صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / راه خروج از اقتصاد نفتی چیست؟
راه خروج از اقتصاد نفتی چیست؟

راه خروج از اقتصاد نفتی چیست؟

یک کارشناس حوزه کار با اعلام راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی از دولت خواست تا به صادرات غیرنفتی و تولیدات دانش بنیان روی آورد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ علی اکبر لبافی در ارزیابی توزیع کوپن به دلیل کاهش قدرت خرید کارگران و اقشار کم درآمد، اظهار کرد: اینکه دومرتبه بحث کوپن را پیش بکشیم و به روش‌های مختلف بخواهیم به مردم و کارگران کوپن بدهیم بعد از چهار دهه روش مناسبی نمی‌دانم؛ شاید دچار آشفتگی و نابسامانی اقتصادی باشیم ولی در حالت جنگ قرار نداریم که آخرین راه ما روی آوردن به کالا برگ باشد.

وی ادامه داد: روش‌هایی مثل اعطای تسهیلات ارزان قیمت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، توزیع گوشت از طریق سایت و … اکثراً منجر به رانت شده و عده‌ای همیشه دنبال باند بازی و رابطه‌بازی و دلالی هستند؛ بنابر این ایجاد چنین فضایی را مناسب نمی‌بینم. ما باید به سمت فضای آزادسازی حرکت کنیم و دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مشکلاتش را در بحث واردات و صادرات حل کنیم.

به جای نفت به صادرات غیرنفتی متکی شویم

این کارشناس حوزه کار در ادامه با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری دولت در فروش نفت و تکیه بر صادرات غیرنفتی اظهار کرد: مشکل اصلی اقتصاد ما وابستگی به نفت است و با کوچک‌ترین اتفاقی دچار تزلزل می‌شود؛ لذا برای آنکه کمتر به نفت متکی شویم باید به توسعه صادرات غیرنفتی روی بیاوریم.

لبافی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا نفت ندارند ولی جزو اقتصادهای پیشرو محسوب می‌شوند و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم منابع درآمدی آنها چیزی غیر از نفت بوده است.

درآمدزایی برای دولت با تولیدات دانش بنیان و گردشگری

به گفته وی صادرات غیرنفتی، صنعت گردشگری و تولیدات دانش بنیان مهمترین منابع درآمدی کشورهای جهان به شمار می‌رود و دولت نیز باید به این سمت گام بردارد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد، بیشتر بنگاهها و واحدهای تولیدی با مشکل مواد اولیه مواجهند، از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است بنابر این فضای اقتصاد باید به سمت و سویی برود که طبقات محروم و کارگری کمترین آسیب را از تکانه‌های اقتصادی متحمل شوند.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نبود فعالیت‌های دانش بنیان را یکی از علل افزایش قیمت‌های نامتعارف در جامعه عنوان کرده و گفته بود با گسترش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان از اتکا به نفت و صادرات نفتی رها شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.