشورهای اروپایی جهت انجام تعهدات‌شان در برجام اظهار کرد: آنچه از طرف ایران مشخصا اعلام شد، این است اگر آن‌ها قدم اول ایران را جدی نگیرند با تبعات بعدی مواجه خواهند شد  که یکی از آن‌ها را  دکتر روحانی اشاره کرد، در عین حال قدم‌های دیگری هم طراحی شده که در آینده چه کارهایی را می‌توان انجام داد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این روندی که از امروز شروع شده، می‌تواند به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای منجر شود و آن‌ها باید این پیام را از طریق اقدام امروز دریافت کرده باشند.

فرصت ایران کاملا یک فرصت معقول و منطقی است

این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل درباره فرصت ۶۰ روزه ایران برای طرف‌های مقابل تصریح کرد: این فرصت ‌برای درخواستی که ایران انتظار دارد، کاملا فرصت معقول و منطقی است و در کمتر از آن زمان هم اگر اراده‌ای  برای انجام تعهدات داشته باشند، می‌توانند به آن سمت حرکت کنند.

حسینی درباره این‌که در صورت عدم انجام تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی آیا می‌تواند منجر به خروج از برجام شود؟ گفت:‌ این یک فرضیه غلط است که از طرف اروپا و آمریکا مطرح شده که ایران تحت هر شرایطی در برجام می‌ماند، لذا همین فرضیه نادرست باعث شده تلاش زیادی را برای تعهدات برجامی انجام ندهند.

در صورتی که منافع ایران تامین نشود،‌احتمال خروج از برجام وجود دارد

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: خروج از برجام یا ماندن در برجام برای ایران یک مساله کلیدی نیست، درصورتی که منافع ایران تامین نشود، همان‌طور که قبلا بارها تکرار شده بود، حتی به طور کامل احتمال خروج از برجام وجود دارد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اولین گامی که اتفاق افتاد، ما را در این سراشیبی قرار می‌دهد که اگر کشورهای عضو برجام اقدام مشخصی را صورت ندهند، به سرعت می‌تواند به فروپاشی کامل برجام منتهی شود، درواقع همان‌طور که به آن‌ها گفته شده اگر اقدام غیرمعقولی را انجام دهند که در واکنش به این تصمیم سنجیده ایران باشد، می‌تواند عواقب  خیلی سنگین‌تری از خروج از برجام داشته باشد به نحوی که عملا راه بازگشت را بسیار دشوار کند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: بنابراین فکر می‌کنم درون مایه اصلی پیام این بود که آن فرضیه غلط  می‌بایست کنار گذاشته شود و اگر این کار را نکنند در آینده نزدیک حتی ممکن است شاهد خروج کامل ایران از برجام هم باشند.

اگر اروپا راه غلطی در پیش بگیرد،‌نتایج فاجعه باری در روابط ایران و غرب و امنیت جهانی خواهد داشت

حسینی در ارزیابی خود از این‌که اروپایی‌ها چه واکنشی خواهند داشت؟ گفت: فکر می‌کنم اگر آن‌ها به دنبال حفظ صلح و امنیت باشند و قصدشان این باشد که اعتبار اتحادیه اروپا را در توافقات بین‌المللی حفظ کنند، در این صورت باید کاری را انجام دهند و پیشرفت‌هایی را به وجود آورند که ایران انتظار دارد و این یک سناریوی عاقلانه است.

وی افزود: منتهی اگر همچنان فکر می‌کنند  که حفظ برجام برای امنیت در جهان اهمیت نداشته باشد، راه غلطی  را در پیش می‌گیرند که می‌تواند نتایج فاجعه باری برای این توافق، روابط ایران و غرب و حتی امنیت جهانی داشته باشد.

ایران به دنبال بستن درهای دیپلماسی نیست

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره این‌که آیا اقدام ایران این پیام را دارد که فرصت مجددی برای باز بودن راه دیپلماسی است،‌ گفت:‌ همین طور است،‌ یکی از نکات خیلی اساسی در تصمیم ایران این است که ضمن تعلیق و توقف تعهدات و در تلافی آن‌چه غرب انجام داد، امکان بازگشت را هم فراهم می‌کند، در واقع یک بند بسیار اساسی در اقدام ایران وجود دارد که معنایش این است؛ ایران به دنبال فروپاشی برجام  نیست، ایران ‌به دنبال افزایش تنش نیست و ایران به دنبال بستن درهای دیپلماسی نیست.

حسینی در پایان اظهار کرد: طرف‌های مقابل باید از این استعداد درونی و این سیاست استفاده کنند و با انجام تعهدات‌شان و جبران خسارت ناشی از خروج آمریکا تلاش کنند تا ایران به تعهد سابق خودش برگردد و روند طبیعی در برجام را دنبال کند.  

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.