صفحه اصلی / اسلایدر / نظارت دیرهنگام بر گرانی ها
نظارت دیرهنگام بر گرانی ها

با دستور وزیر قیمت 100 قلم کالای اساسی روزانه رصد می شود

نظارت دیرهنگام بر گرانی ها

گرانی در بازارها بیداد می کند و هر روز شاهد افزایش مجدد قیمت کالاها هستیم. حتی با آغاز ماه رمضان نیز قیمت ها سیر نزولی نداشته و روند افزایشی کالاها ادامه یافته است. فعالان و کارشناسان بازار ریشه اصلی مشکلات و هرج و مرجها و نابسامانی های بازار را ضعف نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده اند چراکه کارکنان این بخش اعتماد و اطمینانی به ماندگاری این واحد بازرسی ندارند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند. این در حالی است که باید مشکل بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هر چه سریعتر حل و بخش نظارتی وزارتخانه تقویت شود چرا که گرانی و افزایش بی رویه قیمت ها نارضایت عمومی را به دنبال داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه وزیر صمت در دستوری به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواستار ایجاد ساختاری برای رصد روزانه قیمت، موجودی بازار و شرکت‌ها در حدود ۱۰۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف شده است. رضا رحمانی در جلسه بررسی و ساماندهی بازار که با حضوراعضای هیأت مدیره اتاق اصناف برگزار شد، با بیان اینکه کشور در جنگ اقتصادی است و هر کسی برای مقابله با گرانی همراهی نکند با دشمن همکاری کرده است، گفت: حضور اصناف در نظارت بر بازار باید جدی باشد، اینکه تکرار کنیم اکثراً بازاری‌ها انسان‌های خوبی هستند، مشکلی حل نمی‌شود و باید با متخلفین هر چقدر هم تعدادشان اندک باشد، برخورد کرد.

وی با اشاره به دستورش به معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارائه تحلیل منطقی از وضعیت سه ماه آتی بازار، افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید با ایجاد ساختار، حدود ۱۰۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف را روزانه رصد و وضعیت قیمت و موجودی بازار و شرکت‌ها را کنترل کند و از تولید تا عرضه محصولات را تحت پوشش نظارت و کنترل خود درآورد. رحمانی همچنین از معاونین خود خواست که چرایی افزایش قیمت کالاهایی همچون ماکارونی، تن ماهی، برنج و… را بررسی و گزارش آن را ارائه کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی اظهارنظرها که منجر به التهاب در بازار می‌شود، افزود: برخی از مسؤولان اتحادیه‌ها موضع مسئولانه‌ای نمی‌گیرند و در مصاحبه‌ها وضعیت را بر خلاف واقعیت جلوه می‌دهند. وی با بیان اینکه اتاق‌های اصناف باید محکم‌تر از قبل پای کار بیایند، گفت: باید کنترل عمده فروشی‌ها مورد توجه قرار گیرد و ساختار نظارت نیز در میان مدت از حالت سنتی به نوین تغییر یابد، در عین حال امروز نیاز داریم که نظارت را جدی تر از گذشته داشته باشیم. رحمانی تاکید کرد: فضاسازی‌ها نشان می‌دهد که جنگ روانی پیشاپیش جنگ اقتصادی حرکت می‌کند و برخی با فضاسازی بازار را بهم می‌ریزند.

کوتاهی وزارت صنعت در تنظیم بازار

محمد بیاتیان، نماینده مجلس

متاسفانه وزارت صمت در موضوع نظارت بر بازار موفق عمل نکرده است و شواهد گواه بر این مدعاست. به هر ترتیب امروز شاهد گرانی های غیرقابل کنترل در بازار بیشتر کالاها هستیم که صدای نارضایتی مردم را به همراه داشته است. وزارت صمت متولی این امر بوده و هر گونه کم کاری در این رابطه غیرقابل قبول است. امروز دلالان و واسطه ها و افرادی که رعایت قانون و وجدان برایشان اهمیتی ندارد مسوول مایحتاج اساسی مردم شده هستند و تنها چیزی که برای این افراد اهمیت ندارد آرامش بازار و رضایت مردم است. این در حالی است که وزرات خانه متبوع نیز در این رابطه و برای برای کنترل این شرایط خیلی خوب عمل نکرد. دلایل زیادی برای وقوع این اتفاقات وجود دارد و نرخ ارز و شرایط اقتصادی و تحریم ها هم مزید بر علت شده اند تا بازار را دچار آشفتگی و نوسانات قیمتی کنند. دلالان نیز از این فرصت استفاده کرده اند و با تشدید فعالیت در بازارهایی که رنگ نظارت را هم به خود نمی بینند درآمدزایی می کنند. هر روز یک برنامه برای بازارها پیاده می کنند. یک روز با احتکا رکالاها و انبار کردن آن موجب کمبود و گرانی در بازارها می شوند و روز دیگر با قاچاق کالاها و فروش آن به کشورهای دیگر و مشتریان داخلی برای خروج از کشور درآمدهای ارزی را روانه جیب خودشان می کنند و بدین ترتیب بازارها روی انگشت این افراد ادامه می شوند. کالاهای اساسی از آن دسته کالاهایی است که باید هر روز روی قیمت گذاری آنها نظارت وجود اشته باشد. بخصوص در شرایط فعلی که هر کس به میل خود قیمت تعیین می کند و گران فروشی در بازارها رواج یافته است.

نظارت بر قیمت کالاها و تنظیم بازار یکی از وظایف وزارت صنعت، معدن وتجارت است و این در حالی است که بازارسان سازمان به درستی این امور را انجام نمی دهند. اگر این بازرسان نتوانند به کار خود ادامه دهند، نظارت بر قیمت گذاری کالاها و تنظیم بازار با مشکل مواجه و این وضعیت نارضایتی مصرف کنندگان را به دنبال خواهد شد و بازارها رو به فروپاشی قیمتی می روند. نظارت مستمر از یک سو و اصلاح قیمت ها از سوی دیگر باید هر چه سریعتر در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد. امروز به دلیل کوتاهی وزارتخانه مذکور هم افزایش قیمت وجود دارد و هم کالاها نایاب شده اند. این وزارتخانه کوتاهی هایی نیز در رابطه با تولیدکنندگان داشته که نتیجه آن گرانی تولیدات است. افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل جبران هزینه ها صورت گرفته و مسوول این اتفاق وزارت خانه است. متاسفانه این وزارتخانه در انجام وظیفه خود کوتاهی هایی داشته که بر این اساس تولیدکنندگان برای جبران هزینه های خود قیمت محصولاتشان را افزایش داده اند.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.