صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام است
اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام است

سروش:

اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام است

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام انجام شده است» گفت: امیدواریم این اقدام محرکی برای اقدامات جدی اروپا در قبال جنگ طلبی ها و مانورهای نظامی آمریکا در منطقه علیه ایران باشد.

ابوالفضل سروش

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره‌ اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان گفت: هرچند این روزها گفتار و تحرکات  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پمپئو وزیر خارجه جنگ‌طلبش شباهت های عیانی با بوش رئیس جمهور اسبق و تیم مشاورانش پیش از حمله به عراق را دارد، اما ایران طی سالهای اخیر به جد در پی پیشبرد مصالح و منافع کشور در مسیر صلح طلبی و به دوری از هر گونه جنگ طلبی بوده است. تلاشی که اوج آن با حصول برجام به عنوان بزرگترین  توافق قرن بر همگان عیان شد.

وی یادآور شد: ایران و سکانداران دپیلماسی‌اش بارها و بارها تاکید کرده اند که مذاکره را در پیشبرد منافع ملی و مصالح نظام بر مناقشات منطقه ای و بین المللی ارجح می دانند و با جنگ طلبی میانه ای ندارند. ماندن ایران در برجام یکسال پس از خروج آمریکا از آن گواه روشنی از این عملکرد صلح طلبانه ایران است، گواهی که اروپایی ها به جد می توانند بر آن شهادت دهند.

نماینده تهران ادامه داد: در این میان طی مدت یک سال گذشته از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها به دلیل فشارهای آمریکا و گاه منافع کشورهایشان آن چنان که انتظار می رفت گام عملی برای زنده نگه داشتن برجام برنداشتند و ایران را در مقابل تحرکات خصمانه و متعدد و هدفمند آمریکا به سمتی سوق دادند تا امروز درست در سالگرد خروج آمریکا از برجام به سمت اجرای مشروط برجام گام  بردارد، اجرایی که طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام جزء حقوق ایران است و به واسطه آن می تواند برخی اقدامات خود را در اقدام متقابل از طرف دیگر توافق نامه متوقف کند.

سروش با تاکید بر اینکه «قطعا اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام است» گفت: به هیچ وجه نمی توان این اقدامات را به معنای خروج ایران از برجام تعبیر کرد. اقدامی که امیدواریم محرکی برای اقدامات جدی اروپا در قبال جنگ طلبی ها و مانورهای نظامی امریکا در منطقه علیه ایران باشد، ایران بعد از دوسال از حصول بزرگترین توافق قرن حق خود می داند که دیگر طرفین برجام به جای صدور بیانیه های شعارگونه و موضع گیری های بدون دستاوردهای عملی، گام های جدی تری برای ماندگاری در برجام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه «تصمیم ایران در توقف اجرای برخی تعهدات برجامی‌اش در جهت  صیانت از امنیت و منافع ملت ایران است»، افزود: البته وظیفه دشواری بر دوش مقامات نظام، رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان و  دیپلمات های کشورمان قرار دارد. همه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در روزگاری که ترامپ به  شیوه تاجرمسلکی درصدد یارگیری بین المللی است باید به گونه ای از حقوق از دست رفته‌مان دفاع کنیم و مدافع منافع ملی و امنیت کشورمان باشیم که ناخواسته در جهت منافع و مطلوب ترامپ گام بر نداریم.

سروش در پایان اظهار کرد: لازم است سپردن بایدها و شایدهای مذاکره و چانه زنی بر سر برجام را به کارشناسان امر و مسئولان آن یعنی وزارت خارجه بسپاریم و با عدم موضع گیری های هیجانی از تریبون های رسمی کشور سبب استمرار آرامش در کشور و منطقه و حتی جامعه بین المللی باشیم، بر همین اساس از همه دلسوزان و مقامات و تریبون داران نظام می خواهم که برای استمرار آرامش در کشور از تحلیل موضوعاتی که در حیطه وظایف و تخصص هایشان نیست دوری کنند و مسئولانه در این میدان سخن بگویند و مراقب باشند در زمین ترامپ بازی نکنند، هرچند که  بهتر است همه مسئولان ادامه مسیر برجام را به مذاکره کنندگان آن بسپارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.